2692
Sök

Audi = från bensin till diesel

16 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
Någon som vet om en 1,9tdi motor ifrån audi -96-97-98 (framhjulsdriven) passar på min audi quattro 1997 med en AEB motor?

DieselForslèn - Taking Care Of Business

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
28 maj 2012
Det är ju i princip allting förutom inredningen som måste flyttas över.
Men om vi pratar om BARA motorn, så ja, den lär ju passa i själva bilen om du tar växellådan med dej.
Kanske blir lite pill fram med drivknutar oxå

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

2 409 Inlägg
28 maj 2012
LeafBox skrev:
Det är ju i princip allting förutom inredningen som måste flyttas över.
Men om vi pratar om BARA motorn, så ja, den lär ju passa i själva bilen om du tar växellådan med dej.
Kanske blir lite pill fram med drivknutar oxå

Dock förstår jag inte varför man vill göra det tongue  Det är mkt möjligt att byta motor till diesel eftersom bilen ser lika dan ut men varför? xD  Dieselskatt som är skyhög och sedan ska man få aset lagligt

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
28 maj 2012
sen måste hela bränsle och styrsystemet bytas. låter roligt smile

16 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
Ja jo men kan man tanka hemma så skiter jag fullständigt i vad skatten går på, kan ju LB regga så blir den ju lite mindre, och att bränsle system och styrsystem måste bytas fattar väll nästan vem som helst, frågan är om en 1,9 TDI ifrån en framhjulsdriven audi årsmodell 95-96-97 passar direkt på min Quattro låda, eller måste man få tag på en 1,9tdi Quattro och flytta över motor med "diesel" lådan? är det annat utväxling på "Quattro diesel lådan" än bensinaren?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
29 maj 2012
90% säker på att det är olika lådor. Passar rent tekniskt kanske dom gör.
Men utväxlingen lär ju vara askalas.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
29 maj 2012
De är liksom inte riktigt ekonomiskt försvarbart att bygga om en gammal Audi till diesel när du kan köpa en Audi diesel för små pengar.
Du skulle ju lika gärna kunna sälja din bil och köpa en diesel bil utan att igentligen behöva göra av med en krona.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
29 maj 2012
Det är olika utväxlingar mellan bensin och diesel. Jag kan verkligen rekommendera AFN motor. 1,9 på 110hk. Har själv 2st. En VW Passat syncro och en Passat fwd med den motorn. Den framhjulsdrivna har rullat lite mer än 43.000 och syncron har rullat strax över 33.300 mil.

Och ja Quattro och fwd är helt olika lådor, dessutom är helt olika bakvagnar.
Det är tyvärr inte ekonomiskt försvarsbart att bygga om quattro 1.8T till fwd 1,9tdi.

Mitt råd är att du säljer (eller behåller) Audin och köper dig en diesel, de är ju svinbilliga just nu, iaf Passat 97-00 som är som en A6 i princip!

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

16 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
marwin_of_sweden skrev:
De är liksom inte riktigt ekonomiskt försvarbart att bygga om en gammal Audi till diesel när du kan köpa en Audi diesel för små pengar.
Du skulle ju lika gärna kunna sälja din bil och köpa en diesel bil utan att igentligen behöva göra av med en krona.

men vem bryr sig om det är ekonomiskt eller inte, jag ville bara få reda på om vilka motorer som passar på vilka lådor!

16 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
marwin_of_sweden skrev:

Nej men som sagt min fundering var inte om det var ekonomiskt att bygga om till en diesel, utan vilka motorer som passa på vilka lådor

16 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
VinDisel skrev:
hahahahahah

och vad ville du?

16 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
Tobbetdi skrev:
Det är olika utväxlingar mellan bensin och diesel. Jag kan verkligen rekommendera AFN motor. 1,9 på 110hk. Har själv 2st. En VW Passat syncro och en Passat fwd med den motorn. Den framhjulsdrivna har rullat lite mer än 43.000 och syncron har rullat strax över 33.300 mil.

Det är tyvärr inte ekonomiskt försvarsbart att bygga om quattro 1.8T till fwd 1,9tdi.

Mitt råd är att du säljer (eller behåller) Audin och köper dig en diesel, de är ju svinbilliga just nu, iaf Passat 97-00 som är som en A6 i princip!

Ja att det är olika bakvagnar på en quattro och en framhjulsdriven är ju självklart, men är det olika utväxlingar på diesel quattron och bensin quattron? grejern är att jag har en tok fräsch a4 1,8T quattro men som motorn är sönder kladda på, svetsat grenrör osv. och tanken var att försöka få i en diesel motor, men då äre det ju det med vilka lådor och hur utväxlingarna är på dieslarna, om man måste byta i princip hela drivlinan för att få det att funka som det ska.

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
29 maj 2012
DieselForslen skrev:
Tobbetdi skrev:

Ja att det är olika bakvagnar på en quattro och en framhjulsdriven är ju självklart, men är det olika utväxlingar på diesel quattron och bensin quattron? grejern är att jag har en tok fräsch a4 1,8T quattro men som motorn är sönder kladda på, svetsat grenrör osv. och tanken var att försöka få i en diesel motor, men då äre det ju det med vilka lådor och hur utväxlingarna är på dieslarna, om man måste byta i princip hela drivlinan för att få det att funka som det ska.

Det är fler saker som är självklara här.. att det projektet du försöker dig på aldrig kommer bli färdigt.. te x

~Andy~

16 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
Andyy90 skrev:
DieselForslen skrev:
Tobbetdi skrev:

Det är fler saker som är självklara här.. att det projektet du försöker dig på aldrig kommer bli färdigt.. te x

Jag har inte försökt än bara undrar om det är några som har någon kunskap av detta, men tydligen inte, många som vill vara/verkar så otroligt duktiga här wink

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
29 maj 2012
tänk själv hur fel utväxlingen kommer bli.
en diesel varvar max 4,5k varv/min vilket kommer innebära att du får för högt varvtal i förhållande till hastigheten på varje växel.

om det nu skulle passa vill säga.

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
29 maj 2012
DieselForslen skrev:
Andyy90 skrev:
DieselForslen skrev:

Jag har inte försökt än bara undrar om det är några som har någon kunskap av detta, men tydligen inte, många som vill vara/verkar så otroligt duktiga här wink

Tycker folk är duktiga som avråder dig ifrån det.. sådana här projekt är knappast vanliga och görs antagligen inte på en handvändning.. smile

~Andy~

smurfidunder
327 Inlägg
29 maj 2012
Jag har gjort så fast med en golf syncro. Hade en tdi motor liggande och köpte en golf syncro med rasad bensinare. Samma mönster mot växellådan så den passar. Men ville ha rätt utväxling så skaffade en låda från diesel och byggde om två lådor till en med 4wd och rätt utväxling. Rätt mycket jobb... Styrsystem nää det gillar jag inte så värst bosch modulen är väl pålitlig och allmänt mjuk och följsam. Men rätt mycket bös med lmm och massa krångel. Jag byggde ett nytt styrsystem istället. Inte alls speciellt sofistikerat nej, men gör det det skall: start, tomgång, farthållare, varvstopp osv,, Soppan pumpas fram när man startar soppapumpen (std elpump intank) så det behövs inte luftas, bara byta till dieselfilter och diesel i tanken, mer behövs inte.

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
30 maj 2012
DieselForslen skrev:
marwin_of_sweden skrev:

men vem bryr sig om det är ekonomiskt eller inte, jag ville bara få reda på om vilka motorer som passar på vilka lådor!

Bara för att man ger dig bättre alternativ så behöver du inte bli spydig.
Du kan du nog inte räkna med så mycket hjälp.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Tvättar med diesel
146 Inlägg
6 juni 2012
marwin_of_sweden skrev:
DieselForslen skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Bara för att man ger dig bättre alternativ så behöver du inte bli spydig.
Du kan du nog inte räkna med så mycket hjälp.

Man kan förstå att han blir frustrerad när han bara får en massa " de går aldrig" kommentarer när han bara undrar om skiten passar.
killen är inte född i farstun så jag tror han begriper att det blir mycket jobb och pengar inblandat.

1 062 Inlägg
6 juni 2012
Vad är det för en massa idioter på det här forumet som bara skriver en massa skit om att det inte är ekonomiskt försvarbart? krångligt, svårt och att det inte går? 
Inte läskunniga?
Om motorn passar på lådan så byter man den på en dag inkl svetsa nya fästen om de från 4cyl bensin inte passar på 4cyl diesel.
Elen kan också gå fort om man kan bilen. Har bytt komplett på en Saab på några timmar totalt.

M.V.H.

Sök