Åldergräns för bankörning?

PerfectionR Japanese Engineering
16 juli 2012 · 690 Inlägg

Hej!

Fick en fråga idag som jag inte kunde besvara även om jag själv kört en del bankörning.

Finns det någon åldergräns för bankörning med vanlig bil?

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Tunestream
16 juli 2012 · 265 Inlägg

Det hänger nog dels på arrangören, samt om du vill att försäkringen på bilen skall gälla kan jag tänka.

ExtremeBoost
16 juli 2012 · 312 Inlägg

Beror nog på vilket arrangemang det är men här hittar du en del åldersgränser http://www.sbf.se/sportgrenar/

Volvo 940 Turbo Plus "940 Turbo SFRO" (1993)
KHRacing
16 juli 2012 ·

De flesta vanliga klubbar kräver  18år / KK.. i vissa fall med klubbar kan 16år/körkortstillstånd vara oki efter förfrågan

Bilens försäkrning gäller ALDRIG (!)

master_lars
16 juli 2012 · 1 160 Inlägg

Personligen skulle inte jag vilja köra bana med någon som inte ens har körkort.

Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
Pim_Pim
16 juli 2012 ·

master_lars skrev:
Personligen skulle inte jag vilja köra bana med någon som inte ens har körkort.

Just de, man kör ju bättre med ett plastkort.

LeafBox Lat Perfektionist
16 juli 2012 · 6 359 Inlägg

Pim_Pim skrev:

master_lars skrev:
Personligen skulle inte jag vilja köra bana med någon som inte ens har körkort.

Just de, man kör ju bättre med ett plastkort.

Gilla-knapp önskas!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
master_lars
16 juli 2012 · 1 160 Inlägg

Pim_Pim skrev:

master_lars skrev:
Personligen skulle inte jag vilja köra bana med någon som inte ens har körkort.

Just de, man kör ju bättre med ett plastkort.

Man kanske inte kör bättre, men man har troligtvis lite mer koll än en snorvalp på 17 år som övningskör. Vidare anser jag att många som kör på bana ej borde få köra där överhuvudtaget, då de helt saknar kunskap i körning, bromsning, kruvtagning osv.

Jag menar, hur många gånger har vi inte sett personer som bromsar i kruvor! Sådana borde inte få köra på bana mer.

breesladd SKÅNING
16 juli 2012 · 1 215 Inlägg

master_lars skrev:

Pim_Pim skrev:

master_lars skrev:
Personligen skulle inte jag vilja köra bana med någon som inte ens har körkort.

Just de, man kör ju bättre med ett plastkort.

Man kanske inte kör bättre, men man har troligtvis lite mer koll än en snorvalp på 17 år som övningskör. Vidare anser jag att många som kör på bana ej borde få köra där överhuvudtaget, då de helt saknar kunskap i körning, bromsning, kruvtagning osv.

Jag menar, hur många gånger har vi inte sett personer som bromsar i kruvor! Sådana borde inte få köra på bana mer.

sen så tror ju jag att en kille/tjej på 16/17år med redigt bilintresse kör bättre än många som haft körkort i 5-10år och om man ej kan köra så tror jag nog inte heller att man ger sig ut på bana

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
fluppidupp ...
16 juli 2012 · 757 Inlägg

master_lars skrev:

Pim_Pim skrev:

master_lars skrev:
Personligen skulle inte jag vilja köra bana med någon som inte ens har körkort.

Just de, man kör ju bättre med ett plastkort.

Man kanske inte kör bättre, men man har troligtvis lite mer koll än en snorvalp på 17 år som övningskör. Vidare anser jag att många som kör på bana ej borde få köra där överhuvudtaget, då de helt saknar kunskap i körning, bromsning, kruvtagning osv.

Jag menar, hur många gånger har vi inte sett personer som bromsar i kruvor! Sådana borde inte få köra på bana mer.

Finns ju faktiskt dom som vänsterbromsar smile

PerfectionR Japanese Engineering
16 juli 2012 · 690 Inlägg

Tack för informationen!

Det där med att ungdomar inte kan köra är skitsnack smile Körde själv när jag var 16, dock så var det amatör drifting runt det lokala industriområdet tre på natten men fan vad mycket jag lärde mig och snabbt också! Tycker jag körde bättre då än många 30 åringar på banan idag.

Tycker det är helt fel att bedöma folk efter ålder, dock så är majoriteten av svenska ungdomar idag mellan 14-16 inte så "bil-smarta" och vet knappt hur många cylindrar en T5 har.

Senast redigerat av PerfectionR (16 juli 2012)

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Aerodynamik ...
16 juli 2012 · 7 120 Inlägg

PerfectionR skrev:
Tack för informationen!

Det där med att ungdomar inte kan köra är skitsnack smile Körde själv när jag var 16, dock så var det amatör drifting runt det lokala industriområdet tre på natten men fan vad mycket jag lärde mig och snabbt också! Tycker jag körde bättre då än många 30 åringar på banan idag.

Tycker det är helt fel att bedöma folk efter ålder, dock så är majoriteten av svenska ungdomar idag mellan 14-16 inte så "bil-smarta" och vet knappt hur många cylindrar en T5 har.

Och sen vaknade du.

myran Foto/Bilnörd
16 juli 2012 · 1 541 Inlägg

Är väl 16 för Racing licens.

Sen krävs det bil med vagnbok. Sen bara att ge sig av mot närmaste motorbana som har träningsdagar för vagnboks bilar.


Gäller bara att hitta någon som kan transportera bilen till och från banan åt dig.  T.ex Gelleråsen har träning nästan varje onsdag hela sommaren.

Men för köra på t.ex gatebil och 5100s körningar eller på andra träffar avsedda för vanliga gatbilar så krävs körkort och därmed 18år.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
PerfectionR Japanese Engineering
16 juli 2012 · 690 Inlägg

Aerodynamik skrev:

PerfectionR skrev:
Tack för informationen!

Det där med att ungdomar inte kan köra är skitsnack smile Körde själv när jag var 16, dock så var det amatör drifting runt det lokala industriområdet tre på natten men fan vad mycket jag lärde mig och snabbt också! Tycker jag körde bättre då än många 30 åringar på banan idag.

Tycker det är helt fel att bedöma folk efter ålder, dock så är majoriteten av svenska ungdomar idag mellan 14-16 inte så "bil-smarta" och vet knappt hur många cylindrar en T5 har.

Och sen vaknade du.

Det var inte jag som krockade min S13 tongue

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Aerodynamik ...
16 juli 2012 · 7 120 Inlägg

PerfectionR skrev:

Aerodynamik skrev:

PerfectionR skrev:
Tack för informationen!

Det där med att ungdomar inte kan köra är skitsnack smile Körde själv när jag var 16, dock så var det amatör drifting runt det lokala industriområdet tre på natten men fan vad mycket jag lärde mig och snabbt också! Tycker jag körde bättre då än många 30 åringar på banan idag.

Tycker det är helt fel att bedöma folk efter ålder, dock så är majoriteten av svenska ungdomar idag mellan 14-16 inte så "bil-smarta" och vet knappt hur många cylindrar en T5 har.

Och sen vaknade du.

Det var inte jag som krockade min S13 tongue

Jag har krockat en gång, ja. Det gör dock inte ditt dravel mer sant.

PeppeVectra Peppe Vectra
17 juli 2012 · 1 076 Inlägg

KHRacing skrev:
Bilens försäkrning gäller ALDRIG (!)

FEL!
 

  Finns försäkringsbolag som godtar bankörning/rallykörning/buskörning också.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
KHRacing
17 juli 2012 ·

PeppeVectra skrev:

KHRacing skrev:
Bilens försäkrning gäller ALDRIG (!)

FEL!
 
  Finns försäkringsbolag som godtar bankörning/rallykörning/buskörning också.

Svensk trafiklagstiftning säger tydligt att trafikförsäkrningen gäller ej vid bankörning, förarutveckling m.m samt events som kan likställas vid tävling, träning förarutveckling m.m

Självfallet finsn det undantag - men till 99,9% gäller den aldrig - Därav mitt ( !  ) som jag avslutade min tidigare text med.

Exempelvis så gäller baa BMW-klubebns försäkringar på banträffar sakntionerade utav SBF, o bara med BMW-bilar
Liknande gäller Porsche-klubbens körningar. O nån annan klubb i Sverige, tror det är Alfa-klubben.
Under en rallytävling så är fordonet oförsäkrat från det att det rullar över startlinjen tills det att det korsar mållinjen på respektive sträcka.

PerfectionR Japanese Engineering
17 juli 2012 · 690 Inlägg

Aerodynamik skrev:

PerfectionR skrev:

Aerodynamik skrev:

Och sen vaknade du.

Det var inte jag som krockade min S13 tongue

Jag har krockat en gång, ja. Det gör dock inte ditt dravel mer sant.

Att du alltid ska hoppa på en och anklaga en för att ljuga. Först anklagar du mig för att jag ljuger om vad jag äger/ägt, sedan så tycker du att jag är fejk på grund av det namn jag använde och nu menar du att jag ljuger om när jag började busa?

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Aerodynamik ...
17 juli 2012 · 7 120 Inlägg

PerfectionR skrev:

Aerodynamik skrev:

PerfectionR skrev:

Det var inte jag som krockade min S13 tongue

Jag har krockat en gång, ja. Det gör dock inte ditt dravel mer sant.

Att du alltid ska hoppa på en och anklaga en för att ljuga. Först anklagar du mig för att jag ljuger om vad jag äger/ägt, sedan så tycker du att jag är fejk på grund av det namn jag använde och nu menar du att jag ljuger om när jag började busa?

Ja, precis. Det är ju så uppenbart, tycker du inte själv att det börjar bli pinsamt?

Skitsamma, whatever floats your boat..

PerfectionR Japanese Engineering
17 juli 2012 · 690 Inlägg

Aerodynamik skrev:

PerfectionR skrev:

Aerodynamik skrev:
Jag har krockat en gång, ja. Det gör dock inte ditt dravel mer sant.

Att du alltid ska hoppa på en och anklaga en för att ljuga. Först anklagar du mig för att jag ljuger om vad jag äger/ägt, sedan så tycker du att jag är fejk på grund av det namn jag använde och nu menar du att jag ljuger om när jag började busa?

Ja, precis. Det är ju så uppenbart, tycker du inte själv att det börjar bli pinsamt?

Skitsamma, whatever floats your boat..

Pinsamt?

Jag bryr mig inte om vad du eller såna som dig tycker. Ni gillar bara att hoppa på folk för att försöka bevisa att någon är ett troll för att sedan uppstå som en hjälte-.

Jag var medlem på GTROC i fyra år och INGEN bad mig om bilder på min bil, endast en gång lade jag upp en bild på bilen med kolfiberhuv eftersom det var en som ville se hur produkten satt.

Varför bryr du dig ens? Jag ser det som avundsjuka och tar det positivt. Jag bygger ju din drömbil som du troligen aldrig kommer äga smile

Funderade på att maila alla bilder till dig efter att du hoppat på mig första gången men jag kände att jag inte behövde bevisa något för någon speciellt någon som dig.

Senast redigerat av PerfectionR (17 juli 2012)

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang