4121
Sök

Bromsvätska läcker efter verkstadsbesök

9 Inlägg
6 juli 2012
Trådstartare
Lämnade in Volvo 940 för byte av skivbromsar och bromsok fram hos en bilverkstad. En vecka senare börjar varningslampan för bromskretsen lysa. Nivån är vid minimum så jag fyller på bromsvätska, några dagar senare är det dags för samma procedur igen. Verkar läka fram men ej hittat var. Är det nått verkstaden åstadkommit och kan man kräva att de åtgärdar felet? Bromsslangarna fram byttes för ett år sedan.
Senast redigerat av LottaRosie (6 juli 2012)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
7 juli 2012
Jadu, jobbar på verkstad och tillslut blir det ju skämtsamma parodier på att "jag servade den, nu är det rost på dragkroken" på grund av att allt händer i samband med verkstadsbesök verkar en del tycka!

Åk in till verkstan och be dom kolla på problemet som att det vore ett helt separat fel, är det fel på någon komponent närmast hjulen kan man ju bli misstänksam men det är ingen ide att hetsa upp sig över att ett bromsrör är rostigt någonstans och hävda att det är verkstans fel.

Naturligtvis kan ju något ha hänt vid bytet av skivor + belägg och då ska naturligtvis verkstan stå för att åtgärda felet kostnadsfritt.

Men börja med en lugn framtoning och be dom sen förklara/visa på bilen vad som hänt smile

MVH Hampus

9 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
Ok. Det verkar vara i skarven mellan bromsslang och bromsrör intill vänster ok där fram som det läcker. Det kommer inte så mycket men iaf så pass att man måste fylla på. Bromsslang byttes förra året och bromsrör konades även om så man tycker att anslutningen borde fungera bra. Kan det pressas ut olja där av någon annan anledning? Förresten du som är verkstadsanställd, är det rimligt att ta 850 kr för luftning av bromsar som han gjorde vid skivbytet och okena? Han klagade på att det var omständigt på denna Volvo modell.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
8 juli 2012
Var det samma verkstad som gjorde jobbet då?
Kona om stålrör är ganska svårt då det lätt blir små sprickbildningar så är det mindre än ett år sen så är det garanti på arbetet (förutsatt att det inte var något svartjobb utan kvitto) och verkstaden ska kostnadsfritt åtgärda felet på ett fackmannamässigt sätt. Troligtvis har detta inte uppkommit vid byte av skivor/lossat oket utan läckaget är enligt din beskrivning ett mindre bra utfört arbetet vid bytet av bromsslangen.
Har det gått mer än ett år sedan de bytte slangen och konade om röret är det tyvärr bara att bita i det sura och be om att få det lagat sad
Är dom måna om sina kunder så får du iaf en skaplig rabatt på arbetet med att laga röret då det inte rör sig om några stora materialkostnader! smile

Det beror ju väldigt mycket på verkstans normala timdebitering och hur ofta man kostat på att byta vätskan vid service?
Byter man vartannat år sitter nipplarna inte fast osv. Så 850kr inkl moms kan jag se som skäligt för att lufta ett bromssystem på alla hjul/byta vätska. Tiden tickar otäckt fort när bilen står på verkstad!
Som exempel så kostar bromsvätskebyte på mitt förra jobb ca 1500 i timmen, 0.8 timmar anslaget, plus moms och 2 liter bromsvätska.
Sammanlagt 1900 inkl moms.
Är det en mindre verkstad med ca 850Kr/timme kan jag tycka att dom iaf borde  hunnit med att lufta bak med så man får torr och fin bromsvätska i hela systemet!

MVH Hampus

9 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
Tack för ditt utförliga svar. Nej, tyvärr så var bromsslangbytet ett sidan av jobb så det blir till att bita i det sura.

Anledningen till att jag undrade över pris på luftning är att när skivor och ok byttes bak tog de inte betalt för det. Verkar diffa rejält beroende på verkstad alltså.

1 321 Inlägg
8 juli 2012
Åk tillbaka och be dom dra åt bromsslangen/nippeln riktigt. när jag byter bromsok/ rör/slang så ingår ALLTID luftning i priset. man kan ju knappast byta utan att lufta systemet efter..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

Sök