Zf bekymmer b230

Jonasarvidsson Maniac
20 juni 2012 · 536 Inlägg

Hallå.

Har som sagt monterat en ZF låda på min 940.

Kör med ett pottsvänghjul, 763 tryckplatta och 4 puck sinter.

Inne i lådan sitter där en liten vit plastplopp original som kopplingsgaffeln stöttar sig mot, den var sönder på min så den har jag ersatt med en bult som sticker ut så att gaffeln är rak inne i lådan.

Från början satt där en ZF slavcylinder, dvs alu modellen med en pinne som var förlängd 15mm. Den slaven gick sönder vid en koppling till min stålomspunna slang och ersattes med en FAG slav från Getrag. Det visade sig att den slaven var "djupare" inuti så en ny pinne svetsades och förlängdes ca 35-40mm.

Detta gick att köra på UTMÄRKT en hel kväll. Körde ca 10 mil totalt och kopplingen funkade skit bra. När jag skulle köra hem så vid full koppling så rasslade det. Om jag inte kopplade helt så gick det utmärkt att växla och köra.

När bilen är avstängd så vid full koppling knakar det till. Det är precis som att där är 3-4 knak innan man nåt bottnen på kopplingen.

Så min fråga är, VAD kan ha hänt? Har inte haft nere lådan än, tyckte att det inte skulle behövas men frågan är fan om inte det behövs...

Mvh Jonas=)

Germax
20 juni 2012 · 12 086 Inlägg

Ja någon av alla dina hemsvetsade lösningar kanske har gett upp tongue
Gaffeln kanske har hamnar snett på nått sätt.

Det låter illa men kopplingen fungerar som vanligt?

Jonasarvidsson Maniac
21 juni 2012 · 536 Inlägg

Germax skrev:
Ja någon av alla dina hemsvetsade lösningar kanske har gett upp tongue
Gaffeln kanske har hamnar snett på nått sätt.

Det låter illa men kopplingen fungerar som vanligt?

L-M-R har svetsat lådan till mig, och pinnarna på slavcylindrarna är det inte, det är checkat wink

Japp kanske.. Kopplingen fungerar som vanligt ja, endast att nu knakar den ordentligt i bottenläget plus att det skrapar rätt rejält när bilen är igång o man kopplar..

Senast redigerat av Jonasarvidsson (21 juni 2012)

Winterdrift
23 juni 2012 · 365 Inlägg

Urtrampningslager bytt senaste tiden?

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.
244Drag HOLSET ÄLSKARE
23 juni 2012 · 53 Inlägg

att det skrapar när bilen är igång o du trampar ner helt då tar ju förmodligen gaffeln i tryckplattan. det är ju inte bra att ev bottna tryckplattan med för långt slag på slavcylindern //D

Audi 100 "Dragrace Audi 100" (1987)
Jonasarvidsson Maniac
23 juni 2012 · 536 Inlägg

Helt nytt urtramp. Har precis slängt på låda o koppling ju o bara kört ca 10-12 mil smile

Lådan åker ner idag iaf! tongue

JonasHalt
23 juni 2012 · 699 Inlägg

Du har inte haft för långt slag? Isåfall kan du ha vikt något.. Fixa det som gått sönder och sätt ett stopp på kopplingspedalen så ska nog inte problemet återkomma..

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
Jonasarvidsson Maniac
23 juni 2012 · 536 Inlägg

JonasHalt skrev:
Du har inte haft för långt slag? Isåfall kan du ha vikt något.. Fixa det som gått sönder och sätt ett stopp på kopplingspedalen så ska nog inte problemet återkomma..

Helt ärligt är jag inte säker. Körde hela kvällen ca 10-12 mil o det funkade klockrent, verkligen inga bekymmer alls..  FAG slaven från Getrag är djupare inuti än vad vad ZF slaven är.  Lådan åker ner nu om en stund iaf så skall det redas ut.


Original på lådan så sitter gaffeln fast med ett gejm i metall typ. Fast den ploppen bakom var sönder på min låda så har ersatt med en bult.

TireSlayer Tvivlare
23 juni 2012 · 2 266 Inlägg

Jag hade ju införskaffat en ny vit plastplutt till gaffeln och rätt slav till att börja med. Har du stödlager i veven? Har läst nånstans att man får sätta i ett lager där om man åkt M90 tidigare.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Jonasarvidsson Maniac
24 juni 2012 · 536 Inlägg

Hittat felet ikväll smile

Bulten jag ersatt den vita plastploppen med var en m4 som hade böjts ca 90 grader. Blivit ersatt med en m8 så nu funkar allting som det ska smile

Nåt lager behöver man inte heller i veven när man kör ZF på rödblockare. Det är endast på vitblockare man behöver byta det:)

850Refined
24 juni 2012 · 94 Inlägg

Fan va skönt att du löste det! Ut och elda nu! tongue

Jonasarvidsson Maniac
24 juni 2012 · 536 Inlägg

850Refined skrev:
Fan va skönt att du löste det! Ut och elda nu! tongue

Har blivit en liiiten komplikation.. Löst tills på måndag wink

850Refined
24 juni 2012 · 94 Inlägg

Haha, alltid är det något!

Jonasarvidsson Maniac
24 juni 2012 · 536 Inlägg

Det hör till tyvärr tongue hehe smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang