Hej. Har också en 407-07 (dubbla klimatzoner) som nu inför vintern bara blåste Kalluft på förarsidan. Åkte då till Peugeot verkstaden och frågade vad som kunde ha hänt. Fick då till svar att det troligaste var att någon axel i värmepaketet gått av. skulle kosta 22000!! att fixa. Efter att chocken lagt sig började kolla på nätet och såg bilder på axeln som troligen var av. Förberedde mig att byta det spjället (via en snikvariat beskriven på nätet) Vill här poängtera att Peugot bara pratade om att byta värmepaketet till nämnd kostnad, inte någon felsökning.
För att se om axeln var trasig plockade jag bort defroster munstyckena ovanför mittpanelen, och kunde på så sätt kika ned i värmepaketet, och där konstatera att den såg hel ut. Började då misstänka att spjällmotorn var trasig, vilket tydligen inte heller är ovanligt. Jag plockade idag bort den motor som sitter till aktuellt spjäll, och konstaterade att spjället fungerar. Har ställt det manuellt (skuvmejsel) för varmluft tills jag har köpt en ny spjällmotor (ca: 600 SEK). Blir bra mycket billigare än Peugeots förslag som, när jag frågade om det var vanligt med trasig motor, sa att dom inte visste, då värmepaketet dom byter kommer med nya motorer!!! Detta jobb tog mig 20 minuter efter att jag listat ut hur man tog bort krockkudden för knäna, för att komma åt spjällmotorn.
Tycker det är för djävla dåligt av Peugeot att inte föreslå detta först för en kund, istället för att drämma i med värmepaketsbyte för 22k.
Och jag är helt övertygad om, att hade jag lämnat in bilen för reparation så hade dom bytt hela paketet.