2238
Sök

Sjunkande/Mjuk promsbedal Mercedes E-klass 320 cdi -01

14 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
Gäller bilen i rubriken. Bromspedalen sjunker långsamt och jämt. Känns mjukt. Bromsarna tar hur bra som helst och är jämna. Bromsvätskan är stabil, inga läckage.
På besiktningen fick jag fina bromsvärden, men däremot fick jag en två'a på "bromsreserv för kort". Enligt tidigare ägare är huvudbromscylindern nyligen bytt. (Ser ny ut...)

Vad är felet??? Och hur åtgärda man detta?

Tacksam för seriösa svar!!!

1 277 Inlägg
26 maj 2012
kan vara luft kvar i systemet, du kan ju prova att lufta den för att se ifall det blir bättre

14 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
cykelpump skrev:
kan vara luft kvar i systemet, du kan ju prova att lufta den för att se ifall det blir bättre

Ja, jag har också tänkt på det. Tycker ändå att det är konstig att jag har så bra bromsar/värden om det är luft...hmm Men det kanske kan va luft i cylindern som inte påverka själva bromsverkan?? Förutom att pedalen är mjuk och tar långt ner.....

1 277 Inlägg
26 maj 2012
det är ju tecken på att det är luft, det skadar ju inte att kolla iaf

14 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
cykelpump skrev:
det är ju tecken på att det är luft, det skadar ju inte att kolla iaf

Jag har luftat flera gånger nu....men det blir inte bättre... Kan inte heller se några luftbubblor vid luftningen.....

925 Inlägg
27 maj 2012
Är det SBC på den mercan...

Feel The Difference

14 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
Legwind skrev:
Är det SBC på den mercan...

Vet inte...vad står SBC för? Ursäkta okunnigheten....sad

925 Inlägg
27 maj 2012
Sensotronic brake system..du hör om du slår på tändningen om den trycksätter bromssystemet...
sbc står på hydralenehten.. annars står det Abr... men om det är sbc så lär man lufta bromsarna på auktoriserad verkstad.. och det kanske inte tidigare ägare gjort.. för man måste koppla in Mercedes dator....

Feel The Difference

14 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
Legwind skrev:
Sensotronic brake system..du hör om du slår på tändningen om den trycksätter bromssystemet...
sbc står på hydralenehten.. annars står det Abr... men om det är sbc så lär man lufta bromsarna på auktoriserad verkstad.. och det kanske inte tidigare ägare gjort.. för man måste koppla in Mercedes dator....

Okej. Det enda som jag kan hitta är ESP. Och det står ju för elektroniskt stabilitetsprogram. Jag tycker inte heller att jag kan höra att bromssystemet trycksätts vid tändning på.....

Beteckningen Abr hittar jag inte alls...om jag tittade på rätt ställe.... Kollade efter huvudbromscylindern på enheten som delar upp bromsrören.....

925 Inlägg
27 maj 2012
Japp du kollar på rätt ställe.. det står på en svart liten lapp på hydralenheten.. men prova att lufta om systemet..brukar aldrig vara problem med abr... annars kan jag höra lite med dom på jobbet imorgon

Feel The Difference

14 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
Legwind skrev:
Japp du kollar på rätt ställe.. det står på en svart liten lapp på hydralenheten.. men prova att lufta om systemet..brukar aldrig vara problem med abr... annars kan jag höra lite med dom på jobbet imorgon

Ja jag får väl göra det... Kan även tillägga att pedalen känns stum och fin när bilen är avstängt, men inte när motorn är igång...kanske är det inte så konstig det heller eftersom bromsservon inte arbetar...hmm. Tror inte jag får ut nån luft men får göra ett försök till....
Hör gärna av dig om du kommer på ngt mer...

Tack så länge.

5 111 Inlägg
27 maj 2012
En 2001 års modell borde vara en W210, kom inte SBC på E-klassen först med W211?

14 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
En 2001 års modell borde vara en W210, kom inte SBC på E-klassen först med W211?

Kan nog mycket väl vara så...eftersom jag själv inte tror att jag har SBC på min -01'a W210....
Men varför tar pedalen långt ner, som jag beskriver i tråd-starten....???

309 Inlägg
27 maj 2012
det är förmodligen som legwind säger att den lär in och luftas med hjälp av datorn. kan ev fungera att bara använda utrustning för att trycksätta bromsvätskebehållaren och som fyller på behållaren automatiskt när man öppnar luftnipplarna, men det är det nog inte så många som har hemma

Läser och släcker felkoder. pm för info

Sök