3868
Sök

Volvo 740 som går ojämt på tomgången

402 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
tjena. har en volvo 740-88 gle som går på höga varv på tomgången när man har ny startat den. och när man har varit och kört ett tag och stannar då kan den hålla 13-1400 varv sen efter ett tag så går den ner på 1000 varv och går hyfsat bra. men när jag har ny startat den och gasar till på tomgången då går den som ner i varv och sen efter ett tag då kommer den igång. och varje gång man står uti trafikljusen och man ska ta igång då kvamnar den sen ökar den. och ibland när man kör med den och har stannat då tar det ett tag innan varv räknaren går ner.   

och igår när jag skulle starta den då drog det bara runt som att man hade kopplat ut tändspolen men när släpper nyckeln då startar den. vad kan det vara? är tacksam för alla svar som det kan vara smile
Senast redigerat av volvo240_77 (18 juli 2012)

3 466 Inlägg
6 juni 2012
Tycker att det luktar jordfel om detta..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

The Ultimate Climax Route
419 Inlägg
6 juni 2012
Prova med att sätta en (startkabel) på godset/motorn. och ner till Jordplinten på batteriet.
Kan va så att jordkabeln på motorn vid/bakom generatorn och över till batteriet lossnat/brustit vid kabelskon.

402 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
har kollat nu det värkar som en gjord kabel är lös bakom generatorn kan det vara därför den går dåligt när man kör?

419 Inlägg
6 juni 2012
volvo240_77 skrev:
har kollat nu det värkar som en gjord kabel är lös bakom generatorn kan det vara därför den går dåligt när man kör?

Motorn tippar lite och den får ingen jord och då sakar den.

419 Inlägg
7 juni 2012
Gör en extra Jordkabel som du monterar på ett annat ställe lite enkelt och jordar bara i chassit till motorn eller direkt på jorden på batteriet...

21 761 Inlägg
7 juni 2012
volvo240_77 skrev:

Är det batterijordkabeln?

Då får du helt enkelt sätta en ny på samma ställe. smile

419 Inlägg
7 juni 2012
Inte bra vi fick en uppdatering från volvo om ändra fästpunkten till ett annat ställe för kabeln brister på det stället.Därför han fick mitt svar.  ;-)
Drönirettab skrev:
volvo240_77 skrev:

Är det batterijordkabeln?

Då får du helt enkelt sätta en ny på samma ställe. smile

21 761 Inlägg
7 juni 2012
Aha, men kan det inta vara så att den originaljordkabeln helt enkelt är för snävt tilltagen?

Jag slarvläste nog ditt förra svar, fick för mig att kabeln skulle dras från batteri ner till chassit och därför reagerade jag på det. smile

419 Inlägg
7 juni 2012
Själva koppar kabeln är för hård och knäcks efter ett tag man kan sätta dit en ny kabelsko men den kommer knäckas igen.
Drönirettab skrev:
Aha, men kan det inta vara så att den originaljordkabeln helt enkelt är för snävt tilltagen?

Jag slarvläste nog ditt förra svar, fick för mig att kabeln skulle dras från batteri ner till chassit och därför reagerade jag på det. smile

21 761 Inlägg
7 juni 2012
Okej, då är det förstås bättre att byta ställe. Helt klart. smile

Jag vet inte att exempelvis 240 har såna bekymmer, men där sitter ju batteriet på vänster sida så vinkeln på jordkabeln blir väl annorlunda kan jag tänka mig.

419 Inlägg
7 juni 2012
Nej inte vad jag mindes...
Drönirettab skrev:
Okej, då är det förstås bättre att byta ställe. Helt klart. smile

Jag vet inte att exempelvis 240 har såna bekymmer, men där sitter ju batteriet på vänster sida så vinkeln på jordkabeln blir väl annorlunda kan jag tänka mig.

385 Inlägg
9 juni 2012
absolut
M_icke_ skrev:
Tycker att det luktar jordfel om detta..

börn i varje hörn är fett rätt;)

385 Inlägg
9 juni 2012
har själv varit med om det drog en tjock kabel och satte den i karossen vid hjulhus... borra håll och genomgående skruv smile

börn i varje hörn är fett rätt;)

402 Inlägg
9 juni 2012
Trådstartare
okej vars ska jag sätta fast den då i motorn eller bakom generatorn?

419 Inlägg
9 juni 2012
Tror det fanns extra bulthål bakom oljefilter/generator.
volvo240_77 skrev:
okej vars ska jag sätta fast den då i motorn eller bakom generatorn?

Sök