2256
Sök

Mooseville Performance - Volvo 142 med Wankelmotor

Från början skulle det bara bli en wankelmotor modell 13B, sen 4-länk, sen spårade det ur, sakta och plågsamt...

Wankel-snubbe
882 644 Visningar
Uppdaterades senast 27 juli 2017
588 Inlägg
12 januari 2014
En skollicens har jag för mig gick på 16 k styck... tongue

230 Inlägg
12 januari 2014
Skwie skrev:
Andthenshebleed skrev:
Fint som fan!
Om jag får fråga, va kostar solidworks? smile och vart köper man det då? (:

Det kostar nog 70000kr om inte mer

Min lärare sa 35000kr till mig, men det beror ju på om det är företag eller privatperson och hur många licenser man köper, men även fast man köper solidworks för 35000 så innebär det inte att man kan designa bilar så som Tegheim gör, det är oerhört svårt att rita i solidworks och det kräver många års träning och utbildning för att lyckas göra någonting vettigt alls. Jag gick en solidworksutbildning på ett halvår och jag kan nu göra en mutter eller en vas.

Honda Del Sol EH6 projekt
"Kristinehamn sedan 1996"

17 Inlägg
12 januari 2014
"T.ex. Solidworks std kostar i grundutförande 38.000:- skall du ha stora versionen kostar den 64.500:- sedan finns det påbyggnadsmoduler som kostar allt mellan 8.000:- till 28.000:- det är en djungel av priser för att göra en förvillad... Så det är omöjligt att ge ett exakt pris utan att veta vad du skall ha programmet till.

Sedan tillkommer utbildning och supportavtal utöver det."

Saxat direkt från Flashback.

Never look back!

2Fast4You
499 Inlägg
12 januari 2014
LinusHansen skrev:
Skwie skrev:
Andthenshebleed skrev:
Fint som fan!

Min lärare sa 35000kr till mig, men det beror ju på om det är företag eller privatperson och hur många licenser man köper, men även fast man köper solidworks för 35000 så innebär det inte att man kan designa bilar så som Tegheim gör, det är oerhört svårt att rita i solidworks och det kräver många års träning och utbildning för att lyckas göra någonting vettigt alls. Jag gick en solidworksutbildning på ett halvår och jag kan nu göra en mutter eller en vas.

Så svårt som du beskriver det skulle jag inte säga att det är, har man baskunskaper i vanlig 2D-CAD och kan sin ritningsläsning så flyter det på som rinnande vatten, en mutter och en vas efter en kurs på ett halvår låter som en dålig förbrukning av tid.
Jag har lärt mig en hel del och jag skulle vilja säga att mina kunskaper sträcker sig längre än att göra muttrar och vasar, helt utan några sorters kurser. Men har du inte fått lära dig mer än så på ett halvår skulle jag nog skylla det på din lärare och inte att programmet är svårt.

"Everybody is a genius but if you judge a fish by its ability to climb a tree it will live its whole life believing its stupid" -Albert Einstein

Darkus
12 januari 2014
Men sluta nörda ner i programmet nu. Vill se mer hantverk från byggarn.

Wankel-snubbe
325 Inlägg
12 januari 2014
Trådstartare
Jag har jobbat med 3D CAD/CAM sedan 2001. Började använda Solidworks på fritiden 2010, och har lärt mig allt genom övning och Youtube.
Till yrke använder jag MasterCam och är CNC-operatör.

Mooseville Performance - Tegheim

43 Inlägg
13 januari 2014
LinusHansen skrev:
Skwie skrev:
Andthenshebleed skrev:
Fint som fan!

Jag kan med hjärtat på handen säga att solidworks har/hade (för 6 månader sen) sämre säkerhet än vad ett datorspel för 200 kr har big_smile

Wankel-snubbe
325 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
Har haft lite problem att få plats med mina centrumbultade fälgar.
Med adapter och så vidare har jag fått framhjulen utanför skärmkanterna.
Tog ett ryck med detta igår och började fundera på hur jag skulle lösa detta.

Det slutade med att SKF-boken åkte fram, och ett par nya hjullager-hubbar ritades.

För att ni ska hänga med på skillnaden, så är de hjullagerhubbar som jag använt från början 59mm höga.
Sedan tillkommer en adapter och bromsskiva på totalt 19mm.
Detta blir 78mm ifrån spindeln till fälgen, och jag får en ohygglig scrubb på 38mm, plus att fälgen hänger utanför skärmkanten som sagt.

Med det nya hjullagret sitter fälgen enbart 59mm ifrån spindeln inkl bromsskiva, och scrubben blir trevliga 19mm.
Dessutom hoppas jag att det ska räcka för att hålla mig innanför skärmkanten, men det har jag inte kunnat testa ännu.
Dock får jag göra ett nytt bellhouse till bromsskivorna, men ser jag inte som ett bekymmer heller.
Man kanske till och med skulle ha lite större/bättre bromsar när man åker med centrumbult-uppsättningen.

Såhär kan det se ut.

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/SolidWorks/Centrumhubb-021280x720_zps11a148e4.jpg

9 141 Inlägg
18 januari 2014
Bara en tanke, det går inte svarva ner lite på insidan av fälgarna annars? Eller blir det för enkelt för dig? tongue lol lol

Wankel-snubbe
325 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
Om du tittar på fälgen så kan man inte ta mycket innan den inre styrningen försvinner.
Jag hade gärna sluppit göra nya nav, men ska det bli bra så måste jag.
Vill kunna använda spindlarna till både 5-bult-setup och centrumbult.

10 164 Inlägg
19 januari 2014
Riktigt kluriga lösningar så roligt att se big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

230 Inlägg
19 januari 2014
Du har inga planer på att tillverka egna fälgar?? Vore helt sjukt men jag vet ju inte vad som krävs och så, det kanske är lite tufft?

Honda Del Sol EH6 projekt
"Kristinehamn sedan 1996"

RetarDz
27 Inlägg
19 januari 2014
För en som utbildar sig inom CAD på högskolenivå kan med lätthet säga att det är Riiiiiiktigt grymt ritat/byggt! Inget man lär sig från enbart läsa kurser.

Riktigt avundsjuk på skillzen! Keep the work up! smile

Wankel-snubbe
325 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
Nej, egna fälgar vore ju lite väl sjukt... :-)

Jag har ingen utbildning alls i CAD faktiskt. Har jobbat med MasterCam i snart 12år, och Solidworks är bara övning på min fritid. Övning och envishet kan göra mycket!

däcksparkare
1 046 Inlägg
19 januari 2014
Blir coolt!

Angående att göra egna fälgar.. det är
Inte mer komplicerat än du vill göra det..
På skolan gjorde vi prototyp fälgar åt volvo å det verkade inte jättesvårt.. :p

Motor utan turbo suger >.>

2Fast4You
499 Inlägg
19 januari 2014
Lilljegern skrev:
Blir coolt!

Angående att göra egna fälgar.. det är
Inte mer komplicerat än du vill göra det..
På skolan gjorde vi prototyp fälgar åt volvo å det verkade inte jättesvårt.. :p

Får man lov att fråga hur ni "gjorde" dessa prototyper? smile

Wankel-snubbe
325 Inlägg
20 januari 2014
Trådstartare
Att tillverka en fälg är nog inte svårt. Men jag ser ingen vinning i det för mig :-)

däcksparkare
1 046 Inlägg
20 januari 2014
Rita upp i gibbscam å sen svarva ur med cnc svarv. Använde drivna verktyg har jag för mej.
Annars kan man göra som chip foose å rita upp i 3d cam å få vektygsbana på det sen fräsa ut i flerop.

Motor utan turbo suger >.>

100 Inlägg
20 januari 2014
sjukt rolig läsning på jobbet, du är skyldig mig några arbetstimmar haha! Kul att du gör nästan allting själv, premlagd smile

2Fast4You
499 Inlägg
20 januari 2014
Lilljegern skrev:
Rita upp i gibbscam å sen svarva ur med cnc svarv. Använde drivna verktyg har jag för mej.
Annars kan man göra som chip foose å rita upp i 3d cam å få vektygsbana på det sen fräsa ut i flerop.

Åh fy för gibbscam (gällande att rita upp detaljen i det), hoppas nästan ni använde något annat program för att rita upp soliden.
Men sen är ju frågan vad det inte skulle kosta för Tegheim att först köpa in så pass stort råämne och sedan drifttiden det tar att minst köra tre stycken tempon, man måste ju räkna tiden det tar i att tid är pengar och i det perspektivet kanske det inte är helt och hållet värt det. Men leker man med tanken skulle jag tycka att det vore väldigt häftigt att göra 3delade splitfälgar med olika centrum (Med olika offsets) och olika djupa banor. smile

Sök