Hur byter man bränslepump, Saab 9-5?

turbo_sport
4 juni 2012 · 390 Inlägg
#1

Tjenare!

Undrar om någon kan förklara exakt hur man byter en bränslepump på en Saab 9-5 Aero?

Tacksam för snabba svar smile

Mvh Oscar

Bobzilajnen It's time to nut up, or shut up !
4 juni 2012 · 181 Inlägg
#2

Beror på, Har du Kombi eller Sedan ? Sedanen är de under baksätet, man får va försiktig med nipplarna. Sitter en gängad ring som håller hela armaturen på plats.. I övrigt lite mecklande för att få upp den

turbo_sport
4 juni 2012 · 390 Inlägg
#4

Men på kombin sitter den också under baksätet tror jag. Eller? smile

Alex-s Bakhjulskrafs
4 juni 2012 · 1 479 Inlägg
#5

jodå, loss med alla lock och kablar. sen tar du en spårmejsel och hammare och knackar loss ringen som håller armaturen. sen är det bara att lyfta upp den smile

Bobzilajnen It's time to nut up, or shut up !
4 juni 2012 · 181 Inlägg
#6

Alex-s skrev:
jodå, loss med alla lock och kablar. sen tar du en spårmejsel och hammare och knackar loss ringen som håller armaturen. sen är det bara att lyfta upp den smile

Spårmejsel är lite av sämre laget, Smastast är att ha en träbit i lämplig storlek.. Eller armaturavdragare wink

turbo_sport
4 juni 2012 · 390 Inlägg
#7

Tack för alla svar smile Var till stor hjälp! Nått mer man behöver tänka på?

Alex-s Bakhjulskrafs
4 juni 2012 · 1 479 Inlägg
#8

turbo_sport skrev:
Tack för alla svar smile Var till stor hjälp! Nått mer man behöver tänka på?

ja,ha inte full tank. det är skitjobbigt

A_Karlsson
4 juni 2012 · 537 Inlägg
#9

det kan vara väldigt mkt grusdamm och skit runt hålet för armaturen så ett varv med dammsugarn är att rekommendera smile

jonTe
5 juni 2012 · 5 710 Inlägg
#10

Vad byter du till för pump?
Pumpen sitter i en armatur och i denna går det ett antal hårda plastslangar. En av dessa måste ersättas och den får man med i vissa pumpsatser ihop med 2 klämmor.
Har du bara en lös pump får man grejja till det där själv men en slang som tål bränsle.

I övrigt är det ENORMT vanlig att tryck/returnipplarna går av när man skall ha ur slangarna ur översidan av armaturen.
Smörj med 5-56 och vicka de fram/tillbaka innan du försöker lyfta de rakt upp. Bryt ej....då går de av direkt.

MVH Jonas
..............
jonTe
5 juni 2012 · 5 710 Inlägg
#12

turbo_sport skrev:
Det är en pump tagen från en skrotad 9-5a smile

= då behöver du en slang OM du inte har hela armaturen.

MVH Jonas
..............
M_icke_
6 juni 2012 · 3 466 Inlägg
#14

turbo_sport skrev:
Vilken av slangarna måste bytas och varför? smile

Har du hela armaturen eller bara själva pumpen?

Ska du byta pump i armaturen så kommer du få skära/klippa sönder slangen från pumpen upp till T-korset som sitter där eftersom denna inte går att få bort på annat sätt,
Är det en orginalpump som ska i då så har den 6mm anslutning både på pumpen och T-korset,

Dock kan de ju hända att bilen som pumpen kommer ifrån har haft bytt pump en gång o då kan de vara 8mm anslutning. Inga större problem, du låter helt enkelt orginalslangen vara kvar på T-korset, klipper den precis innan, köper en 8mm bensinslang och slangklämmor så kan du trä den över och spänna fast den.


Dock är begagnade pumpar inget jag skulle rekommendera. Bytte till en beggad pump från skroten på min gamla 9000 och ett halvår senare fick jag byta igen. Kan tillägga att jag fick ge lika mycke för en pump på skroten (visserligen med armatur) som biltema tar.
De tar 10min o byta pump i armaturen så de e inte särksilt mycke mer besvär. tongue

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
turbo_sport
6 juni 2012 · 390 Inlägg
#15

Nu är pumpen monterad men finns det någon markering på tanken där markeringen på pumpen ska vara? Tänkte på att bränslemätaren visade inte lika som förut.

M_icke_
6 juni 2012 · 3 466 Inlägg
#16

turbo_sport skrev:
Nu är pumpen monterad men finns det någon markering på tanken där markeringen på pumpen ska vara? Tänkte på att bränslemätaren visade inte lika som förut.

Där är en liten markering på armaturens ovansida och en på tanken. Rakt åt höger sett ur bilens färdriktning.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Driftkungen Saab - Move Your Mind
27 augusti 2012 · 1 094 Inlägg
#17

Aningen gammal tråd, men hellre skriva här än att starta ny. Jag håller på att byta pump i min 9-5:a nu, närmare bestämt är jag vid momentet där armaturen ska upp ur hålet, verkar ju vara en baggis när man läser här men jag får verkligen inte upp den ur hålet... Är ju en svart slang som kommer vid sidan om armaturen på ena sidan sedan är det någon form av flotörställning i form av en tjock ståltråd som går ut en centimeter åt sidan.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Alex-s Bakhjulskrafs
27 augusti 2012 · 1 479 Inlägg
#18

Driftkungen skrev:
Aningen gammal tråd, men hellre skriva här än att starta ny. Jag håller på att byta pump i min 9-5:a nu, närmare bestämt är jag vid momentet där armaturen ska upp ur hålet, verkar ju vara en baggis när man läser här men jag får verkligen inte upp den ur hålet... Är ju en svart slang som kommer vid sidan om armaturen på ena sidan sedan är det någon form av flotörställning i form av en tjock ståltråd som går ut en centimeter åt sidan.

den ska inte lyftas rakt upp, utan vinklas ut så att det sista som lyfts ut är "ståltrådsarmen" med flottören till soppamätaren. dvs luta den så att flottörarmen ligger mot kanten

Driftkungen Saab - Move Your Mind
27 augusti 2012 · 1 094 Inlägg
#19

Alex-s skrev:

Driftkungen skrev:
Aningen gammal tråd, men hellre skriva här än att starta ny. Jag håller på att byta pump i min 9-5:a nu, närmare bestämt är jag vid momentet där armaturen ska upp ur hålet, verkar ju vara en baggis när man läser här men jag får verkligen inte upp den ur hålet... Är ju en svart slang som kommer vid sidan om armaturen på ena sidan sedan är det någon form av flotörställning i form av en tjock ståltråd som går ut en centimeter åt sidan.

den ska inte lyftas rakt upp, utan vinklas ut så att det sista som lyfts ut är "ståltrådsarmen" med flottören till soppamätaren. dvs luta den så att flottörarmen ligger mot kanten

As kalas, springer ut och provar. Tack! big_smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
27 augusti 2012 · 1 094 Inlägg
#20

Nu löste de sig bra, den främsta anledningen till att den inte kom upp var att slangen inte låg i sin lilla skåra. Väl de fixat var de bara att dra den rakt upp! smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang