saab_sonett skrev:
Oj, Inte meningen att såra dig. Men du skrev att det bara behövdes lager och oljebyte efter en repa med en 8000hk dragster. Det stämmer nog inte riktigt in på verkligheten. Sen har jag inte nämnt något om vad som är bra och dåligt. (För övrigt så byggde BMW V8:or redan på 50-talet)
Oj hoppsan, det vanligaste någon säger så fort man kommer med motsägelser "Inte meningen att såra dig". Klassiskt

Anledningen till varför lagrerna kanske blir slut efter några sekunder i en Top Fuel är inte pga liter effekten. Det är på grund utav att det är 8000 hästar på en och samma vevaxel.
Inte 80 hästar, inte 800 hästar som bara det kräver mycket underhåll. Utan 8000 (läs ÅTTA TUSEN) på en och samma vevaxel av samma storlek du finner i gatbilar! Och knappast är det några hiskeligt överdimensionerade lager till denna vevaxel heller. Du verkar dock ha svårt att sätta det hela i perspektiv när dessa små lager ska hålla denna vevaxel på platts när helt plötsligt 5 bars laddtryck och 8000 hästar brakar iväg.
I perspektiv med kraften är det bara små tändstickor som håller det på plats!
Jämför sedan en 1.5L motor från gammal F1 bil med en 8.2L motor i en Top Fuel på detta sättet.
Tänk dig lagrerna på vevaxeln och själva storleken på vevaxeln på F1 motorn i förhållande med effekten. Då är ju sakerna GIGNATISKA!
Sedan tänk dig storleken på sakerna (inte så värst mycket större lager precis) i en Top Fuel motor med över 5 gånger så mycket effekt. Och bara tänk dig den extra stora massan av kolvarna och vevaxeln som rör sig. Och lagrerna är inte så värst mycket större än på F1 motorn.
Det blir helvetiska påfrestningar i motorn av det.
Sedan förvånar det mig verkligen inte att det är som någon tidigare skrev i tråden att den verkligen siffran under tävlingar var runt 700hk.
Men för att inte förstöra tråden med denna eviga diskussion som går ut på jänk vs allt annat så tänker jag väl bidra med att jag kan tänka mig att Cadillacs 500cui motor tillhör väl bland dom motorerna med lägst effekt i förhållande till storleken.
190hk ur en 8.2L motor är ju knappast något man rejsar med. Speciellt inte när den sitter och drar ett lokomotiv på 2½ ton.