Åldergräns för bankörning?

KHRacing
17 juli 2012 ·

Tråden handlar om åldergräns för bankörning - Inte om vems pappasbil som e snabbast
skärp er killar.

Är det ån som tror de e supercoola genom att snacka skit om ansra så fall inte ner på deras nivå för helsike.

mvh Kristian

saab_sonett Handledare
17 juli 2012 · 1 481 Inlägg

Enligt SBF så är åldersgränsen från det år du fyller 14. Både standardbil och formelbil.

KHRacing
17 juli 2012 ·

saab_sonett skrev:
Enligt SBF så är åldersgränsen från det år du fyller 14. Både standardbil och formelbil.

I drifting är det 18 år eller 16år + kk-tillstånd (iaf var det de förra året)

PerfectionR Japanese Engineering
17 juli 2012 · 690 Inlägg

KHRacing skrev:

saab_sonett skrev:
Enligt SBF så är åldersgränsen från det år du fyller 14. Både standardbil och formelbil.

I drifting är det 18 år eller 16år + kk-tillstånd (iaf var det de förra året)

16 för att få drifting licens men då har jag för mig att du endast kan köra på evenemang där arrangören tillåter förare under 18. Läste i bilsport för ett tag sedan att det var en kille som nyligen skaffat driftinglicens, han var 16.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
saab_sonett Handledare
17 juli 2012 · 1 481 Inlägg

Jo drifting är 16 år.

Folkrace 15 år, Backtävling 16 år, Dragrace 8 år, Banracing 14 år, karting 9 år. Bara att välja. smile

Kollan
17 juli 2012 · 618 Inlägg

PerfectionR skrev:
Tack för informationen!

Det där med att ungdomar inte kan köra är skitsnack smile Körde själv när jag var 16, dock så var det amatör drifting runt det lokala industriområdet tre på natten men fan vad mycket jag lärde mig och snabbt också! Tycker jag körde bättre då än många 30 åringar på banan idag.

Tycker det är helt fel att bedöma folk efter ålder, dock så är majoriteten av svenska ungdomar idag mellan 14-16 inte så "bil-smarta" och vet knappt hur många cylindrar en T5 har.

Du kan inte säga att det är "skitsnack att ungdomar inte kan köra", det finns en anledning till att försäkringen är 3 ggr så dyr på en 18 åring gentemot en 25+ och generellt sett så är en 16 åring sämre på att köra bil än en person som haft körkort i 10 år, eller hur?
Bbara för att du kunde köra bil när du var sexton betyder inte det att alla kan.

Sen förstår jag inte hur man blir en sämre förare för att man inte vet vilken motor kompisen har i sin t5. smile

Sorry för off topic..

Senast redigerat av Kollan (17 juli 2012)

PerfectionR Japanese Engineering
18 juli 2012 · 690 Inlägg

Kollan skrev:

PerfectionR skrev:
Tack för informationen!

Det där med att ungdomar inte kan köra är skitsnack smile Körde själv när jag var 16, dock så var det amatör drifting runt det lokala industriområdet tre på natten men fan vad mycket jag lärde mig och snabbt också! Tycker jag körde bättre då än många 30 åringar på banan idag.

Tycker det är helt fel att bedöma folk efter ålder, dock så är majoriteten av svenska ungdomar idag mellan 14-16 inte så "bil-smarta" och vet knappt hur många cylindrar en T5 har.

Du kan inte säga att det är "skitsnack att ungdomar inte kan köra", det finns en anledning till att försäkringen är 3 ggr så dyr på en 18 åring gentemot en 25+ och generellt sett så är en 16 åring sämre på att köra bil än en person som haft körkort i 10 år, eller hur?
Bbara för att du kunde köra bil när du var sexton betyder inte det att alla kan.

Sen förstår jag inte hur man blir en sämre förare för att man inte vet vilken motor kompisen har i sin t5. smile

Sorry för off topic..

Tror jag var lite extrem, menade att man inte ska mena att alla 16 åringa är usla förare.

Det jag menade är att de har mindre kunskap och oftast så brukar det inte vara så att en bra förare inte har mycket kunskap, hoppas du förstår mig smile

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 juli 2012 · 13 746 Inlägg

master_lars skrev:

Pim_Pim skrev:

master_lars skrev:
Personligen skulle inte jag vilja köra bana med någon som inte ens har körkort.

Just de, man kör ju bättre med ett plastkort.

Man kanske inte kör bättre, men man har troligtvis lite mer koll än en snorvalp på 17 år som övningskör. Vidare anser jag att många som kör på bana ej borde få köra där överhuvudtaget, då de helt saknar kunskap i körning, bromsning, kruvtagning osv.

Jag menar, hur många gånger har vi inte sett personer som bromsar i kruvor! Sådana borde inte få köra på bana mer.

det vete fan intresset som avgör.. jag åker hellre med en 17åring som övningskört 1år än att åka med min svärmors som haft körkort i över 30år smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Kollan
18 juli 2012 · 618 Inlägg

PerfectionR skrev:

Kollan skrev:

PerfectionR skrev:
Tack för informationen!

Det där med att ungdomar inte kan köra är skitsnack smile Körde själv när jag var 16, dock så var det amatör drifting runt det lokala industriområdet tre på natten men fan vad mycket jag lärde mig och snabbt också! Tycker jag körde bättre då än många 30 åringar på banan idag.

Tycker det är helt fel att bedöma folk efter ålder, dock så är majoriteten av svenska ungdomar idag mellan 14-16 inte så "bil-smarta" och vet knappt hur många cylindrar en T5 har.

Du kan inte säga att det är "skitsnack att ungdomar inte kan köra", det finns en anledning till att försäkringen är 3 ggr så dyr på en 18 åring gentemot en 25+ och generellt sett så är en 16 åring sämre på att köra bil än en person som haft körkort i 10 år, eller hur?
Bbara för att du kunde köra bil när du var sexton betyder inte det att alla kan.

Sen förstår jag inte hur man blir en sämre förare för att man inte vet vilken motor kompisen har i sin t5. smile

Sorry för off topic..

Tror jag var lite extrem, menade att man inte ska mena att alla 16 åringa är usla förare.

Det jag menade är att de har mindre kunskap och oftast så brukar det inte vara så att en bra förare inte har mycket kunskap, hoppas du förstår mig smile

Då förstår jag! smile

PeppeVectra Peppe Vectra
19 juli 2012 · 1 076 Inlägg

KHRacing skrev:
Under en rallytävling så är fordonet oförsäkrat från det att det rullar över startlinjen tills det att det korsar mållinjen på respektive sträcka.

Fel igen....

Du får nog undersöka dina texter igen, eller formulera dig korrekt.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
KHRacing
19 juli 2012 ·

PeppeVectra skrev:

KHRacing skrev:
Under en rallytävling så är fordonet oförsäkrat från det att det rullar över startlinjen tills det att det korsar mållinjen på respektive sträcka.

Fel igen....

Du får nog undersöka dina texter igen, eller formulera dig korrekt.

Jag skriver enbart det jag fått lära mig på SBF-kurser

För även i svensk trafiklagstiftning står det att under tävling, träning eller events som likställes med träning/tävling så gäller ej trafikförsäkrningen smile

PeppeVectra Peppe Vectra
20 juli 2012 · 1 076 Inlägg

KHRacing skrev:

PeppeVectra skrev:

KHRacing skrev:
Under en rallytävling så är fordonet oförsäkrat från det att det rullar över startlinjen tills det att det korsar mållinjen på respektive sträcka.

Fel igen....

Du får nog undersöka dina texter igen, eller formulera dig korrekt.

Jag skriver enbart det jag fått lära mig på SBF-kurser

För även i svensk trafiklagstiftning står det att under tävling, träning eller events som likställes med träning/tävling så gäller ej trafikförsäkrningen smile

ja då borde du även veta att en trafikförsäkring på en rallybil är obligatorisk för att få framföra den under rallyt då oförsäkrad bil ej är tillåtet, när bilen går in i startzonen på varje sträcka går tävlingsförsäkringen in som är tecknad av tillfällig tävlingsledare för dagen via SBF.

Tävlingsförsäkringen täcker förare samt kartläsare andra och tredje part.

Likaså gäller ALLA andra tävlingar som är SBF reglerade.

   Ska förtydliga de du sa, fordonet är OFÖRSÄKRAT, nej de är de inte.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
KHRacing
20 juli 2012 ·

PeppeVectra skrev:

KHRacing skrev:

PeppeVectra skrev:

Fel igen....

Du får nog undersöka dina texter igen, eller formulera dig korrekt.

Jag skriver enbart det jag fått lära mig på SBF-kurser

För även i svensk trafiklagstiftning står det att under tävling, träning eller events som likställes med träning/tävling så gäller ej trafikförsäkrningen smile

ja då borde du även veta att en trafikförsäkring på en rallybil är obligatorisk för att få framföra den under rallyt då oförsäkrad bil ej är tillåtet, när bilen går in i startzonen på varje sträcka går tävlingsförsäkringen in som är tecknad av tillfällig tävlingsledare för dagen via SBF.

Tävlingsförsäkringen täcker förare samt kartläsare andra och tredje part.

Likaså gäller ALLA andra tävlingar som är SBF reglerade.

   Ska förtydliga de du sa, fordonet är OFÖRSÄKRAT, nej de är de inte.

Om du trafikförsäkringen gäller Peppe: varför får då ALLA förare under exempelvis Lille Mats rallyt i Hässleholm, som kört ner träd/lycktstolpar m.m - batala dessa ur egen ficka ?
Jo för att rallybilens trafikförsäkrning ej gäller under tävlingsliknande former. - utan endast under transportsträckorna. - ELLER ?

Ja, såklart alltså om man inte tecknat en rallybilsförsäkrning/banracebilsförsäkring hos nåt
stort engelskt bolag :-)

PeppeVectra Peppe Vectra
20 juli 2012 · 1 076 Inlägg

KHRacing skrev:

PeppeVectra skrev:

KHRacing skrev:

Jag skriver enbart det jag fått lära mig på SBF-kurser

För även i svensk trafiklagstiftning står det att under tävling, träning eller events som likställes med träning/tävling så gäller ej trafikförsäkrningen smile

ja då borde du även veta att en trafikförsäkring på en rallybil är obligatorisk för att få framföra den under rallyt då oförsäkrad bil ej är tillåtet, när bilen går in i startzonen på varje sträcka går tävlingsförsäkringen in som är tecknad av tillfällig tävlingsledare för dagen via SBF.

Tävlingsförsäkringen täcker förare samt kartläsare andra och tredje part.

Likaså gäller ALLA andra tävlingar som är SBF reglerade.

   Ska förtydliga de du sa, fordonet är OFÖRSÄKRAT, nej de är de inte.

Om du trafikförsäkringen gäller Peppe: varför får då ALLA förare under exempelvis Lille Mats rallyt i Hässleholm, som kört ner träd/lycktstolpar m.m - batala dessa ur egen ficka ?
Jo för att rallybilens trafikförsäkrning ej gäller under tävlingsliknande former. - utan endast under transportsträckorna. - ELLER ?

Ja, såklart alltså om man inte tecknat en rallybilsförsäkrning/banracebilsförsäkring hos nåt
stort engelskt bolag :-)

mm eller så är de som så att skylten vi körde ner var billigare för oss att betala återmontering på än att använda tävlingsförsäkringens självrisk.

Du måste börja förtydliga de du pratar om och läsa de som andra skriver innan du flabbar på om något du uppenbarligen inte vet något om.

När du varit med om de du pratar om kan du  argumentera om de. Har själv aldrig varit med om på någon tävling att man blir krävd på pengar, vare sig de va järsgården vi körde sönder på tv-svängen, staketet vi fick med oss på ekratten, entrestolpen som råkade fastna i framdörren på kopparbergsrallyt eller häcken som blev delad på mitten på dackefejden å inte heller skylten på lille mats, lillemats är dock en privatägd areal där staten förvärvar sin material förr i tiden i form av militär anläggning.

Varje tävlande går in med en tävlingsförsäkring, denna gäller bil med förare och kartläsare mot andra och tredje part.
Kör du sönder något får du betala självrisk. De är arrangören som bestämmer detta.
Vid andra tillägg framgr detta av en så kallad inbjudan som alla kan ta del av via resultatservice.com till varje tävling.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang