Sänka med enbart fjädrar trots nivåreglering?

Distressed
29 juni 2012 · 60 Inlägg

Som rubriken lyder, kan jag sänka min v70n 2.5T sport enbart med fjädrar trots nivåreglering? måste jag köpa byglarna (spelar ingen roll ifall nivåregleringen fungerar) skall beställa ikväll så vore tacksam för snabba svar!! samt hur blir det med nivåregleringen till mina xenon ljus när jag inte har nivåreglering kvar??

BMW 3 serie (2017)
demk
29 juni 2012 · 680 Inlägg

är ju bra med nicå reg,lätt smidig att sänka och billigt, bme tog 500 spänn, och efter som de är nivå på den så är de ju väl, auto på lysena som ställer sig efter baken?

BMW 320 cab "bimmer cab" (2000)
BMW 525ia "bowlingbilen" (2001)
Distressed
29 juni 2012 · 60 Inlägg

demk skrev:
är ju bra med nicå reg,lätt smidig att sänka och billigt, bme tog 500 spänn, och efter som de är nivå på den så är de ju väl, auto på lysena som ställer sig efter baken?

Inte en aning hur xenonen påverkas utav nivåregleringen till baken, borde väll sitta någon givare bak va?

BMW 3 serie (2017)
demk
29 juni 2012 · 680 Inlägg

nä tror den sitter fram på ena styrstaget

BMW 525ia "bowlingbilen" (2001)
BMW 320 cab "bimmer cab" (2000)
Evildan
29 juni 2012 ·

V70N sensor bak.
V70II stag på länkarm till givare i höger hjulhus.
Om du sänker med enbart fjädrar utan att modifiera höjdjusteringen kommer automatiken vilja kompensera för detta och dina lysen kommer stå käpprätt åt "Flen"

Distressed
29 juni 2012 · 60 Inlägg

Evildan skrev:
V70N sensor bak.
V70II stag på länkarm till givare i höger hjulhus.
Om du sänker med enbart fjädrar utan att modifiera höjdjusteringen kommer automatiken vilja kompensera för detta och dina lysen kommer stå käpprätt åt "Flen"

Okej men om jag köper både fjädrar och dämpare (G&M) hur blir det då med ljusen??

BMW 3 serie (2017)
demk
29 juni 2012 · 680 Inlägg

vf inte bara sänka nivå?

BMW 320 cab "bimmer cab" (2000)
BMW 525ia "bowlingbilen" (2001)
Distressed
29 juni 2012 · 60 Inlägg

demk skrev:
vf inte bara sänka nivå?

Har bestämt mig tror jag, köper både dämpare och fjädrar! Hoppas att ljusnivån till xenonen inte blir drabbade..

BMW 3 serie (2017)
Evildan
29 juni 2012 ·

Distressed skrev:

demk skrev:
vf inte bara sänka nivå?

Har bestämt mig tror jag, köper både dämpare och fjädrar! Hoppas att ljusnivån till xenonen inte blir drabbade..

Den lastavkännande givaren som avgör hur mkt bromsverkan som skall släppas på till bakre bromsarna kan även den få spader av detta då den kommer känna att din bil är nedlastad och mata på mera bromsverkan bak, inte kul med för mkt bromsverkan bak, kan bli otäcka kast vid hård inbromsning.

Distressed
29 juni 2012 · 60 Inlägg

Evildan skrev:

Distressed skrev:

demk skrev:
vf inte bara sänka nivå?

Har bestämt mig tror jag, köper både dämpare och fjädrar! Hoppas att ljusnivån till xenonen inte blir drabbade..

Den lastavkännande givaren som avgör hur mkt bromsverkan som skall släppas på till bakre bromsarna kan även den få spader av detta då den kommer känna att din bil är nedlastad och mata på mera bromsverkan bak, inte kul med för mkt bromsverkan bak, kan bli otäcka kast vid hård inbromsning.

Så du menar att det kan bli problem även om jag byter fjädar OCH dämpare?

BMW 3 serie (2017)
Evildan
29 juni 2012 ·

Distressed skrev:

Evildan skrev:

Distressed skrev:

Har bestämt mig tror jag, köper både dämpare och fjädrar! Hoppas att ljusnivån till xenonen inte blir drabbade..

Den lastavkännande givaren som avgör hur mkt bromsverkan som skall släppas på till bakre bromsarna kan även den få spader av detta då den kommer känna att din bil är nedlastad och mata på mera bromsverkan bak, inte kul med för mkt bromsverkan bak, kan bli otäcka kast vid hård inbromsning.

Så du menar att det kan bli problem även om jag byter fjädar OCH dämpare?

Ja, kanske i praktiken, i teorin, definitivt.
Finns säkert någon här som har mera praktisk erfarenhet av vad som händer med bromsverkan/ljusviddsreglering när man sänker en V70N.

Fjädrar och stötdämpare påverkar inte hävarmens funktion/läge på den lastavkännande ventilen, är bilen låg öppnar ventilen mera för att kompensera för den tänkta tyngre lasten som då pressar ihop fjädringen.

Distressed
29 juni 2012 · 60 Inlägg

Evildan skrev:

Distressed skrev:

Evildan skrev:

Den lastavkännande givaren som avgör hur mkt bromsverkan som skall släppas på till bakre bromsarna kan även den få spader av detta då den kommer känna att din bil är nedlastad och mata på mera bromsverkan bak, inte kul med för mkt bromsverkan bak, kan bli otäcka kast vid hård inbromsning.

Så du menar att det kan bli problem även om jag byter fjädar OCH dämpare?

Ja, kanske i praktiken, i teorin, definitivt.
Finns säkert någon här som har mera praktisk erfarenhet av vad som händer med bromsverkan/ljusviddsreglering när man sänker en V70N.

Fjädrar och stötdämpare påverkar inte hävarmens funktion/läge på den lastavkännande ventilen, är bilen låg öppnar ventilen mera för att kompensera för den tänkta tyngre lasten som då pressar ihop fjädringen.

Okejokej, tack för svaret iaf, får vänta med sänkning då tills jag vet till 100 hur jag ska gå till väga!

BMW 3 serie (2017)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang