Mooseville Performance - Volvo 142 med Wankelmotor

Från början skulle det bara bli en wankelmotor modell 13B, sen 4-länk, sen spårade det ur, sakta och plågsamt...
  • 1354 Följare
  • 862 088 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 juli 2017
Djo
14 oktober 2014 · 10 157 Inlägg

MaskinarN skrev:

Djo skrev:
Snyggt smile

Men en sak den där wattlänken kommer ej funka ena sidan ska vara fäst i karossen.

Tror bestämt att mittendelen ska sitta i karossen tongue

Kolla har ändrat mitt inlägg såg det sen wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Tegheim Wankel-snubbe
14 oktober 2014 · 325 Inlägg

"snurran", även kallad propellern, ska sitta i karossen. På så vis kan man justera ett fast rollcentra.

Mooseville Performance - Tegheim
Audi A6 Avant 3.0Tdi Quattro "Mooseville Performance" (2013)
Volkswagen Caddy 1.9TDi "Mooseville Performance" (2009)
Djo
14 oktober 2014 · 10 157 Inlägg

Tegheim skrev:
"snurran", även kallad propellern, ska sitta i karossen. På så vis kan man justera ett fast rollcentra.

Ja då är jag med såg i min första tanke ut som allt satt på bakaxeln men Då kommer detta bli riktigt bra smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Putteliten
14 oktober 2014 · 9 084 Inlägg

Centrum på snurran ska ju sitta på bakaxeln, å sen ska "vingarna" sitta i karossen. Så som på bilden nedan.

http://i.ytimg.com/vi/aPzDGXXbwKQ/maxresdefault.jpg

Tegheim Wankel-snubbe
14 oktober 2014 · 325 Inlägg

"Ska" är ett starkt ord Putteliten.

Det brukar bli såsom på din bild i rallybilar för att det är enklare, men ska man utnyttja fördelarna av att kunna spika rollcentra så gör man tvärtom. Min propeller SKA sitta i karossen,  och fästerna i axeln. På så vis kan jag justera propellern upp eller ner och behålla mitt rollcentra vid fjädring och krängning.

Mooseville Performance - Tegheim
Volkswagen Caddy 1.9TDi "Mooseville Performance" (2009)
Audi A6 Avant 3.0Tdi Quattro "Mooseville Performance" (2013)
Noiseprojekt
14 oktober 2014 · 1 523 Inlägg

Efter att ha följt detta bygget så betvivlar jag faktiskt inte att Herr Tegheim har rätt, verkar finnas en baktanke med det mesta.

Putteliten
14 oktober 2014 · 9 084 Inlägg

Tegheim skrev:
"Ska" är ett starkt ord Putteliten.

Det brukar bli såsom på din bild i rallybilar för att det är enklare, men ska man utnyttja fördelarna av att kunna spika rollcentra så gör man tvärtom. Min propeller SKA sitta i karossen,  och fästerna i axeln. På så vis kan jag justera propellern upp eller ner och behålla mitt rollcentra vid fjädring och krängning.

Enligt Watt's patent så SKA propellern sitta på den rörliga delen.
Men hur mycket vetenskap är det med den där egentligen? På en rallybil bygger man wattlänk för att bakaxeln inte ska flytta sig i sidled.

Tegheim Wankel-snubbe
14 oktober 2014 · 325 Inlägg

Grundiden är ju att hålla den i sidled, och att hålls den helt still sidled vid infjädring och utfjädring till skillnad emot ett panhardstag som flyttar axeln i en radie kting fästpunkten.

Om man läser på lite kring rollcentrum och geometrier vid banracing, så påverkas rollcentra negativt när propellern sitter i axeln. Däremot om man vänder på det kan man dra nytta av det justerbara rollcentrat i karossen.

Edit:
Kollar man på Watt's patent så skulle jag vilja ha det till att de satt propellern i karossen, precis som jag tänkt göra.

http://patentimages.storage.googleapis.com/US8177245B2/US08177245-20120515-D00002.png

http://www.google.com.ar/patents/US8177245

Senast redigerat av Tegheim (14 oktober 2014)

Mooseville Performance - Tegheim
Audi A6 Avant 3.0Tdi Quattro "Mooseville Performance" (2013)
Volkswagen Caddy 1.9TDi "Mooseville Performance" (2009)
Djo
15 oktober 2014 · 10 157 Inlägg

Finns för och nackdelar med båda hur man vill göra är upp till byggaren. Förstår definitivt tanken att sätta den i karossen lite mer jobb är det ju dock.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
frogish
15 oktober 2014 · 136 Inlägg

Tegheim skrev:
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/Kaross-02_zps7cc81736.jpg

Alltså, pornografi rakt igenom på bygget. Blir ju slank som fasen med höjda skärmkanter.

Senast redigerat av frogish (15 oktober 2014)

BMW 325i (2007)
BMW 2800 CS "E9" (1969)
OlleOlaglig 2Fast4You
15 oktober 2014 · 499 Inlägg

Djo skrev:
Finns för och nackdelar med båda hur man vill göra är upp till byggaren. Förstår definitivt tanken att sätta den i karossen lite mer jobb är det ju dock.

Förklara gärna hur du tänker när du säger att det är mer arbete med propellern i karossen? Ser liksom inte riktigt problemet.

Ford Sierra 2.0T "Wannabe Cosworth" (1988)
Volvson
15 oktober 2014 · 128 Inlägg

Jag är så ruskigt imponerad av ditt bygge, riktigt läckert!!

Volkswagen Typ 1 "Bubbla" (1962)
Gussam
16 oktober 2014 · 619 Inlägg

ArvidsZon skrev:

Djo skrev:
Finns för och nackdelar med båda hur man vill göra är upp till byggaren. Förstår definitivt tanken att sätta den i karossen lite mer jobb är det ju dock.

Förklara gärna hur du tänker när du säger att det är mer arbete med propellern i karossen? Ser liksom inte riktigt problemet.

Rätta mig om jag har fel (utgår från kunskaper i mekanik och positionering). Som det ser ut så har det att göra med hävstångsefekten... sätter man propellern i karossen blir det hela mer känsligt för att vara rätt positionerade eftersom en liten ingående avvikelse ger en större utgående avvikelse.
Med andra ord så kräver det mer precis positionering vid byggnation.

Nu hoppas jag att mina kunskaper inte har fallerat utan att jag träffat huvudet på spiken big_smile

Djo
16 oktober 2014 · 10 157 Inlägg

ArvidsZon skrev:

Djo skrev:
Finns för och nackdelar med båda hur man vill göra är upp till byggaren. Förstår definitivt tanken att sätta den i karossen lite mer jobb är det ju dock.

Förklara gärna hur du tänker när du säger att det är mer arbete med propellern i karossen? Ser liksom inte riktigt problemet.

Egentligen så är det ju inte ens det lite mer mätning möjligen. Sen får man ju bygga om karossen lite mera (kanske beror väl på hur man gör) men i detta bygge är det ju liksom redan gjort då inget behålls original. Och problem säger jag ej att det är problem är till för att lösas isåfall.

Gillar att bygga och komma på lösningar jag med så och watt länk har jag klurat på lite granna smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Fredrikj22
16 oktober 2014 · 42 Inlägg

frogish skrev:

Tegheim skrev:
http://i815.photobucket.com/albums/zz71 … c81736.jpg

Alltså, pornografi rakt igenom på bygget. Blir ju slank som fasen med höjda skärmkanter.

skulle vara jävligt snyggt om han höjde skärmarna bak också... kanske kommer big_smile

Pettzon88
16 oktober 2014 · 295 Inlägg

Ser grymt ut smile Låt han bygga som han vill och sen kan ni som tycker han ska göra på ett visst sätt överbevisas när bilen är klar big_smile

Streetracer - A Life Without Racing Is No Life At All!
Tegheim Wankel-snubbe
16 oktober 2014 · 325 Inlägg

Skärmkanten bak ska lyftas ca 100mm.

Mooseville Performance - Tegheim
Volkswagen Caddy 1.9TDi "Mooseville Performance" (2009)
Audi A6 Avant 3.0Tdi Quattro "Mooseville Performance" (2013)
OlleOlaglig 2Fast4You
17 oktober 2014 · 499 Inlägg

Tegheim skrev:
Skärmkanten bak ska lyftas ca 100mm.

Skulle det inte vara möjligt att kunna använda skärmkanter från framskärmar till bakskärmarna?
Tänkte på att det kanske skulle se väldigt snyggt ut med samma form fram och bak, sen är väll framskärmarnas innerradie lite större också?

Ford Sierra 2.0T "Wannabe Cosworth" (1988)
Tegheim Wankel-snubbe
17 oktober 2014 · 325 Inlägg

Jo, det skulle funka. Vöcks har gjort så på sin 242a tex. Och han tipsade även mig om att göra så

Mooseville Performance - Tegheim
Audi A6 Avant 3.0Tdi Quattro "Mooseville Performance" (2013)
Volkswagen Caddy 1.9TDi "Mooseville Performance" (2009)
OlleOlaglig 2Fast4You
17 oktober 2014 · 499 Inlägg

Tegheim skrev:
Jo, det skulle funka. Vöcks har gjort så på sin 242a tex. Och han tipsade även mig om att göra så

Ja där ser man, bakskärmarna ser ju liksom väldigt platta ut så det är ju svårt att få till någon snygg passform mellan hjul och skärm vid större dimensioner så det hade ju verkligen hjälpt.
Nu vet jag inte hur hans 242a ser ut men jag kan tänka mig.

Ford Sierra 2.0T "Wannabe Cosworth" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang