Problem med cheva bromsar.

Hyperkentaboy
21 juni 2012 · 29 Inlägg

Har dragit nya bromsrör, nya slangar,ny huvudbromscylinder, ny bromsservo.
Nu till problemet, Provkör ja bilen på grus så låser sig däcken sen kör ja på asfalt då har ja knappt några bromsar alls. Har luftat hela systemet otaliga gånger utan resultat, åkte till biltema och köpte en vacuum bromsluftare som jag har luftat med utan resultat.
Om ja pumpar på bromsen utan att bilen är igång så är det hela tiden samma läge på pedalen så ja får ju inte upp nåt tryck.
Det är 2 krets system så ja har ju T-kopplingar på bromsrören kan det vara så att ja måste lufta vid dem?
Tacksam för svar då det känns som ja testat allt.
/kenny

RD_87 Skrotsamlare
21 juni 2012 · 4 031 Inlägg

Testa att lufta genom att övertrycka burken. Eller har du en sån luftare som suger utan att man använder pedalen?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Hyperkentaboy
21 juni 2012 · 29 Inlägg

Jag har en sån som suger ja.
men det hjälper inte att lufta med den.

Richtenb
22 juni 2012 · 1 365 Inlägg

Den är värdelös, har samma... Gör Som RD säger. Åk till en riktigt bilfirma och lufta med övertryck. Eftersom du bytt huvudbromscylinder utan att lufta den på bänken... antar jag? Så är det i princip omöjligt att få ur all luft med garageprylar.

Det du kan testa hemma är att montera ur hbc och lufta den noggrannt på bänken och sen köra den traditionella luftningsmetoden med 2 man. Inte säkert att det funkar men kanske ger dig tillräckligt med bromskraft för att ta dig till en verkstad för egen maskin om inte annat.

biltemas sug duger fint till att byta bromsvätska om man redan har ett system utan luft.



Hyperkentaboy skrev:
Jag har en sån som suger ja.
men det hjälper inte att lufta med den.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Hyperkentaboy
22 juni 2012 · 29 Inlägg

Jag luftade faktiskt den nya hbc på bänk med hjälp av några plast skruvar man skruvade i och sen lättade lite på men vette fan kanske inte fick ur all luft.

Richtenb
22 juni 2012 · 1 365 Inlägg

Jo men precis... Ibland håller de dock inte alltid tätt när du släpper ut "kolven". men det låter toppen att du gjort det.

Problemet låter fortfarande som ett luftproblem dock.... En trasig HBC känns ungefär såhär. Det händer ingenting förrens på absolut botten av pedalen, dvs 0 bromsverkan till precis i slutet. Dock kan även speciella luftningsproblem kännas exakt likadant vilket kan vara lite lurigt.


Ok, jag skulle göra såhär.... Vi förutsätter att hbc är korrekt luftad. Gravitationslufta bromsok (om det finns några) men endast de där bromsnippeln är högst upp. (detsamma gäller trummor) i ca 1 timme. fyll på bromsvätska under tiden

Därefter kör du 2 mans luftningen ett antal ggr så borde det verkligen bli bättre. kör igenom säg 1 liter bromsvätska ivarjefall 

Hyperkentaboy skrev:
Jag luftade faktiskt den nya hbc på bänk med hjälp av några plast skruvar man skruvade i och sen lättade lite på men vette fan kanske inte fick ur all luft.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang