Byta framfjäder på en w203 2005

znozy
24 juni 2012 · 25 Inlägg

Nu är skroten nära...

Har haft denna kvalitets bil i ett år nu och höger framfjäder har gått av.
Ny fjäder inköpt, o skulle just gå ut o byta den.

Men när jag öppnar huven så får man se en nazistlösning jag ej sett förut!? varför inte
ha samma lösning som 98% av all världens bilar redan har kan man i sitt stilla sinne undra?

Dåligt med info på internet om hur man går tillväga med denna lösning.

Det lilla jag hittat ang detta, är om jag förstått det rätt att man måste ha ett "specialverktyg" (som vanligt)
så att man får ner hela fästet med fjädern?

Misstänker att det är en auktoriserad verkstad som måste byta detta till en merkostnad av 4700:-

Aldrig mer en MB

The Box Said use Windows 7 or Better.... so i use MacOsX.
znozy
24 juni 2012 · 25 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161674/161674-e0cc85dfa5106db470e6e5eb51016260.jpg

Det finns alltså fler än jag som har problem med att få bort detta när bultarna för att lossa fjäderbent saknas, tur att man slipper känna sig het rudis då iaf. big_smile

The Box Said use Windows 7 or Better.... so i use MacOsX.
Legwind
24 juni 2012 · 925 Inlägg

den sitter ju under svarta locket... hahaha

Feel The Difference
znozy
24 juni 2012 · 25 Inlägg

:S ja men är inte det bulten för att lossa fjädern? det skall ju finnas 3 st bultar för att lossa benet också?

The Box Said use Windows 7 or Better.... so i use MacOsX.
Legwind
24 juni 2012 · 925 Inlägg

Neej smile det e bulten för att lossa fjäderbenet från bilen.. sitter en till bult under som håller fjädertallriken på plats så va inte orolig smile

Feel The Difference
znozy
24 juni 2012 · 25 Inlägg

Varför gör dom så!? HAHA får väl ta o testa då. Blir det inte lite "svajigt" med en fästpunkt bara? big_smile

The Box Said use Windows 7 or Better.... so i use MacOsX.
Legwind
24 juni 2012 · 925 Inlägg

du ser konstruktionen när du tar loss de smile om jag minns rätt så kan det vara specialverktyg för andra muttern med det ser du... isf ta med fjäderbenet så byter vi på wikmansbil det smile

Feel The Difference
znozy
24 juni 2012 · 25 Inlägg

Får väll ta o göra det, så kanske ni kan ta o byta in det här aset på samma gång? big_smile

The Box Said use Windows 7 or Better.... so i use MacOsX.
Legwind
24 juni 2012 · 925 Inlägg

haha dåra ? gillar du inte mercedes? smile

Feel The Difference
znozy
24 juni 2012 · 25 Inlägg

Njaaa smile hitintills har jag inte en aning om vad jag betalt "extra" för om jag skall vara ärlig.

Har alltid haft Ford men blev less på mek & rostlagning, o testade en kovändning. Men är ärligt talat lite inne på en Ford igen, hört att nya modellen Mondeo (-07) inte alls skall vara som en "Ford". big_smile Sedan har jag kikat lite på Galaxy, men dom verkar rosta hej dundrande friskt. smile

The Box Said use Windows 7 or Better.... so i use MacOsX.
znozy
24 juni 2012 · 25 Inlägg

Du skall ha stort tack för hjälpen med att upplysa en lugn och harmonisk man iaf. big_smile

The Box Said use Windows 7 or Better.... so i use MacOsX.
Legwind
25 juni 2012 · 925 Inlägg

Jag köpte nyss en 07ans Mondeo... gillar dom sjukt mycket.. galaxy gillar jag inte direkt.. då är en S-max bättre val smile

Feel The Difference
znozy
26 juni 2012 · 25 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161674/161674-aaec3b8c5872b224cfe3451e13d4d424.jpg

Hallå då var det dags igen då smile hur gör jag nu?  måste man skruva ur den med isexnyckel 7, eller är det bara att sopa på den så att den lossnar?

The Box Said use Windows 7 or Better.... so i use MacOsX.
Legwind
26 juni 2012 · 925 Inlägg

Specialverktyg... försök inget för den muttern är ömtålig... kom förbi så fixar vi det smile ta med nya fjädern smile Mvh

Ken Forslund

Feel The Difference
znozy
26 juni 2012 · 25 Inlägg

Men vad då... Kan jag inte ens få loss benet utan specialbajs? smile #ponderosanästa

The Box Said use Windows 7 or Better.... so i use MacOsX.
Legwind
26 juni 2012 · 925 Inlägg

Nejj hmm tyvärr smile Mercedes specialverktyg tongue

Feel The Difference
znozy
26 juni 2012 · 25 Inlägg

Haha märks att du jobbar på märkesverkstad din filur wink inte var väll det där några problem inte. Det var bara att "vicka" ur fjäderbenet ur fästet, o ta SAAB´s broms insex o skruva på det. smile Men stort tack för hjälpen att komma igång.

Senast redigerat av znozy (26 juni 2012)

The Box Said use Windows 7 or Better.... so i use MacOsX.
Legwind
27 juni 2012 · 925 Inlägg

Japp ... va skönt att det gick bra endå smile

Feel The Difference
znozy
27 juni 2012 · 25 Inlägg

Jaha där ropade man innan man var över ån! smile Skulle dit med ny-fjädern o då skulle man ju ha behövt att pressa ihop fjädern typ 2dm till men det finns det inte utrymme till, så klart...

Blir till att leta på en mek som klarar av pressen! wink

The Box Said use Windows 7 or Better.... so i use MacOsX.
Legwind
27 juni 2012 · 925 Inlägg

Haha handlar om att inte jobba vid sidan av på företaget wink

Feel The Difference
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang