Vad kostar ett oljebyte på en mindre bilverkstad?

JonR
10 juni 2012 · 3 259 Inlägg

Hej på er! Som nykomling i bilverkstadsbranschen så håller jag på o luskar lite på vad som är ett bra pris för ett oljebyte som innefattar hantering av den gamla oljan, nollställning servicelampa, kvalitetsolja,ett kvalitets oljefilter och en stämpel i serviceboken!

Vad har ni fått betalat för ett oljebyte när ni har lämnat in för ett oljebyte på en mindre verkstad? Skriv gärna vad för olja som ingick och ungefär hur många liter olja!

Jag kan ge ett exempel för er som inte har lämnat in bilen någon gång, vad ni skulle tycka är normalt att betala.
Ex. En Golf 1.8T -03 som får ett Mahlefilter a100kr och 4,5L Shell Helix Ultra 5w/30 ca 150kr/L(på nätet, den verkar vara dyrare på macken, ca 180-220kr/L) summa ca 775kr i delar. Vad tycker ni är rimligt att betala totalt för ett oljebyte med stämpel i boken? 1000? 1500kr? 2000kr? Skriv inte vad ni VILL ge, utan skriv det som ni tycker är närmast verkligheten.

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
skanepiraten
10 juni 2012 · 466 Inlägg

Beroende på verkstad etc, men mellan 1500kr känns ju rimligt smile

Men kul med dom nyare bilarna som har "long life" ^^

Senast redigerat av skanepiraten (10 juni 2012)

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
Purrre Personbils tekniker
10 juni 2012 · 238 Inlägg

Runt 1000-1500kr beroende på hur många liter olja bilen kräver. Dock är oljebyte inte en service så alla stämplar inte boken.

Senast redigerat av Purrre (10 juni 2012)

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
10 juni 2012 · 1 778 Inlägg

Fick betala 1200kr för en olje service på 9-3an nu.
7liter olja + filter och stämpel.
De va på mekonomen verkstad.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
10 juni 2012 · 5 650 Inlägg

Purrre skrev:
Runt 1000-1500kr beroende på hur många liter olja bilen kräver. Dock är oljebyte inte en service så alla stämplar inte boken.

beror vell på om bilen har oljebyte som en del av mil servicen.

som tex min volvo ska in på volvo för service var 1000:E mil pga etanol motorn. och varannan service är bara olje och filterbyte och 0a service lampan.

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
jonas 740
10 juni 2012 · 429 Inlägg

Ha ett fastpris för oljan vilket jag tror du har?
Sen oljeservice kan ju innebära, koll belysning och snabb koll på bromsar, torkarbladen, däck och sånt som är smidigt att kolla och sen kan du ju få in mer jobb tex om bromsarna är slut.

Sen är det bättre att du kallar det oljeservice än oljebyte, låter mycket bättre ut mot kunderna.
Det du ska leta efter egentligen är ett pris på arbetskostnaden andra har fått betala som man inte vet liter priset de har på motoroljan...

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
JonR
10 juni 2012 · 3 259 Inlägg

Jo övrig kontroll som bromsar, glapp i chassiedelar, lampor etc brukar jag alltid kontrollera!

marwin_of_sweden skrev:
Fick betala 1200kr för en olje service på 9-3an nu.
7liter olja + filter och stämpel.
De va på mekonomen verkstad.

Det lät fruktansvärt billigt! Har du koll på vilken olja dom hade? Märke osv?

Om nån vet själva arbetskostnaden för ett oljebyte så vore ju det också till hjälp!

Men om man säger ca 600-700kr i arbete för oljebyte, luftfilter, tändstift och ev. kupefilter +övrig kontroll, stämpel i serviceboken och nollning av servicelampa, det kan väl inte vara för dyrt?

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Longben
10 juni 2012 · 82 Inlägg

JonR skrev:
Jo övrig kontroll som bromsar, glapp i chassiedelar, lampor etc brukar jag alltid kontrollera!

marwin_of_sweden skrev:
Fick betala 1200kr för en olje service på 9-3an nu.
7liter olja + filter och stämpel.
De va på mekonomen verkstad.

Det lät fruktansvärt billigt! Har du koll på vilken olja dom hade? Märke osv?

Om nån vet själva arbetskostnaden för ett oljebyte så vore ju det också till hjälp!

Men om man säger ca 600-700kr i arbete för oljebyte, luftfilter, tändstift och ev. kupefilter +övrig kontroll, stämpel i serviceboken och nollning av servicelampa, det kan väl inte vara för dyrt?

Mvh/Jon

Du ska bara ta betalt för ett olje byte .. Inte göra massa annat . Visst de e bra service men får du in en Chrysler Voyager med V6 vill du inte ta 700 spänn för å byta tex tändstift.
Ja tänker som du att service e bra men tyvär tar allt sånt fruktansvärt mycket tid.
Tror de e svårt å sätta ett pris rakt av
Visst på materialet kanske. Olja . Men oljefilter till min s6plus kosta typ 700 spänn eller nått.
Va rädd om din tid annars får du jobba ihjäl dig

Longben

Audi Rs6 80gte quattro "EL TORO FURIOSO" (1986)
JonR
10 juni 2012 · 3 259 Inlägg

Jo det är ju lite krångel med det! Men oftast tar det ju inte mer än 1timme för olja, oljefilter, tändstift och luftfilter! (inte för en snedställd v6:a då! wink ) Så 600-700 i arbete är väl inte för dåligt?

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Longben
10 juni 2012 · 82 Inlägg

JonR skrev:
Jo det är ju lite krångel med det! Men oftast tar det ju inte mer än 1timme för olja, oljefilter, tändstift och luftfilter! (inte för en snedställd v6:a då! wink ) Så 600-700 i arbete är väl inte för dåligt?

Nej men sen ska de skattas. Betalas hyra verktyg osv osv. Men har man mycket kunder så visst . Räkna ut hur många kunder du behöver ha om dan . För att de ska gå runt sen ser du var priset blir . Förhoppningsvis räcker de smile

Audi Rs6 80gte quattro "EL TORO FURIOSO" (1986)
Noxxer
11 juni 2012 · 1 482 Inlägg

Sist jag lämnade in en bil så va det Bmw'n.

Jag pröjsade 1200kr för oljeservice. Då ingick 8 liter Mobil 1 olja,Oljefilter och kontroll av oljepump.

BLT Service
Theracords Music Label
Zulu
11 juni 2012 · 98 Inlägg

På shell express service här i finland så kostar det 110-140kr litern olja.
Samt pris för filtert ~150kr.
(oljan mobil 1 helsyntet, filtermärke "Fram")

dvs en 850 kostar runt 800kr. oljebyte+filter+stämpel.
Odb går lös på mellan 200-500kr.

Dom köper in olja på fat och bytet kostar i princip samma literpris som på en bensinmack.

Volvo 855R "Röda döden Bänkad 10-2011" (1996)
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
11 juni 2012 · 1 778 Inlägg

JonR skrev:
Jo övrig kontroll som bromsar, glapp i chassiedelar, lampor etc brukar jag alltid kontrollera!

marwin_of_sweden skrev:
Fick betala 1200kr för en olje service på 9-3an nu.
7liter olja + filter och stämpel.
De va på mekonomen verkstad.

Det lät fruktansvärt billigt! Har du koll på vilken olja dom hade? Märke osv?

Om nån vet själva arbetskostnaden för ett oljebyte så vore ju det också till hjälp!

Men om man säger ca 600-700kr i arbete för oljebyte, luftfilter, tändstift och ev. kupefilter +övrig kontroll, stämpel i serviceboken och nollning av servicelampa, det kan väl inte vara för dyrt?

Mvh/Jon

Ingen aning, men dom nya sabbarna ska ha "speciell" olja som är godkänd av gm.
Annars ryker motorgarantin, och han sa att han använde den oljan.
Det var på mekonomen verkstad här i byn, dom har någon drive nu med sommar service för de priset.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Germax
12 juni 2012 · 12 086 Inlägg

Jag känner en kille som har en "mindre verkstad", de tar 995kr för en service. Då ingår olja upp till 5L tror jag, sen blir det extra per liter. Oljan är Castrol 5w40 helsyntet, filtrena köper de på Autoexperten tror jag.

eero
10 januari 2018 · 1 Inlägg

hej. har mbw210 v6 -00   köper 8 liter helsyntet  olja 400kr , filter , 80kr , en vacker sommardag  höjer upp framvagn en aning, så mycket  att  en 10 liters plast dunk  går under oljetråg. har allra först tagit bort olje locket på motorn,  sen  tappar man oljan  låt rinna ut allt,  byt tätning i avtappnings bult,  skruva fast avtappnings  bult,  ta sedan lös  oljefilter byt gummi ring tätningarna, filter, rengör gängan , skruva fast filtret.  obs. kom ihåg fyll på rätt mängd olja, se bilens sevice bok.  kolla sist att inget läckage ,  torka bort spild olja.  ha motorn igång ett tag.   riktigt trevligt oljebytes  timme.    kan upplysa att olje byte hos mercedes verkstad  i     Keminmaa  Finland   kostar  200 euro  eller ca 2000kr.

Mack855
10 januari 2018 · 1 354 Inlägg

6-800 tycker jag är en rimlig arbetskostnad för byte av enbart olja+filter+nollställning. Lokalen måste ju betalas och arbetsgivaravgifter plus lön så jag tycker absolut inte 800 för det ARBETET är för dyrt. På Volvo tror jag att jag pröjsar 2500 för oljebyte, stämpel och nollning av felkoder. Dyrt? Ja men spelar mig ingen roll.

rcy
10 januari 2018 · 1 705 Inlägg

76Lubricants skrev:
Ingen aning, men dom nya sabbarna ska ha "speciell" olja som är godkänd av gm.
Annars ryker motorgarantin, och han sa att han använde den oljan.
Det var på mekonomen verkstad här i byn, dom har någon drive nu med sommar service för de priset.

Nä. Saab ska ha olja med Dexos2 klassning. Den är dock inte särskilt speciell, finns många oljor som har den klassningen.
Och 7 liter? Vad har du för motor? Finns ingen Saab som ska ha 7 liter olja vad jag vet.

spillolja
10 januari 2018 · 4 025 Inlägg

ett filter och oljebyte på en VW Golf tar 30 min enligt autodata   om verkstaden har ett timpris på  750:-  så blir det
375:- för jobbet
olja 3,6 liter  om den kostar 50:- /litern  =180:-
filter 172:- hos meca

tot.  727:-

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Jokabsson
10 januari 2018 · 1 177 Inlägg

På Meca
Mobil1 ESP 5w-30: 176kr/litern
Filter (Bosch): 132kr
Arbete: 650kr/h

Gjorde storservice så vet inte exakt hur lång tid bara oljebytet tog, men borde ju inte vara mer än en halvtimme. Räknat på 30 min gick det på 1 601kr totalt, då min bil vill ha 6,5 liter.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
jaka54
10 januari 2018 · 5 731 Inlägg

Hej!
Varför inte byta olja och filter själv? -Då blir det billigast och du kan lite om hur bilen funkar!

Senast redigerat av jaka54 (10 januari 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang