3789
Sök

BMW 1602 -73 får en andra chans efter 15 år i vila.

Nya projektet efter min M3a som såldes i våras. Vill lära mig mer om bilar och eftersom M3an var i så fint skick så fanns det inte så mycket som jag kunde göra med den. Så då kom denna BMW 1602 från -73 in i bilden. Är min... Visa mer

Överpedantisk?
347 497 Visningar
Uppdaterades senast 16 augusti 2016
395 Inlägg
16 oktober 2013
eastmotorsport skrev:
Lite inspiration....http://www.youtube.com/watch?v=jp_C_8kTvXA
http://www.youtube.com/watch?v=SYdE8DRXlws

Vet inte varför de lagt in den utan ljud på tuben. Här är den med ljud.

http://vimeo.com/46951368

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.

-sommar ska de va....
4 533 Inlägg
16 oktober 2013
L.D. Peter skrev:
eastmotorsport skrev:
Lite inspiration....http://www.youtube.com/watch?v=jp_C_8kTvXA
http://www.youtube.com/watch?v=SYdE8DRXlws

Riktigt trevlig 02a där smile Hur gick det med dina planer på att förvärva en 02a?

Nedlagt för tillfället iaf. lite för mkt jobb på bilarna jag kollade.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

Överpedantisk?
411 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
lotek9003 skrev:
http://www.blocket.se/kronoberg/Unika_Alpina_stolar_49931902.htm?ca=11&w=3

Lätt den perfekta inredningen att modda in i bilen smile

Tack för tipset det uppskattas smile
Tyvärr får pengarna sparas till motorbygget först och främst, men annars hade de varit klockrena smile

vinnarskalle!
907 Inlägg
1 november 2013
är det spikat nu, motorbygge före lack? smile

Överpedantisk?
411 Inlägg
1 november 2013
Trådstartare
Casy skrev:

Yes! Det är tanken, går ju att köra den fast det inte är ny lack till våren wink
Men bra klipp i maskinen är ju ett måste smile

vinnarskalle!
907 Inlägg
1 november 2013
Fint att höra, jag tycker du gör rätt med att bygga motorn först smile har du nån spec-lista på den?

582 Inlägg
2 november 2013
L.D. Peter skrev:
Casy skrev:

Yes! Det är tanken, går ju att köra den fast det inte är ny lack till våren wink
Men bra klipp i maskinen är ju ett måste smile

Jag tänker likdant; när man sitter i bilen ser man ju inte hur den ser ut på utsidan, utan man känner vad som finns under pedalerna. wink
Senast redigerat av Big-Nyz (2 november 2013)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

Överpedantisk?
411 Inlägg
2 november 2013
Trådstartare
Tänkte att jag specar vad jag har och hur tankegångarna går. Är tacksam för tips och råd och om någon med erfarenhet kan säg vilken effekt man kan tänkas hamna på med denna setup smile

Det jag har är:
2 liters M10 motor
Dr Schrick 284g kam
Dubbla Weber 40or
Extraktorgrenrör
Lättat svänghjul
Toppen kommer att portas så mycket det går wink
Har en 5 växlad låda som jag tänkte slänga i när motorn ändå ska i

Sen tillkommer det klart en hel del för att få detta att lira.
Har tänkt bygga eget avgassystem med centrerat utblås bak.

Återigen så är jag tacksam för tips och råd eller om man vill delge av sina egna erfarenheter smile

1 026 Inlägg
2 november 2013
Trevlig spec det där..!
Kommer klart bli rask

1 534 Inlägg
3 november 2013
L.D. Peter skrev:
Tänkte att jag specar vad jag har och hur tankegångarna går. Är tacksam för tips och råd och om någon med erfarenhet kan säg vilken effekt man kan tänkas hamna på med denna setup smile

Det jag har är:
2 liters M10 motor
Dr Schrick 284g kam
Dubbla Weber 40or
Extraktorgrenrör
Lättat svänghjul

Återigen så är jag tacksam för tips och råd eller om man vill delge av sina egna erfarenheter smile

Mums, älskar också att du inte skrivit

Dumpventil
Wastegate
Större Intercooler
Blåa siliconslangar etc.

Oldschool is the sh!t

Det här kommer bli stenhårt alltså

762 Inlägg
3 november 2013
jetta16v skrev:
L.D. Peter skrev:

Det jag har är:
2 liters M10 motor
Dr Schrick 284g kam
Dubbla Weber 40or
Extraktorgrenrör
Lättat svänghjul

Mums, älskar också att du inte skrivit

Dumpventil
Wastegate
Större Intercooler
Blåa siliconslangar etc.

Oldschool is the sh!t

Det här kommer bli stenhårt alltså

+1 på det!

Det är så många som bara slänger på en turbo nu för tiden. Inte för att det är något fel med det, men det börjar bli allt ovanligare med seriösa sugmotorbyggen.

Jag har själv tänkt göra ett seriöst sugmotorbygge i min 242:a, ska se ifall man kan få ut mer än 200 hk  smile Får se hur bra man lyckas med det, men jag ska i alla fall ge det ett försök. smile

vinnarskalle!
907 Inlägg
3 november 2013
Vart landar du i effekt med den setupen, Peter? smile annars går de ju borra för öd-kolvar, eller montera större ventiler. Men då börjar det springa iväg kostnadsmässigt wink

Överpedantisk?
411 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
Casy skrev:
Vart landar du i effekt med den setupen, Peter? smile annars går de ju borra för öd-kolvar, eller montera större ventiler. Men då börjar det springa iväg kostnadsmässigt wink

Trevligt med alla svar och responsen på att det blir en "hederlig" tidsenlig motor smile
Större ventiler blir det sannolikt. Vad effekt blir vet jag inte men hoppas på mellan 150-170hk på hjulen smile

Jag har aldrig byggt motor innan så jag kan ingenting, hade varit kul om någon som byggt med liknande setup kunde kommit med tips och råd samt vilken effekt de hamnade på. smile

9 Inlägg
3 november 2013
Det viktigaste om du vill höja effekten med trimkam på en sugmotor är att du höjer kompressionen. Original ligger förgasarmotorerna ca 8,3-8,5:1 vilket är alldeles för lågt för att nå de effekter du nämner. 284 graders kammen är mycket snäll och kombineras den med höjd komp och bra flöde kanske du i bästa fall kan nå 145 hk i motorn. Vill du ha 150-170 på hjulen så ska du nog snarare titta på minst 304 graders kammen. 

Tråkigt att låta pessimistisk, men bättre att satsa på rätt grejor från början...

66 Inlägg
3 november 2013
En lite nyare motor är inte att tänka på då? Typ en m40 eller m42. De är ju rätt pigga. Sen med sprut och annat godis blir det nog fint.

Wolf_89
446 Inlägg
3 november 2013
BengtAchmed skrev:
En lite nyare motor är inte att tänka på då? Typ en m40 eller m42. De är ju rätt pigga. Sen med sprut och annat godis blir det nog fint.

Jo, men han vill ju ha en tidsenlig motor till bilen.
Och inte någe modernt. Ifa om man kollar igenom vad han har skrivit tidigare.

Har sj en M42 motor i garaget. Men vet inte om jag ska sätta i den i min 1602a.
Funderar på att försöka hitta en 1802 Touring el E21 att ha den i istället.

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.

32 Inlägg
4 november 2013
Vad det gäller motor så är en M10 med förgasare det som gäller i en 02a om du frågar mig. Vet ej riktigt vad mitt motorbygge hamnar på för effekt men byggd för 2150 klassen i rallycross så det är nog en bra grund att titta på kanske?

152 Inlägg
4 november 2013
Nullzwei skrev:
Det viktigaste om du vill höja effekten med trimkam på en sugmotor är att du höjer kompressionen. Original ligger förgasarmotorerna ca 8,3-8,5:1 vilket är alldeles för lågt för att nå de effekter du nämner. 284 graders kammen är mycket snäll och kombineras den med höjd komp och bra flöde kanske du i bästa fall kan nå 145 hk i motorn. Vill du ha 150-170 på hjulen så ska du nog snarare titta på minst 304 graders kammen. 

Tråkigt att låta pessimistisk, men bättre att satsa på rätt grejor från början...

Håller helt med om detta som Andreas skriver. Minst 304 gr och minst 10,5:1 i komp, gärna mer. Bättre tändning typ 123Ignintion där du kan ställa in flera olika tändningskurvor för att få ut maximal effekt. Det går att få ut 200 hk i motorn om man gör allting rätt...men det är INTE billigt. Topparna flödar bra original men ska du ha större ventiler kanske du behöver porta lite. Dessutom tror jag Weber 45or är ett måste med den stora kammen (304gr)
Och det viktigaste kanske är, som är M10ans svaga punkt, att du satsar på bra/förstärkta vipparmar. Ska du upp i effekt måste du varva mer...så förstärkning på toppen är en bra försäkring mot vipparmsras/ventilsallad. Det finns även viss risk att vipparmen vandrar på höga varv med original fjädrar som sitter på vipparmsaxeln. Satsa därför på vipparmslås.

145hk med 284gr kam tycker jag låter i överkant dock, 135-140 är mer rimligt.

Det finns tyvärr inga genvägar till vassa M10 or... wink
Senast redigerat av Mickem02 (4 november 2013)

Sök