4431
Sök

Seriösare frågor angående Coilovers

1 938 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
Hallå Gorgare!

Söker någon som är lite insatt i coilovers som kan besvara lite frågor.
Det jag undrar är i vilken "höjd" det gängade röret skall svetsas på original fjäderbenet?
Skall man svetsa fast det så att mitten på röret är där fjädersätet satt original så man kan justera lika mycket ner och uppåt?

Skall man sträva efter något speciellt?
T.ex ha röret så långt upp som möjligt så det t.ex ligger kant i kant med ovandelen på fjäderbenet?
Förklara gärna vad man strävar efter!

Är det att använda en så kort fjäder som möjligt alternativt någon viss annan längd?
Kan tänka mig att detta beror på användningsområde, t.ex att rallycross-bilar skall ha långa fjädrar för lång fjädringsväg osv.

Bilen jag tänkt att göra coilovers till är en 4x4 gata/banbil med gott om mos under huven, är kluven på varför en kort fjäder respektive lång fjäder skulle vara att föredra i detta sammanhang.

Har sett att man vid användning av coilover inte har någon särskild topplagring som är försedd med bussning/lagerdel, det är en stel topplagring, stål mot stål mot bilens stötdämpartorn.
En bra eller anus-lösning att ha det stelmonterat?

Tänkte i så fall skära ut nya fjäderbenslagringar av plåt och svetsa fast övre fjäderbensskålen mot, alternativt att ha gängade hål i fjäderskålen och ha 2 spår i topplagringen så man kan justera cambern.

Är detta bra eller anuslösning ni som gjort detta förr?

Mvh

1 938 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
Är det verkligen ingen som tillverkar eget, köper alla färdiga kinaprodukter i dagens läge?

Fri fart för ett fritt folk!
15 018 Inlägg
11 maj 2012
det beror på om du vill ha möjligheten att ha den högre än orginal så ska du sätta den så du har lika mycket gängor åt båda hållen

jag personligen skulle sätta så när hållarn till fjädern är max höjd så hamnar den i orginal läge och sen så man kan skruva den neråt

men då vill jag ha en låg bil skulle personligen dessutom välja ett par kortare dämpare så kolven blir kortare och att hylsan inte blir så lång så man får bra fjädringsväg även vid låga lägen

Kör fort så hinner inget hända...

1 938 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
Growe skrev:
det beror på om du vill ha möjligheten att ha den högre än orginal så ska du sätta den så du har lika mycket gängor åt båda hållen

jag personligen skulle sätta så när hållarn till fjädern är max höjd så hamnar den i orginal läge och sen så man kan skruva den neråt

men då vill jag ha en låg bil skulle personligen dessutom välja ett par kortare dämpare så kolven blir kortare och att hylsan inte blir så lång så man får bra fjädringsväg även vid låga lägen

Frågan är, är bilstötdämpare progressiva eller linjära?
Är dom linjära kan man kapa kolven, gänga och använda den utan problem med samma dämpning i botten som i toppen pga komfort ur originalsynpunkt.
Värre om det är progressivt, då kan dämparna bottna innan man uppnått maximal dämpning.

15 018 Inlägg
11 maj 2012
Glesmark skrev:
Growe skrev:

Frågan är, är bilstötdämpare progressiva eller linjära?
Är dom linjära kan man kapa kolven, gänga och använda den utan problem med samma dämpning i botten som i toppen pga komfort ur originalsynpunkt.
Värre om det är progressivt, då kan dämparna bottna innan man uppnått maximal dämpning.

fast när du kapar och gängar om stången så blir bara dämparens längd kortare fjädringsvägen blir bara mindre
tar man istället en dämpare som total längden är kortare och sen kortar benet isamband av montering av röret så kommer man ha bibehållen fjädringsväg

dom mesta dämparna är av den typen att dom är linjära fjädrarna kan därimot vara progresiva

1 938 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
Vill man ha ett lite kortare fjäderben så är det väl en av lösningarna, jag är medveten om att fjädringsvägen blir mindre om man kapar av stötdämparkolven.
Jag tänkte mig mera en 20-30 mm  kortning på bekostnad av fjädringsvägen, jag har aldrig bottnat såpass mycket att ens genomslagsgummit tagit i någon gång på någon av mina bilar.
När det väl tar i, så ligger genomslagsgummit ändå och skyddar dämparen från att bottna, nu är inte ambitionerna att slå i genomslagsgummit vid varje potthål, men fjädringsväg lär det finnas nog utav tippar jag, får räkna i det enskilda fallet så ser man.

DU säger att dämpare brukar vara linjära, jag kan köpa att oljefyllda dämpare är linjära, man kan trycka dom i bott och sen upp igen, dom fjädrar inte tillbaka etc.
Saken är den, oljedämpare går inte hand i hand med snabb respons i dämparn, vilket jag skulle vilja ha så jag väljer nog gasdämpare.

Då är frågan, som jag minns en gasdämpare, har jag för mig att den blir hårdare och hårdare ju längre ner du trycker den, pga att gasen komprimeras, kan vi kalla detta ett progresivt betende?
Kapar man kolvstången 20-30 mm kommer dämpverkarn ändå samtidigt, jag kom på mig själv med att tänka lite fel förut.

Har själv aldrig varit med om att bottna en dämpare eller fjäder på någon av mina bilar, sen har jag aldrig kapat fjädrar, har dock använt sänkfjäder med originaldämpare utan att bottna något dera.

Får nog plocka fram ett fjäderben och titta lite i dagarna, en annan lösning är att flytta gängorna längre ner på fjäderbenet så man kan ha mer sänkning, men detta sker i så fall på bekostnad av att breda fälgar och däck etc kan ta i fjädern om den är monterad för långt ner.

Kreativiteten flödar inte vid den här tiden, men det är det enda alternativen jag kan tänka mig just nu för en lägre grundinställning.

15 018 Inlägg
11 maj 2012
tror faktist bara att gasen är där för att få bort bubblor i oljan och att allt flyttas på samma sätt..
men har aldrig tittat på en dämpare på det sätter men en googling borde ge bra svar tror jag

1 938 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
Growe skrev:
tror faktist bara att gasen är där för att få bort bubblor i oljan och att allt flyttas på samma sätt..
men har aldrig tittat på en dämpare på det sätter men en googling borde ge bra svar tror jag

Sökte och hittade en bra sida som förklarar en del.
http://www.blackartdesigns.com/id4.html

Gasdämpare har en kammare med gas längst ner utöver oljan, oljedämpare saknar denna och har således enbart olja. Utöver detta var skillnaden enbart att man kunde fylla i mer gas i vissa gasdämpare och ändra arten av dämpningens hårdhet.
Vet inte hur man skall tolka dess betende, linjärt eller progresivt, en kombination kanske.

Oljedämpare saknar således F (gasen) i bilden, annars är dom identiska.
http://www.wheelsofitaly.com/wiki/images/8/81/Gas_damper_mov.gif

Ytterligare en utredd detalj. smile

Sök