2420
Sök

Saab 9.5 2.3 turbo blå ryker vid ladd

550 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
#1
mina pärons bil har börjat blå ryka när man gasar på, han förklara det som att de skulle va vid laddet ungefär, jag gissar på olje returen eller något liknande men har ni någon erfarenhet av detta så hjälp gärna till ! smile


Xenoholic
2 559 Inlägg
28 maj 2012
#2
Igentäppt vevhusventilation i bästa fall, annars är det dags för turbobyte tongue

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

550 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
#3
Aerocombi skrev:
Igentäppt vevhusventilation i bästa fall, annars är det dags för turbobyte tongue

okejokej! då tar jag o kikar på vev huset smile) går o klämma dit litet filter va ? smile  turbon är nyligen bytt...så hoppas inte det ! yikes


Xenoholic
2 559 Inlägg
28 maj 2012
#4
Vevhusventilation ska ju uppgraderas om det inte är gjort. Finns ju kit på SAAB eller Speedparts t ex att köpa.
Byttes turbon efter ras så kan det ju finnas olja kvar i rör, slangar o ICn ju om det inte gjordes rent ordentligt.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

550 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
#5
Aerocombi skrev:
Vevhusventilation ska ju uppgraderas om det inte är gjort. Finns ju kit på SAAB eller Speedparts t ex att köpa.
Byttes turbon efter ras så kan det ju finnas olja kvar i rör, slangar o ICn ju om det inte gjordes rent ordentligt.

ajdå,, får kika på detta smile


550 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
#6
Aerocombi skrev:
Vevhusventilation ska ju uppgraderas om det inte är gjort. Finns ju kit på SAAB eller Speedparts t ex att köpa.
Byttes turbon efter ras så kan det ju finnas olja kvar i rör, slangar o ICn ju om det inte gjordes rent ordentligt.

hur menar du med o uppgradera ventilationen ?


Xenoholic
2 559 Inlägg
28 maj 2012
#7
D-alvarsson skrev:
Aerocombi skrev:
Vevhusventilation ska ju uppgraderas om det inte är gjort. Finns ju kit på SAAB eller Speedparts t ex att köpa.
Byttes turbon efter ras så kan det ju finnas olja kvar i rör, slangar o ICn ju om det inte gjordes rent ordentligt.

hur menar du med o uppgradera ventilationen ?

En sån här ska du ha: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 … 31200.html  big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

550 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
#8
Aerocombi skrev:
D-alvarsson skrev:
Aerocombi skrev:
Vevhusventilation ska ju uppgraderas om det inte är gjort. Finns ju kit på SAAB eller Speedparts t ex att köpa.
Byttes turbon efter ras så kan det ju finnas olja kvar i rör, slangar o ICn ju om det inte gjordes rent ordentligt.

hur menar du med o uppgradera ventilationen ?

En sån här ska du ha: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 … 31200.html  big_smile

Kan motorn ta skada av detta "fenomen" eller är de bara att den tar mkt olja ? kan man fixa de själv ? smile de är som sagt föräldrarnas bil, inte min smile


Xenoholic
2 559 Inlägg
28 maj 2012
#9
D-alvarsson skrev:
Aerocombi skrev:
D-alvarsson skrev:

hur menar du med o uppgradera ventilationen ?

En sån här ska du ha: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 … 31200.html  big_smile

Kan motorn ta skada av detta "fenomen" eller är de bara att den tar mkt olja ? kan man fixa de själv ? smile de är som sagt föräldrarnas bil, inte min smile

JA sad
Sök på oilsludge, saab så hittar du en hel del att läsa.
Kolla här så min blev, o då hade jag vevhusvent uppgraderingsatsen liggandes hemma sen flera veckor tillbaka sad
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … age=652203

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

550 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
#10
Aerocombi skrev:
D-alvarsson skrev:
Aerocombi skrev:

En sån här ska du ha: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 … 31200.html  big_smile

Kan motorn ta skada av detta "fenomen" eller är de bara att den tar mkt olja ? kan man fixa de själv ? smile de är som sagt föräldrarnas bil, inte min smile

JA sad
Sök på oilsludge, saab så hittar du en hel del att läsa.
Kolla här så min blev, o då hade jag vevhusvent uppgraderingsatsen liggandes hemma sen flera veckor tillbaka sad
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … age=652203

okej, detta måste fixas... svårt o byta ?


Xenoholic
2 559 Inlägg
28 maj 2012
#11
D-alvarsson skrev:
Aerocombi skrev:
D-alvarsson skrev:

Kan motorn ta skada av detta "fenomen" eller är de bara att den tar mkt olja ? kan man fixa de själv ? smile de är som sagt föräldrarnas bil, inte min smile

JA sad
Sök på oilsludge, saab så hittar du en hel del att läsa.
Kolla här så min blev, o då hade jag vevhusvent uppgraderingsatsen liggandes hemma sen flera veckor tillbaka sad
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … age=652203

okej, detta måste fixas... svårt o byta ?

Svåt o svårt är det väl inte, men lite svårt att komma åt kanske. Men det brukar gå rätt bra big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

550 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
#12
Aerocombi skrev:
D-alvarsson skrev:
Aerocombi skrev:

JA sad
Sök på oilsludge, saab så hittar du en hel del att läsa.
Kolla här så min blev, o då hade jag vevhusvent uppgraderingsatsen liggandes hemma sen flera veckor tillbaka sad
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … age=652203

okej, detta måste fixas... svårt o byta ?

Svåt o svårt är det väl inte, men lite svårt att komma åt kanske. Men det brukar gå rätt bra big_smile

haha som min fordons lärare sa, " tänkt dig att de är lite stubbigt runtomkring så lär du nog hitta rätt" wink


Xenoholic
2 559 Inlägg
28 maj 2012
#13
D-alvarsson skrev:
Aerocombi skrev:
D-alvarsson skrev:

okej, detta måste fixas... svårt o byta ?

Svåt o svårt är det väl inte, men lite svårt att komma åt kanske. Men det brukar gå rätt bra big_smile

haha som min fordons lärare sa, " tänkt dig att de är lite stubbigt runtomkring så lär du nog hitta rätt" wink

Haha lol

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

550 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
#14
men tack så mkt för råden ! smile mata gärna på med ideer om du kommer på mer ! smile
(kolla gärna in min bil förresten, såg din, ska rösta nu smile


Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg
28 maj 2012
#15
http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/PCV … p?nsteps=2   sen blädrar du dig vidare på dom blåflikarna

5 710 Inlägg
29 maj 2012
#16
Visst kan det vara kass VV men....att turbon pajjar på dessa är ENORMT vanligt.
Jag skulle demontera "cobran" (luftröret in i turbon) eller avgasröret för att känna efter glapp i turbon.

MVH Jonas
..............

Xenoholic
2 559 Inlägg
29 maj 2012
#17
jonTe skrev:
Visst kan det vara kass VV men....att turbon pajjar på dessa är ENORMT vanligt.
Jag skulle demontera "cobran" (luftröret in i turbon) eller avgasröret för att känna efter glapp i turbon.

Turbon var ju iofs nyligen bytt så tänkte att den bör det inte vara. Men visst kan den ha pajat igen neutral

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

5 710 Inlägg
29 maj 2012
#18
Aerocombi skrev:
jonTe skrev:
Visst kan det vara kass VV men....att turbon pajjar på dessa är ENORMT vanligt.
Jag skulle demontera "cobran" (luftröret in i turbon) eller avgasröret för att känna efter glapp i turbon.

Turbon var ju iofs nyligen bytt så tänkte att den bör det inte vara. Men visst kan den ha pajat igen neutral

Ahh...missade det.
>>D-alvarsson, hur länge sedan är det turbon byttes?
Vid riktiga ras typ axelhaverier fyller man ofta dämparna med olja och det kan ta låååång tid innan den försvinner = det kan ryka i flera månader.
Tar den olja?

MVH Jonas
..............

550 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
#19
jonTe skrev:
Aerocombi skrev:
jonTe skrev:
Visst kan det vara kass VV men....att turbon pajjar på dessa är ENORMT vanligt.
Jag skulle demontera "cobran" (luftröret in i turbon) eller avgasröret för att känna efter glapp i turbon.

Turbon var ju iofs nyligen bytt så tänkte att den bör det inte vara. Men visst kan den ha pajat igen neutral

Ahh...missade det.
>>D-alvarsson, hur länge sedan är det turbon byttes?
Vid riktiga ras typ axelhaverier fyller man ofta dämparna med olja och det kan ta låååång tid innan den försvinner = det kan ryka i flera månader.
Tar den olja?

den har börjat nyligen, körde den idag..de är mest i start samanhang, de är ett tag sen den är bytt smile olja tar den inte nå märkvärdigt vad jag märkt.

Mer info är att röken är Vit aktig och luktar man i avgasröret luktar de bränt! yikes sad


Xenoholic
2 559 Inlägg
29 maj 2012
#20
Tar den vatten?

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D


Sök