2994
Sök

Mooseville Performance - Volvo 142 med Wankelmotor

Från början skulle det bara bli en wankelmotor modell 13B, sen 4-länk, sen spårade det ur, sakta och plågsamt...

Wankel-snubbe
881 974 Visningar
Uppdaterades senast 27 juli 2017
Basse
35 Inlägg
3 september 2012
#121
Fy fan va manligt!


309 Inlägg
3 september 2012
#122
nu snackar vi ! big_smile

''low is a lifestyle''

2 126 Inlägg
3 september 2012
#123
Blir det inte likvärdigt med en 12 cylindrig motor eller har jag fattat fel?
Senast redigerat av Big_JN (3 september 2012)


Wankel-snubbe
325 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
#124
Nja, jag vet inte vad det skulle bli likvärdigt med smile
4 rotorer, 8 tändstift...

Mooseville Performance - Tegheim

2 126 Inlägg
4 september 2012
#125
Tegheim skrev:
Nja, jag vet inte vad det skulle bli likvärdigt med smile
4 rotorer, 8 tändstift...

Har inte en rotor tre sidor? Alltså motsvarar väl en rotor 3 kolvar? Alltså måste ju fyra rotorer motsvara en 12 cylindrig motor eller är jag helt fel ute nu...
Är iallafall så jag fattat principen i en Wankel.

Dubbla tändstift har man väl för att få så bra gnista/förbränning som möjligt?

I vilket fall som helst så är detta ett jävla grymt bygge du håller på med big_smile

Edit: Stavning
Senast redigerat av Big_JN (4 september 2012)


Wankel-snubbe
325 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
#126
Nja, jag skulle inte säga att det ena motsvarar det andra.
Rotorn har tre sidor, men sen snurrar den bara 1/3 av vevaxeln, så det blir bara en avgaspuls från varje rotor/varv. Dock så har vi ingen tömnings-cykel som en 4-takts motor, utan nästa varv kommer en ny puls. På kolvbilen så är det bara vart annat varv som ger avgaspuls, typ...

Mooseville Performance - Tegheim

2 126 Inlägg
4 september 2012
#127
Tegheim skrev:
Nja, jag skulle inte säga att det ena motsvarar det andra.
Rotorn har tre sidor, men sen snurrar den bara 1/3 av vevaxeln, så det blir bara en avgaspuls från varje rotor/varv. Dock så har vi ingen tömnings-cykel som en 4-takts motor, utan nästa varv kommer en ny puls. På kolvbilen så är det bara vart annat varv som ger avgaspuls, typ...

Jo vet att det blir svårt att göra en liknelse då Wankeln inte är som nåt annat...

...men det är väl den liknelsen som kommer närmast eller?

Fan vad komplicerat detta blev nu då big_smile

Med andra ord så glömmer vi min liknelse och njuter av ditt grymma motorbygge istället! lol


17 Inlägg
7 september 2012
#129
Mannen, myten, legenden.....Bosse Bildoktorn. Hoppas han vet vad han håller i där. smile


434 Inlägg
7 september 2012
#130
Ett reportage kanske? wink

1 432 Inlägg
7 september 2012
#132
Ett nackskott vore bättre än ett repotage.. Det e verkligen en gubbe jag inte klarar av.. Fy fan.
Men som alltid e det lika vackert å se dina uppdateringar smile

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.

Wankel-snubbe
325 Inlägg
434 Inlägg
8 september 2012
#134
Skall den reggas för gatbruk? wink

Wankel-snubbe
325 Inlägg
9 september 2012
Trådstartare
#135
Det är ett amatörbyggt fordon, så ja, den ska reggas för gatbruk.
Dock är det inte meningen att jag ska ha sådana stolar i bilen.
Hade väl tänkt mig "sitta-fast-stolar", men jag hade två S60-stolar löst att testa med...

Mooseville Performance - Tegheim

vorsprung durch technik
277 Inlägg
9 september 2012
#136
Prem lagd, helt sjukt att se. Lycka till!


2 126 Inlägg
9 september 2012
#137
Trevligt med besök i garaget, först Bosse och sedan mor din! big_smile

Vad hade Bosse och säga om projektet?


Wankel-snubbe
325 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
#138
Såhär ser det ut nu. Jag satte dit de två främre tvär-balkarna vid fötterna som kopplar ihop bur-boxarna och huvudramen.
Jag ska även sätta tillbaka en original-lik tvärbalk under stolarna, men vet inte vart stolarna hamnar ännu, så det blir i slutet innan jag släpper bilen från fixturen.

Den lilla balken som går tvärs över är bara för fixering.

Funderar på om man borde förstärka tröskeln något? Volvo är ju kända för att vara extremt stumma vid kollisioner, och tröskel-balken är ju rejäll!
Jag slipper gärna, fördelen med original-tröskel är karossvecket och enkelheten att sätta dit ett nytt golv på samma plats som det gamla där ute.


När fullburen kommer på plats kommer jag även binda ihop buren med främre kickuper osv...
Jag är ganska nöjd såhär långt, men det är svårt att se helheten tycker jag...

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/IMAG1779.jpg
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/IMAG1778.jpg

Mooseville Performance - Tegheim

70 Inlägg
17 september 2012
#139
Sjukt snyggt bygge (as always) ! följs redan och kommer fortsätta att följas till det är klart ! big_smile Keep it Up


309 Inlägg
17 september 2012
#140
väldigt snyggt !

''low is a lifestyle''


Sök