Dålig bromsverkan efter hård inbromsning

oskarotten
6 juni 2012 · 12 Inlägg

Hejsan!
Var ute och körde igår och vart tvungen att tvärnita från ca 220km/h till 80km/h(bör även tillägga att det var 5 personer i bilen).
Efter denna inbromsning tog bromsarna sämre och det känns som att trycket är dåligt.

Är det huvudbromscylindern som är trasig eller kan det bara vara bromsvätskan som kokat?

Bilen är en Saab 9-3 Aero 2001!

Tacksam för svar! smile

dawwe ...has left the building...
6 juni 2012 · 4 474 Inlägg

Om de tog dåligt direkt efter inbromsningen men blev "normala" senare så är allt i sin ordning, standard belägg tål inte hög värme så bra...Om bromsarna däremot känns sämre hela tiden nu så kan du ha "glaserat" skivor/belägg kanske...Att byta bromsvätska är bra att göra, skall egentligen göras vart annat år, men där missas det rätt grovt i regel...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Janneutanb
6 juni 2012 · 7 272 Inlägg

När byttes bromsvätskan senast?
Som sagt så tänker inte många på att den ska bytas ut typ varannat år som tidigare har nämnt.

Evildan
6 juni 2012 ·

Bromsvätska är hydroskopisk och är den inte bytt som den ska kan ditt problem uppstått pga vätskans egenskaper då det blir mkt hög värmeutveckling vid en inbromsning från den hastigheten i kombination med den vikten som ska retarderas så kokade antagligen vätskan och du har nu luft i systemet.
Jag ska inte moralkake mata dig med huruvida din hastighet med så många i bilen är lämplig speciellt inte om det var på allmän väg, det upptäckte du på egen hand då du fick göra en dylik hård oplanerad inbromsning.

Powerman Japan Quality
6 juni 2012 · 670 Inlägg

På racingspråk brukar det kallas att bromsarna fejdar. Försvann inte problemet är det nog dags att se över vätska och lufta bromsarna. Skivorna kan ju mycket riktigt blivit skeva av värmen som uppkommer.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
Stefan Varberg Supraman
6 juni 2012 · 2 300 Inlägg

Prova med att byta bromsvätska och lufta hela systemet.

Sen så tänk gärna till lite när de gäller hastigheten, bromsarna kunde lika gärna gett upp helt och de låter som dom inte va långt borta från att göra de hellt.
Bara som ett tips wink

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Evildan
6 juni 2012 ·
oskarotten
6 juni 2012 · 12 Inlägg

Tackar för svaren!
Testar att byta bromsvätskan och lufta systemet, återkommer om det inte hjälper!

Angående hastighet osv så kan jag säga att man fick sig en rejäl tankeställare angående snabba hastigheter och vilken tid det faktiskt tar att få stopp på bilen.

Turbo260
7 juni 2012 ·

Angående att få stopp på bilen, som liten jämförelse.

En Bugatti Veyron som kör i 400 km/h och bromsar hårt, har de keramiska bromsarna till hjälp, samt den uppfällbara vingen som hjälper till.

Den stannar då på 10 sekunder, något som låter imponerande, tills man inser att den har färdats cirka 500 meter under den tiden.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang