Vad är det bästa du vet i trafiken?

Pierre_r Lastbilsmekaniker
30 juni 2012 · 729 Inlägg

När man har legat bak en lastbil ett bra tag och inte kunnat köra om pga mötande bilar exakt hela tiden.
Sen efter ett tag så blinkar lastbilen till höger och visar att det är fritt att köra om nu.

Nästan alltid svenska lastbilar som det brukar stå nått svenskt namn i vindrutan som gör så, en del danska med.

Mack Forum- och sitemoderator
30 juni 2012 · 26 143 Inlägg

Pierre_r skrev:
När man har legat bak en lastbil ett bra tag och inte kunnat köra om pga mötande bilar exakt hela tiden.
Sen efter ett tag så blinkar lastbilen till höger och visar att det är fritt att köra om nu.

Nästan alltid svenska lastbilar som det brukar stå nått svenskt namn i vindrutan som gör så, en del danska med.

Sånt är underbart!
Sen när man har tagit sig om så blinkar man höger-vänster-höger, och får en helljusblink tillbaka från lastbilen. Då känner man hopp om livet, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Never0nline
30 juni 2012 · 71 Inlägg

Jag älskar alla som blinkar med helljus vid poliskontroll för att rädda mig och andra från böter eller värre! Tack till er alla smile

Saab 9-3 Turbo X "Aero V6" (2008)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 juni 2012 · 14 048 Inlägg

Never0nline skrev:
Jag älskar alla som blinkar med helljus vid poliskontroll för att rädda mig och andra från böter eller värre! Tack till er alla smile

Jag skulle aldrig blinka för detta. Alla får stå för sina egna handlingar. Om man blinkar till nån att det är poliskontroll så kan det vara en rattfull eller narkotikapåverkad och då är det väl förbannat bra om han eller hon kommer bort från vägen. Eller hur?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Never0nline
30 juni 2012 · 71 Inlägg

Vettemannen skrev:

Never0nline skrev:
Jag älskar alla som blinkar med helljus vid poliskontroll för att rädda mig och andra från böter eller värre! Tack till er alla smile

Jag skulle aldrig blinka för detta. Alla får stå för sina egna handlingar. Om man blinkar till nån att det är poliskontroll så kan det vara en rattfull eller narkotikapåverkad och då är det väl förbannat bra om han eller hon kommer bort från vägen. Eller hur?

/Benny

Det har du rätt i vilket är varför jag inte gör det heller. Men alltid trevligt när någon vill hjälpa mig även om det kanske inte är det mest genomtänkta och bästa att göra smile

Saab 9-3 Turbo X "Aero V6" (2008)
Mack Forum- och sitemoderator
30 juni 2012 · 26 143 Inlägg

Vettemannen skrev:

Never0nline skrev:
Jag älskar alla som blinkar med helljus vid poliskontroll för att rädda mig och andra från böter eller värre! Tack till er alla smile

Jag skulle aldrig blinka för detta. Alla får stå för sina egna handlingar. Om man blinkar till nån att det är poliskontroll så kan det vara en rattfull eller narkotikapåverkad och då är det väl förbannat bra om han eller hon kommer bort från vägen. Eller hur?

/Benny

Jag blinkar åt mötande bara om jag har till exempel sett djur vid vägen eller liknande och vill varna dem för det.
Såvida man inte känner den andre individen såklart.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 juni 2012 · 14 048 Inlägg

Mack skrev:

Vettemannen skrev:

Never0nline skrev:
Jag älskar alla som blinkar med helljus vid poliskontroll för att rädda mig och andra från böter eller värre! Tack till er alla smile

Jag skulle aldrig blinka för detta. Alla får stå för sina egna handlingar. Om man blinkar till nån att det är poliskontroll så kan det vara en rattfull eller narkotikapåverkad och då är det väl förbannat bra om han eller hon kommer bort från vägen. Eller hur?

/Benny

Jag blinkar åt mötande bara om jag har till exempel sett djur vid vägen eller liknande och vill varna dem för det.
Såvida man inte känner den andre individen såklart.

Helt rätt!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
linneagaardin Yrkeschaufför
30 juni 2012 · 12 Inlägg

När man kör personbil:
* Personer som kan högerregeln och väjningsplikt (en bil påkörd pga det förstnämnda och en skrotad pga sistnämnda)
* Folk som visar respekt
* Cyklister som kan trafikregler (fan inte vanligt i den stad jag bor i) big_smile
* När det flyter på
* Folk som stannar och släpper ut en i rusningstrafik där de vet att man knappt kommer ut när det är just det!

När man kör lastbil:
* Folk som visar respekt, underlättar för en och hjälper till att få trafiken att flyta på
* De som fattar att de tar några sekunder längre att få lastbilen att komma upp i 90 än det tar för personbilar
* Folk som tackar när man hjälper till vid omkörning, F-N inte vanligt. Men guld värt och får leendet att sitta i flera timmar! smile

Try to stop me bitches!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 juni 2012 · 14 048 Inlägg

linneagaardin skrev:
När man kör personbil:
* Personer som kan högerregeln och väjningsplikt (en bil påkörd pga det förstnämnda och en skrotad pga sistnämnda)
* Folk som visar respekt
* Cyklister som kan trafikregler (fan inte vanligt i den stad jag bor i) big_smile
* När det flyter på
* Folk som stannar och släpper ut en i rusningstrafik där de vet att man knappt kommer ut när det är just det!

När man kör lastbil:
* Folk som visar respekt, underlättar för en och hjälper till att få trafiken att flyta på
* De som fattar att de tar några sekunder längre att få lastbilen att komma upp i 90 än det tar för personbilar
* Folk som tackar när man hjälper till vid omkörning, F-N inte vanligt. Men guld värt och får leendet att sitta i flera timmar! smile

Tummen upp!!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
TheMPG
30 juni 2012 · 141 Inlägg

Folk som använder blinkers exemplariskt rätt i rondeller

Jag fixar din A/C, skicka PM
Low
30 juni 2012 · 3 311 Inlägg

Köra när det är nästan tomt på vägarna slår nog inget wink


Rolig tråd du! smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 juni 2012 · 17 477 Inlägg

Vettemannen skrev:

OpelP1 skrev:
När man på något sätt hjälper någon annan i trafiken, tex släpper fram en lastbil som fått vänta länge i en korsning mitt i rusningstrafik och dom faktiskt vinkar och tackar.
Det händer inte så ofta men det är kul. smile

Man blir verkligen uppskattad när man släpper fran en lastbil/långtradare/buss så dom slipper stå och vänta till trafikrusningen är över (2 timmar senare), men det kommer nog arga ord från bilisternas munnar i bilarna bakom men det skiter jag i. Det är kul att hjälpa till ibland!

/Benny

Jag brukar stanna i städer/samhällen och släppa fram bussar eller ett tyngre yrkesfordon. En glad vink brukar det bli. Ett tutande från den mentalt instabila medtrafikanten bakom bjuder jag på. Är alltid ute i god tid...

En Polisbil på en bro i trakten för någon månad sen med alla ljus/ljud som finns på och poliserna vinkade "kör" till mig och jag placerade gasen i botten i ca 500-800 meter belönades med en go vink när de blåste förbi sen. Härligt!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
bronco_z
30 juni 2012 · 604 Inlägg

En qvinna i nöd!?!

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
trippelturbo Trucker
30 juni 2012 · 2 710 Inlägg

Mack skrev:

Pierre_r skrev:
När man har legat bak en lastbil ett bra tag och inte kunnat köra om pga mötande bilar exakt hela tiden.
Sen efter ett tag så blinkar lastbilen till höger och visar att det är fritt att köra om nu.

Nästan alltid svenska lastbilar som det brukar stå nått svenskt namn i vindrutan som gör så, en del danska med.

Sånt är underbart!
Sen när man har tagit sig om så blinkar man höger-vänster-höger, och får en helljusblink tillbaka från lastbilen. Då känner man hopp om livet, hehe.

Det gör jag väldig ofta! Alltså hjälper bilisterna på olika sätt.. Önskar att dom kunde hjälpa till lika mkt. Men icke!!

Fart missbrukare
it_mutt Avstängd
1 juli 2012 · 10 388 Inlägg

Dirtymike skrev:
En moln fri kväll E4an söderut från Stockholm o Sabaton i högtalarna

När det gäller det skulle jag säga;

Ja, när man kommer ner mot gränna och jönköping. Måste vara en av sveriges vackraste motorvägssträckor. Och just speciellt om man är påväg söderut

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Pim_Pim
1 juli 2012 ·

740 på ställ wink

PMPerformance
1 juli 2012 · 2 266 Inlägg

Vettemannen skrev:

OpelP1 skrev:
När man på något sätt hjälper någon annan i trafiken, tex släpper fram en lastbil som fått vänta länge i en korsning mitt i rusningstrafik och dom faktiskt vinkar och tackar.
Det händer inte så ofta men det är kul. smile

Man blir verkligen uppskattad när man släpper fran en lastbil/långtradare/buss så dom slipper stå och vänta till trafikrusningen är över (2 timmar senare), men det kommer nog arga ord från bilisternas munnar i bilarna bakom men det skiter jag i. Det är kul att hjälpa till ibland!

/Benny

Ja de är tacksamt när folk visar såna beteende för oss yrkesförare.
Hjälpte en lång transport i borlänge som skulle till kvarnsveden pappersbruk med nån super lång balk och han skulle höger i ett rödljuskorsning men stod i vänsterfält för att kunna ta ut svängen. Stanna själv med personbilen i höger körfält, var först i kön vid fyra tiden längst bak vid hans trailer så han fick allt svängrum och då vart tut vm och em i helljustest.

Annars är de väl när folk håller en lagom rytm och underlättar vid omkörning.

svetsdiff !!!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 juli 2012 · 14 048 Inlägg

PMPerformance skrev:

Vettemannen skrev:

OpelP1 skrev:
När man på något sätt hjälper någon annan i trafiken, tex släpper fram en lastbil som fått vänta länge i en korsning mitt i rusningstrafik och dom faktiskt vinkar och tackar.
Det händer inte så ofta men det är kul. smile

Man blir verkligen uppskattad när man släpper fran en lastbil/långtradare/buss så dom slipper stå och vänta till trafikrusningen är över (2 timmar senare), men det kommer nog arga ord från bilisternas munnar i bilarna bakom men det skiter jag i. Det är kul att hjälpa till ibland!

/Benny

Ja de är tacksamt när folk visar såna beteende för oss yrkesförare.
Hjälpte en lång transport i borlänge som skulle till kvarnsveden pappersbruk med nån super lång balk och han skulle höger i ett rödljuskorsning men stod i vänsterfält för att kunna ta ut svängen. Stanna själv med personbilen i höger körfält, var först i kön vid fyra tiden längst bak vid hans trailer så han fick allt svängrum och då vart tut vm och em i helljustest.

Annars är de väl när folk håller en lagom rytm och underlättar vid omkörning.

Jamen du, folk vet och förstår inte att så långa fordon behöver lite utrymme för dom sitter i sin lilla bubbla och lever i sin värld. Vi måste hjälpas åt i trafiken. Tänk om vi skulle förbjuda alla lastbilar då skulle samhället stanna inom ett par dagar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
PMPerformance
1 juli 2012 · 2 266 Inlägg

Vettemannen skrev:

PMPerformance skrev:

Vettemannen skrev:

Man blir verkligen uppskattad när man släpper fran en lastbil/långtradare/buss så dom slipper stå och vänta till trafikrusningen är över (2 timmar senare), men det kommer nog arga ord från bilisternas munnar i bilarna bakom men det skiter jag i. Det är kul att hjälpa till ibland!

/Benny

Ja de är tacksamt när folk visar såna beteende för oss yrkesförare.
Hjälpte en lång transport i borlänge som skulle till kvarnsveden pappersbruk med nån super lång balk och han skulle höger i ett rödljuskorsning men stod i vänsterfält för att kunna ta ut svängen. Stanna själv med personbilen i höger körfält, var först i kön vid fyra tiden längst bak vid hans trailer så han fick allt svängrum och då vart tut vm och em i helljustest.

Annars är de väl när folk håller en lagom rytm och underlättar vid omkörning.

Jamen du, folk vet och förstår inte att så långa fordon behöver lite utrymme för dom sitter i sin lilla bubbla och lever i sin värld. Vi måste hjälpas åt i trafiken. Tänk om vi skulle förbjuda alla lastbilar då skulle samhället stanna inom ett par dagar.

O ja de vore nåt
/Benny

svetsdiff !!!
Evildan
1 juli 2012 ·

Mack skrev:

Vettemannen skrev:

Never0nline skrev:
Jag älskar alla som blinkar med helljus vid poliskontroll för att rädda mig och andra från böter eller värre! Tack till er alla smile

Jag skulle aldrig blinka för detta. Alla får stå för sina egna handlingar. Om man blinkar till nån att det är poliskontroll så kan det vara en rattfull eller narkotikapåverkad och då är det väl förbannat bra om han eller hon kommer bort från vägen. Eller hur?

/Benny

Jag blinkar åt mötande bara om jag har till exempel sett djur vid vägen eller liknande och vill varna dem för det.
Såvida man inte känner den andre individen såklart.

misstolkat så mkt det går: känner du den du möter så kan denna få klippa älgen/renen så du får ngt gott att lägga på grillen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang