3618
Sök

0w-30 olja i trimmad t5?

365 Inlägg
20 juni 2012
Trådstartare
hej

tänkte byta olja och filter innan jag trimmar min s60 t5.
vad jag förstått de som ska jag ha 0-30men tycker de verkar för tunt speciet sommarhalvåret
om man kör trimmat?
vad kör ni på som kör trimmat?

hälsningar jimmy

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
20 juni 2012
Kör Mobil Super 3000 5W-40 i min. Gått med den oljan minst 15000 mil.

Med trimning menar du chipp? Eller pratar vi en ordentlig mappning?

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

365 Inlägg
21 juni 2012
Trådstartare
F4S4N skrev:
Kör Mobil Super 3000 5W-40 i min. Gått med den oljan minst 15000 mil.

Med trimning menar du chipp? Eller pratar vi en ordentlig mappning?

steg3 eller mer pratar vi:-)

3 860 Inlägg
21 juni 2012
Har du pratat med firman du köper trimm av? Vad rekomenderar dom?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

929 Inlägg
21 juni 2012
Jimmaiy skrev:
hej

vad jag förstått de som ska jag ha 0-30men tycker de verkar för tunt......

hälsningar jimmy

Varför inte fortsätta köra med den olja Volvo rekomenderar. Lagerspel, ventillyftar, ja allt är anpassat för att köra på den oljan.
Jag tror att du kommer att få svårigheter att hitta någon som haft problem med att köra på den olja som fabriken rekomenderar. Dom har bra koll på det där. Däremot finns det sanolikt många som fått problem pga att dom själva varit oljeexperter.

Mats

3 860 Inlägg
21 juni 2012
mats757 skrev:
Jimmaiy skrev:
hej

vad jag förstått de som ska jag ha 0-30men tycker de verkar för tunt......

hälsningar jimmy

Varför inte fortsätta köra med den olja Volvo rekomenderar. Lagerspel, ventillyftar, ja allt är anpassat för att köra på den oljan.
Jag tror att du kommer att få svårigheter att hitta någon som haft problem med att köra på den olja som fabriken rekomenderar. Dom har bra koll på det där. Däremot finns det sanolikt många som fått problem pga att dom själva varit oljeexperter.

Mats

Det tror jag du har rätt i! Ja tänkte lite ifall det är en större erkänd trimmfirma så har dom kanske mätt ifall det gör skillnad mellan volvos eller någon annan olja?! Jag har själv kört volvos, brorsan gör det oavsett trimm eller org!

Autotech

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
21 juni 2012
Saken är väl lite den också att det har kommit nyare oljor sedan den instruktionsboken skrevs. Dock så ska ju självklart den rekommenderade oljan fungera, men den är ju också rekommenderad efter hur motorn presterar original.

Har själv aldrig hört någon som haft oljeproblem i en nyare vitfemma faktiskt smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

3 860 Inlägg
21 juni 2012
F4S4N skrev:
Saken är väl lite den också att det har kommit nyare oljor sedan den instruktionsboken skrevs. Dock så ska ju självklart den rekommenderade oljan fungera, men den är ju också rekommenderad efter hur motorn presterar original.

Har själv aldrig hört någon som haft oljeproblem i en nyare vitfemma faktiskt smile

Nä,inte hört det heller så jag tror nog fan volvos olja funkar bra, menar det är ju inga sommarjobbare som valdo lja till motorn! tongue

Autotech

365 Inlägg
21 juni 2012
Trådstartare
okej säg 0w-30 helsyntet vad ska man köra för märke?
spelar kanske inte så stor roll vilket fabrikat man väljer?

633 Inlägg
21 juni 2012
biltema ? fungera mycket bra

...has left the building...
4 474 Inlägg
21 juni 2012
Oljor e en djungel...Det är fler aspekter än viskositeten som spelar in, tex vilken typ av olja det är. Som exempel så kan jag ta att flera sk "syntetiska oljor" är egentligen "hydrocrackade" mineraloljor, har för mig att Biltemas "syntet" är just en sådan variant, precis som Castrol Magnatech, med reservation för att jag minns fel... Äkta syntet oljor delas in i två (har jag för mig!) klasser, PAO och ester baserade oljor, där den senare är "det bästa". Så vill man ha det bästa köper man en ester baserad olja, med rätt visko-klassning. En annan aspekt är hur stark oljefilmen är, o det beror inte endast på oljan i sig utan vilka tillsatserna är, motorolja består av en hel del tillsatser, minns inte exakt men skulle inte bli förvånad om 1/5 är tillsatser för att ge oljan rätt egenskaper. Sen skall man komma ihåg att det är i regel bättre med en olja som flödar bättre än en som ger högre tryck. Ett enkelt verktyg för att kolla om oljan är "bra" är att gå på API klassningen, vet inte hur långt de kommit men jag tycker nog att man skall ha minst API SM år 2012, sen skall man komma ihåg att även en "Hydrocrackad" olja kan ha SM i klassificering, men det betyder ingalunda att den är lika bra som en ester-baserad olja med samma klassning, det finns skillnader till esteroljans fördel, sen om det är värt att betala ett antal 100kr mer för dessa skillnader får var o men avgöra själv

http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=223573
Senast redigerat av dawwe (21 juni 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

365 Inlägg
21 juni 2012
Trådstartare
har ordnat olja nu blir q8 ultra 0w-30. bra skit:-)

365 Inlägg
22 juni 2012
Trådstartare
har ordnat olja nu blir q8 ultra 0w-30. bra skit:-)

Gödseldräng
4 529 Inlägg
22 juni 2012
kör 10/40 i bensinarna och 15/40 i diesel bilarna o funkar prima självklart olja från mobil

3 151 Inlägg
22 juni 2012
Kör Castrol Edge 0w-30(?) i min BMW, just för att BMW rekommenderar den oljan. Dyr? Ja. Bra? Verkar så.. smile

365 Inlägg
22 juni 2012
Trådstartare
Mervolic skrev:
Kör Castrol Edge 0w-30(?) i min BMW, just för att BMW rekommenderar den oljan. Dyr? Ja. Bra? Verkar så.. smile

kör på q8ultra 0-30som är specialutvecklad för volvofemman och är den där står man ska ha så bör bli bra. hoppas den inte är för tunn bara:-)

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
22 juni 2012
Ska snart börja köra på 10w60 racing olja i min. Jag kör ganska hårt o med etalol. Denna ska klara detta. Rekomendation från ATM.

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

3 151 Inlägg
22 juni 2012
Jimmaiy skrev:
Mervolic skrev:

kör på q8ultra 0-30som är specialutvecklad för volvofemman och är den där står man ska ha så bör bli bra. hoppas den inte är för tunn bara:-)

Ja, det är nog bäst att köra den som rekommenderas för ens motor... Så det blir nog bra. smile

...has left the building...
4 474 Inlägg
22 juni 2012
Team-Adolfsson: Jag tror du menar "probably" (förmodligen) i din text under ditt nick."Probability" betyder sannolikhet...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Sök