3052
Sök

Val av Bra Budgetdäck?

arenwik
3 juni 2012
aha_100 skrev:
arenwik skrev:
Vad man ska ha för däck beror väl helt på hur man värderar sitt egna och andras liv smile

Vad sparar man på budgetdäck? 2-4k ? Vad är din flickvän, ditt/dina barn eller kompis värd för dig ? roll

Inte ens mina skitbilar tillåter jag budgetdäck på.... Nej har man inte råd med bra däck har man ej råd med bil.
Säkerheten går före allt!

Men många billiga däck kan vara helt okej endå!

Nankang tex.

Sen beror detväl på hur man tänkt använda däcken.

För mig så går det 2 par bakdäck per sommar ungefär. Jag har provat lite olika sist köpte jag pirelli men dom höll typ 2 månader så det blir det inte igen.

Leker man mycket är det inge roligt att köpa bra däck, åtminstonde inte till bakaxeln tongue

hehe nae kvalitetsdäck är ju inget man leker upp direkt! Bättre att skaffa lekfälgar+däck då och skifta när man vill ha roligt smile

huh?
10 427 Inlägg
3 juni 2012
aha_100 skrev:
arenwik skrev:
Vad man ska ha för däck beror väl helt på hur man värderar sitt egna och andras liv smile

Vad sparar man på budgetdäck? 2-4k ? Vad är din flickvän, ditt/dina barn eller kompis värd för dig ? roll

Inte ens mina skitbilar tillåter jag budgetdäck på.... Nej har man inte råd med bra däck har man ej råd med bil.
Säkerheten går före allt!

Men många billiga däck kan vara helt okej endå!

Nankang tex.

Sen beror detväl på hur man tänkt använda däcken.

Just Nankang är ju ökända för att vara katastrofdäck. Men en massa snorungar tycker det väl
är häftigt med att köpa de billigaste däcken.

535 Inlägg
3 juni 2012
steifan skrev:
Just Nankang är ju ökända för att vara katastrofdäck. Men en massa snorungar tycker det väl
är häftigt med att köpa de billigaste däcken.

Kan det inte vara äldre modeller utav nankang du hört talas om då?

Jag har flera polare som kört mycket på dom och rekomenderade mig. Lika på däckaffären sa dom att många bmw åkare osv provat och kommit tillbaka nästa gång och köpt lika.

Jag provade bak på min bil, fortfarande michellin pilot sport fram men den hade ju fortfarande äckligt bra vähållning och jag var helnöjjd.

Sen tog vi bilen ner till Spanien och snittade drygt 200 genom Europa, vid vissa sträckor satte vi farthållaren på 220 och matade mil efter mil.

Halvägs hem gick den på korden, michellin fram var fortfarande nyskick. Nankangen blev för varma troligen och därför slets fort. Så visst är det skillnad mellan märke och inte..

Men det är ju inte normalt att man håller dom farterna så länge som vi gjorde..

Greppet var det hursom ingen som helst problem med i dom smile
Senast redigerat av aha_100 (3 juni 2012)

1 412 Inlägg
3 juni 2012
Accelera lågbudgetdäcken som jag har på kapitänen har varit stabila i 150km/h iaf, fortare har jag inte testat dock. smile

223 Inlägg
3 juni 2012
220 på budgetdäck...det är som att steka bacon med bar överkropp, bra för vardagsadrenalinet.

huh?
10 427 Inlägg
3 juni 2012
Så här har tyska Auto Bild skrivit om Nankang NS-2 länkat via Däckonline hemsida:

"nicht empfehlenswert
Stärken: niedriger Rollwiderstand
Schwächen: gefährlich verlängerte Bremswege auf nasser Piste, untersteuerndes Nasshandling, eingeschränkte Lenkpräzision, lautes, unkomfortables Abrollen"

Direkt översatt:

"rekommenderas inte
Styrkor: lågt rullmotstånd
Svagheter: farligt längre bromssträckor på våt väg, vått understyrning hantering, minskad styrprecision, högt, obehagligt rullande"

Sen om de uppfyller kraven och fungerar att montera på fälgar och att användas som däck är ju en helt annan sak.
Men så fort de jämförs av proffs mot andra däck så blir det andra bullar än folk som bara köper fyra nya däck
och tycker att det är skitfränt utan att ens ha jämfört olika däck på lika bilar under samma förhållanden.

535 Inlägg
3 juni 2012
steifan skrev:
Men så fort de jämförs av proffs mot andra däck så blir det andra bullar än folk som bara köper fyra nya däck
och tycker att det är skitfränt utan att ens ha jämfört olika däck på lika bilar under samma förhållanden.

Som sagt har jag provat massa däck, Michellin pilot sport, nankang och nu pirelli.

Mina pirelli är ju som sagt slut nu så jag funderar på falken denna gång, lite nyfiken på yokohama dock.

Men som sagt har jag provat både michellin pilot sport pirelli och nankang på min bil och kan säga att det var riktigt bra bett i nankang däcken. jag märkte inte någon direkt skillnad mer än att dom slets fort i höga farter..

1 366 Inlägg
3 juni 2012
Ännu har jag inte hört mycket negativt om Federal 595SS. Sägs vara i princip samma däck som Falken FK452 som är betydligt dyrare.

16 197 Inlägg
3 juni 2012
mina falken som jag har på ena bilen är bra mycke sämre grepp när de är blött ute än mina nankang NS2 som jag har på min andra bil.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

huh?
10 427 Inlägg
3 juni 2012
aha_100 skrev:
Jag har flera polare som kört mycket på dom och rekomenderade mig. Lika på däckaffären sa dom att många bmw åkare osv provat och kommit tillbaka nästa gång och köpt lika.

Jag provade bak på min bil, fortfarande michellin pilot sport fram men den hade ju fortfarande äckligt bra vähållning och jag var helnöjjd.

Men ingen av BMW-åkarna har köpt nya Michelin Pilot Sport 3 och jämfört med så jag vet inte
om det är värt så mycket att man bara köper samma för att det är billigt och fungerar. Man har inte jämfört =
man vet inte.*

Jag kan inte säga att Nokian Z G2 är bättre än Continental SportContact 3 mer än att
de förstnämnda verkar slitas snabbare, men ändå verkar tåla mer än tex Goodyear OptiGrip.
Och att 4x Continental PremiumContact ("1") var mycket bättre än 4x Nokian Nre (i nyare och bättre skick) som jag jämförde litegrann på samma bil under liknande förhållanden hösten 2007.

* -> Då menar jag att motorjournalister vet eftersom dom jämför på ett seriöst sätt. Sen kan man ju diskutera sponsring och annat tok wink (lustigt att Continental nästan alltid vinner)

arenwik
3 juni 2012
evilaudio skrev:
mina falken som jag har på ena bilen är bra mycke sämre grepp när de är blött ute än mina nankang NS2 som jag har på min andra bil.

Bilarna väger lika mycket, har samma hjulbas, däckdimensioner etc. etc. ? wink
Senast redigerat av arenwik (3 juni 2012)

16 197 Inlägg
3 juni 2012
arenwik skrev:
evilaudio skrev:

Bilarna väger lika mycket, har samma hjulbas, däckdimensitoner etc. etc. ? wink

samma bilar... passat 35i.. wink   

falken däcken har ca 20mm smalare slityta än nankang däcken-

"Testar man inte så får man aldrig veta"

arenwik
3 juni 2012
evilaudio skrev:
arenwik skrev:
evilaudio skrev:

Bilarna väger lika mycket, har samma hjulbas, däckdimensitoner etc. etc. ? wink

samma bilar... passat 35i.. wink   

falken däcken har ca 20mm smalare slityta än nankang däcken-

Då sög det ju sad haha så får det inte vara roll

535 Inlägg
3 juni 2012
steifan skrev:
Men ingen av BMW-åkarna har köpt nya Michelin Pilot Sport 3 och jämfört med så jag vet inte
om det är värt så mycket att man bara köper samma för att det är billigt och fungerar. Man har inte jämfört =
man vet inte.*

Jag kan inte säga att Nokian Z G2 är bättre än Continental SportContact 3 mer än att
de förstnämnda verkar slitas snabbare, men ändå verkar tåla mer än tex Goodyear OptiGrip.
Och att 4x Continental PremiumContact ("1") var mycket bättre än 4x Nokian Nre (i nyare och bättre skick) som jag jämförde litegrann på samma bil under liknande förhållanden hösten 2007.

* -> Då menar jag att motorjournalister vet eftersom dom jämför på ett seriöst sätt. Sen kan man ju diskutera sponsring och annat tok wink (lustigt att Continental nästan alltid vinner)

Nej det har du ju rätt i, jag har aldrig läst något test själv.

Jag tycker bara det är spännande att prova lite olika smile

1 833 Inlägg
3 juni 2012
Trådstartare
Vad skulle ni rekommendera för däck i prisklassen 2000 då ? Det är ju där Continental SC3 ligger.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

535 Inlägg
3 juni 2012
Squadron skrev:
Vad skulle ni rekommendera för däck i prisklassen 2000 då ? Det är ju där Continental SC3 ligger.

Jag skulle faktiskt kört på nankang till en någolunda "normal" bil!

6 692 Inlägg
3 juni 2012
Jag har PremiumContact på Alfan.. Funkar asbra.

De/Dem

* Voff voff *
10 997 Inlägg
4 juni 2012
Richtenb skrev:
Ännu har jag inte hört mycket negativt om Federal 595SS. Sägs vara i princip samma däck som Falken FK452 som är betydligt dyrare.

Jag har haft dessa däck på 3 bilar och varit riktigt nöjd. Klart bättre, på allt(!), än dom GoodYear Eagle F1 jag haft på ett tag nu...

Det viktigaste för mig är våtgreppet och där är Federaldäcken (iaf SS-595) riktigt bra, både mot vattenplaning och själva greppet! Att dom sedan är tysta, greppar bra på torr asfalt och har bra komfort är ju en trevlig bonus.

Jag har genom åren testat alla möjliga budgetdäck och premiumdäck och jämfört med dessa står sig Federal riktigt bra och helt i klass med ett flertal mycket dyrare däck.

Som jag skrev tidigare, googla eller sök på forumet så får ni se...

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (4 juni 2012)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

huh?
10 427 Inlägg
4 juni 2012
Squadron skrev:

Jag hade köpt 10mm smalare däck:

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d … sowigan=So
~1590kr/st för Nokian Z G2 i 235/40 ZR18 95Y XL som borde funka ok rullomkretsmässigt smile

Edit:
Annars Hankook Ventus V12 EVo K110
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d … sowigan=So
för 1474kr/st som jag antar är samma däck som vann detta testet 2010: http://www.automotorsport.se/media/bilt … 100603.pdf
Senast redigerat av steifan (4 juni 2012)

486 Inlägg
4 juni 2012
Brådhis skrev:
Richtenb skrev:

Jag har haft dessa däck på 3 bilar och varit riktigt nöjd. Klart bättre, på allt(!), än dom GoodYear Eagle F1 jag haft på ett tag nu...

Det viktigaste för mig är våtgreppet och där är Federaldäcken (iaf SS-595) riktigt bra, både mot vattenplaning och själva greppet! Att dom sedan är tysta, greppar bra på torr asfalt och har bra komfort är ju en trevlig bonus.

Jag har genom åren testat alla möjliga budgetdäck och premiumdäck och jämfört med dessa står sig Federal riktigt bra och helt i klass med ett flertal mycket dyrare däck.

Som jag skrev tidigare, googla eller sök på forumet så får ni se...

//Brådhis

Håller verkligen med dig, Federal är bra faktiskt. Har inte testat exakt dom som du har, men formoza fd-2. Har fått nita i 130 för grävling och de var verkligen inget dåligt grepp, mycket bra skulle jag säga. Även på vått kan man stå på bromsen och de stannar mycket fint. Har haft sportcontact 2 i samma dimension på bilen och dom kändes mer oroliga på vått.

Sök