Saab 9-3 aero -99 läcker kylarvätska

Warmachine
21 maj 2012 · 29 Inlägg

Tja, har som rubriken lyder en saab 9-3, problemet är att det försvinner kylarvätska ur behållaren men har inte märkt att det kommit något på marken. bytte nyligen givaren för kylarvätsketemperatur o den drog jag åt ordentligt så det bör ju inte läcka från den. Jag får fylla på ca 2-3 dl i veckan. Det verkar som att den läcker när den är kall så det måste betyda att den självtätar när den är varm?. I övrigt så kan jag säga att det är som en kolasås i oljepåfyllningen, har det med kylarvätskan att göra eller är det vevhusventilationen? ska förövrigt uppgradera vevhusventilationen nu i veckan.

Så det jag undrar är alltså, vart försvinner kylarvätskan? (har provtryckt systemet o det verkar vara tätt)

Ravi Tekniker
21 maj 2012 · 624 Inlägg

Toppapackning förmodligen sönder, spricka i toppen Kanske. Ta ett Komptest du lär märka om packningen är sönder.

Jag Gissar på toppa packningen !!

Warmachine
21 maj 2012 · 29 Inlägg

Vad tar en verkstad för denna reparation?

Ravi Tekniker
22 maj 2012 · 624 Inlägg

Beror ju på vad som är sönder

EvoTre Evo raggare
22 maj 2012 · 386 Inlägg

Ser oljan ut som kolasås/bailes så tyder det på att vattnet har hamnat där. Troligen toppackningen..

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
Warmachine
23 maj 2012 · 29 Inlägg

Ja det verkar ju som det... kylarvätskan luktar ju avgaser också så de lär ju vara toppackningen! Vad tar en verkstad för byte av topplockspackning?

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
23 maj 2012 · 839 Inlägg

Har du röd eller svart tändkasset?

Har du röd så sikta in dig på att byta topplockspackningen och oljan samtidigt.
Har du svart så kan det räcka med att efterdra toppen och bara byta olja.

Anledningen till att man kan ta två olika vägar är att det sitter olika packningar beroende på modell, och vilken modell du har ser du enklast på färgen på tändkassett.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Warmachine
23 maj 2012 · 29 Inlägg

Jag har svart tändkasset. Jag bytte olja och filter igår samt uppdaterade vehusventilationen, så jag kan ju prova med att efterdra toppen....

Ravi Tekniker
23 maj 2012 · 624 Inlägg

Warmachine skrev:
Jag har svart tändkasset. Jag bytte olja och filter igår samt uppdaterade vehusventilationen, så jag kan ju prova med att efterdra toppen....

känns som det lutar åt packning ändå.

Ravi Tekniker
23 maj 2012 · 624 Inlägg

UhrJr skrev:
Har du röd eller svart tändkasset?

Har du röd så sikta in dig på att byta topplockspackningen och oljan samtidigt.
Har du svart så kan det räcka med att efterdra toppen och bara byta olja.

Anledningen till att man kan ta två olika vägar är att det sitter olika packningar beroende på modell, och vilken modell du har ser du enklast på färgen på tändkassett.

så vad gör du på Nordic Tuning då. hustomte?? big_smile

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
24 maj 2012 · 839 Inlägg

Menar du att jag på något vis har fel bara för att jag försöker hjälpa trådskaparen att komma så billigt undan som möjligt, så säg det då. Istället för att spela alan.

Förklara då även vad som är fel och varför.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
jonTe
24 maj 2012 · 5 710 Inlägg

Håller med UhrJr här....man kan iaf känna på skruven....är de lösa så kan det räck med att göra en efterdragning och byta olja som sagt.
>>Warmachine, kör INTE med bilen.....ganska lite kylvätska förstör oljans egenskaper = motorn kan haverera.
Priset att byta packning skulle jag säga 5-15.000 beroende lite på verkstad och om du måste plana toppen osv.

MVH Jonas
..............
Tjulin
24 maj 2012 · 242 Inlägg

är ju inte helt ovanligt att värmeventilen som sitter mot torpeden med 3 slangar spricker och läcker lite när den känner för det, man kan oftast se spår efter glykol även om man inte ser ett direkt läckage

BMW 535I (1991)
Ravi Tekniker
24 maj 2012 · 624 Inlägg

UhrJr skrev:
Menar du att jag på något vis har fel bara för att jag försöker hjälpa trådskaparen att komma så billigt undan som möjligt, så säg det då. Istället för att spela alan.

Förklara då även vad som är fel och varför.

lite skämt skadar ingen. klart vi ska hjälpa killen.
men påstå inget annat då.big_smilebig_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang