2290
Sök

Volvo V40: Handbromsen har satt sig

11 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
Handbromsen på ena hjulet på min Volvo V40 -96 vägrar släppa utan ligger på ständigt. Jag har haft oket loss och armen till handbromsen går fint och lätt och vajern likaså. Jag har kört kolven fram och tillbaka några gånger. Den går rätt trögt att vrida tillbaka (det är alltså skruvok vi talar om), men det är väl normalt?
Glidpinnarna glider fint. Bromsskivan är inte särskilt fin, rost på nästan halva skivan sett från navet och utåt, och på innersidan är det spårigt. Men det borde väl inte resultera i att bromsen sätter sig? Beläggen har mycket kvar.
Jag har haft den inne på besiktning och fick en 2:a på att den ligger på.

Är det oket som behöver bytas eller? Andra sidan funkar finfint.

Någon som har någiot förslag?
Senast redigerat av Frohike (11 maj 2012)

604 Inlägg
11 maj 2012
Trögt skall det inte gå. Ska räcka att vrida med handledskraft.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

11 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
bronco_z skrev:
Trögt skall det inte gå. Ska räcka att vrida med handledskraft.

Jaså? Det går att vrida med en tång men absolut inte med handkraft, inte en chans. Går det att åtgärda? Ta ut kolven och rengöra från eventuell rost och smörja ordentligt? Eller är det byte av ok som gäller?

604 Inlägg
11 maj 2012
Finns firmor som renoverar men nytt är nytt, ta isär själv är nog på gränsen till omöjligt.

11 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
bronco_z skrev:
Finns firmor som renoverar men nytt är nytt, ta isär själv är nog på gränsen till omöjligt.

Jag trodde man bara kunde bromsa ut kolven helt och sen smörja och sätta tillbaks den? Går inte det?

604 Inlägg
11 maj 2012
Ärligt talat aldrig provat, trampa ur kolven och gör rent och prova om det går att skruva tillbaka. Köp nytt ok innan bara, går ju att lämna tillbaka om du int får ihop det. Skriv gärna hur det gick, inget ovanligt fel på x40.

Muttley
11 maj 2012
De är normalt att bromsoken ger upp på dem. Även om du smörjer upp de så de funkar igen så kommer de snart att bli skit. Bästa är att köpa ett från biltema, de duger gott till de bilarna.
Om de är som du säger att de gick bra att få tillbaka kolven så är troligtvis handbromsen upsliten. Och de kan du inte renovera själv har jag för mig.
Och de ska gå någorlunda trögt i med du skruvar de såklart.

11 Inlägg
12 maj 2012
Trådstartare
tkd_rille skrev:
De är normalt att bromsoken ger upp på dem. Även om du smörjer upp de så de funkar igen så kommer de snart att bli skit. Bästa är att köpa ett från biltema, de duger gott till de bilarna.
Om de är som du säger att de gick bra att få tillbaka kolven så är troligtvis handbromsen upsliten. Och de kan du inte renovera själv har jag för mig.

Okej, tack för svar. Då blir det ett nytt ok från biltema. För det finns väl ingen anledning att byta bägge oken? Tänker så det inte börjar ta ojämnt eller så.

Behöver jag byta beläggen också eller är det onödigt när de inte är utslitna? Och vad händer om jag skulle göra det, skivan är som sagt inte jättefin med rost nästan halva ytan och spårigt som fanken på andra sidan. Jag tänker att om jag sätter dit nya belägg så kanske rosten på skivan slipas bort och den blir lite finare?

670 Inlägg
12 maj 2012
Har samma problem på min V40 så ska också byta till ett biltemaok.
Jag brukar skrapa av "kantrosten" med en vanlig skruvmejsel eller fil. Kila in den på lämpligt ställe och snurra på skivan så skrapar du bort det. Att byta belääg känns onödigt om dem du har är fina? Bättre att isåfall köra nu tills beläggen är slut och sen fundera på att byta både belägg och skivor?

Mvh

Mvh Daaanyy

Muttley
12 maj 2012
Frohike skrev:
tkd_rille skrev:

Okej, tack för svar. Då blir det ett nytt ok från biltema. För det finns väl ingen anledning att byta bägge oken? Tänker så det inte börjar ta ojämnt eller så.

Behöver jag byta beläggen också eller är det onödigt när de inte är utslitna? Och vad händer om jag skulle göra det, skivan är som sagt inte jättefin med rost nästan halva ytan och spårigt som fanken på andra sidan. Jag tänker att om jag sätter dit nya belägg så kanske rosten på skivan slipas bort och den blir lite finare?

Nej du behöver inte byta båda oken om de andra funkar. Behöver inga nya belägg heller om bromsverkan är ok. De är om du vill göra allt samtidigt som du fixar till det.  Men de skadar inte om du går igenom de andra oket så de lirar fint med.
Kolla upp bromsvajer med så den rör sig obehindrat.

Sök