Rquired skrev:
Då måste övriga motorer till modellen vara hopplöst dyra i service, tidiga V50 har visat sig vara duktigt dyra i service och en V50 2.4 kostade lika mycket i service över 12.000mil räknat som en Porsche 911 Carrera (997) gjorde när Teknikens Värld räknade på det. Och Porsche är inte billiga i underhåll...
Rent allmänt hade jag hellre valt en V70 som är en rejäl modell, V50 känns mer som en Focus med ett annat emblem.
Dels kan jag svara ja på den frågan. För dem flesta är faktiskt ganska dyra jämfört med Volvofemman byggd i Skövde.
På dieselmotorerna som är på 1,6 eller 2,0L så har du 2000mils serviceintervall, med tillägg vid 6000mils intervall, där luftfilter, dieselfilter skall bytas, samt att man fyller additvtanken som renar partikelfiltret. Vid 12.000mil måste dock partikelfiltret bytas, vilket gör att denna service blir avsevärt mycket dyrare än en vanlig service.
D5:an är större och klarar av att bränna rent partikelfiltret själv, så där räcker det med att byta just diesel samt luftfilter i tillägg på 6000mils intervall.
Skall vi gå in på bensinarna så är mycket riktigt flexifuelbilarna ganska kostsamma i service dem med, om man jämför med 2,4:an.
Detta då man måste byta olja var 1000mil, samt göra vanlig "underhållsservice" efter 2000mil. Dvs täta intervaller.
Till detta kommer tändstift samt luftfilter med 6000mils intervall, och vid 12/14.000 brukar man även göra en ventiljustering, vilket även det drar upp kostnaden jämfört med 2,4:an.
2,4:an är en större motor än de övriga så klart, och därav går det självklart i mer olja, men utöver det är den definitivt inte dyrare än någon annan i serviceunderhåll.
Sen skulle i alla fall jag känna mig nöjd över en mer "riktig" volvomotor, än dem som ford och citroën varit med och byggt.
Att 12.000mila var lika dyr som en Porsche kanske hade att göra med att Porsche inte har några tillägg vid just dessa miltal, medan man vid 12 skall byta tändstift samt luftfilter på 2,4:an?
Porsches servicesheman skall jag dock inte uttala mig om, för där har jag ingen aning

Håller iaf med om att TS borde snegla åt V70hållet. Bra mycket skönare bil på alla punkter.
Var däremot riktigt noga med att kolla om oljan i automatlådan varit bytt ifall den gått över 10-12.. Det ligger inte med i serviceintervall från Volvos sida, men det är högst rekommenderat att man gör det ändå när oljan hängt med i ca 10.000mil.