4653
Sök

Växellådskrångel Saab 9-3 -00

Ghostduster
23 juni 2012
Trådstartare
Hej! Har problem med bilen.. skulle och handla, svängde upp och skulle parkera.. och HAPP då gick det inte att få i backen! (har ju ett sådant "växellås" så att jag måste ha i backen för att få ur nyckeln) så jag försökte krångla men fick inte backen att gå i.. det blev svärstumt.. 5:an går inte att få i heller.. men efter ett tag så helt plötsligt fick jag i backen och 5:an och allt funkade som det skulle. körde då hem.. kom ungefär så långt tills jag var tvungen att lägga i 5:an och då hände samma sak igen.. skulle lägga i 5:an men hamnade på 3:an.. då var jag tvungen att dra upp saken på växelspaken (som man måste göra för att lägga i backen) för att få i 5:an.

När jag kom hem sen kollade jag mer på de.. tog en sväng.. gick som det skulle. Sen när jag skulle vända och åka hem.. då funkar backen som vanligt.. men då får jag inte i 1:an eller 2:an utan hamnar på 3:an och 4:an istället.. sen så kan jag inte få larmet till bilen att funka. Har ju så att ett vrid på nyckeln låser, och ett vrid till larmar bilen.. DET funkar inte heller.. Behöver inte heller lägga i backen för att få ur nyckeln. Det känns som den rör sig på något vis, att lixom växellådan går i sidled för växlarna känns inte riktigt att de ligger som som de har gjort..

Vad kan detta vara?? Jag är inge bra på bilar och detta känns väldigt mystiskt.. Har växellådan rasat? Är det någon bussing som kanske gått? Har tändningslåset havererat?

Vad tror ni?

Tack på förhand/ Christian smile

Tvivlare
2 266 Inlägg
23 juni 2012
Kan va länkaget som lossnat, kolla på baksidan av växellådan, ska sitta en stång mellan torpeden och växellådan med en M8 (13mm) mutter på undersidan, se så att de sitter fast.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

166 Inlägg
23 juni 2012
Blir lite osäker när du helt plötsligt har problem med flera växlar. Annars brukar ju synkringarna på dem gamla 9-3orna ge upp. Är man inte händig själv så blir det riktigt kostsamt och många byter då istället hela lådan.

Hard work has a future payoff. Laziness pays off now

342 Inlägg
23 juni 2012
Precis, synkringen på backen har jag fått lära mig är standardfel på denna modellen.

Men att det bara skulle komma och försvinna sådär låter mysko.

Jag tror också på att något är knas med länkaget alternativt upphägningen till lådan.

Kolla så att växellådsfästet sitter fast ordentligt.

Ghostduster
23 juni 2012
Trådstartare
Ska kolla upp detta, hoppas det inte är något större

Ghostduster
24 juni 2012
Trådstartare
Vet ni om det är någon fara att köra me bilen med detta fel?

Ghostduster
24 juni 2012
Trådstartare
Vet ni om det är någon fara att köra me bilen med detta fel?

Ghostduster
24 juni 2012
Trådstartare
Det var länkaget som lossnat. Var bara att skruva till m8an så var det fixat! Tack för hjälpen

Ghostduster
24 juni 2012
Trådstartare
Det var länkaget som lossnat. Var bara att skruva till m8an så var det fixat! Tack för hjälpen

Sök