BMW 1602 -73 får en andra chans efter 15 år i vila.

Nya projektet efter min M3a som såldes i våras. Vill lära mig mer om bilar och eftersom M3an var i så fint skick så fanns det inte så mycket som jag kunde göra med den. Så då kom denna BMW 1602 från -73 in i bilden. Är min kusins bil (numera min bil) som han ägt sen han var 16år, var hans första bil så jag antar att han hade svårt att skiljas från den så bilen ställdes undan på vår mormors gård i ett garage 1997. Han tyckte att det var kul om bilen kunde få en andra chans vilket jag nu jobbar på =) Det blir en helrenovering men inte till strikt orginal utan efter mina visioner om hur en tuff snabb och rolig 02a ska vara fast med BMW orginal former så klart. Hoppas att det kan vara av intresse att följa, välkommen =) ///Peter
  • 349 Följare
  • 336 167 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 augusti 2016
L.D. Peter Överpedantisk?
16 september 2013 · 411 Inlägg

eastmotorsport skrev:
Säger lycka till med bilprovningen, ska också in 7.00 med e30;n :-)

Tack smile Skulle tro att du får bättre resultat wink

BMW 1602 "Inka Expressen" (1973)
Audi_S1Quattro
16 september 2013 · 158 Inlägg

blir så jäkla bra detta smile riktigt inspirerande smile

eastmotorsport -sommar ska de va....
16 september 2013 · 4 524 Inlägg

L.D. Peter skrev:

eastmotorsport skrev:
Säger lycka till med bilprovningen, ska också in 7.00 med e30;n :-)

Tack smile Skulle tro att du får bättre resultat wink

Har monterat lite andra fjädrar bak nu, resten borde fungera hoppas jag.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
L.D. Peter Överpedantisk?
16 september 2013 · 411 Inlägg

Audi_S1Quattro skrev:
blir så jäkla bra detta smile riktigt inspirerande smile

Tack smile Kul att höra smile

BMW 1602 "Inka Expressen" (1973)
L.D. Peter Överpedantisk?
16 september 2013 · 411 Inlägg

eastmotorsport skrev:

L.D. Peter skrev:

eastmotorsport skrev:
Säger lycka till med bilprovningen, ska också in 7.00 med e30;n :-)

Tack smile Skulle tro att du får bättre resultat wink

Har monterat lite andra fjädrar bak nu, resten borde fungera hoppas jag.

Vi får återkomma båda två imorgon så får vi se hur det gick smile

BMW 1602 "Inka Expressen" (1973)
Zenzizko
16 september 2013 · 32 Inlägg

Blir mycket stiligt detta wink Fast när man ser bilen från sidan känns det som det saknas en sidokjol för att matcha in breddarna med mitten partiet under dörrarna, eller är det bara jag? Håller tummarna på goda besked imorgon tongue

BMW 1802 (1975)
L.D. Peter Överpedantisk?
16 september 2013 · 411 Inlägg

Zenzizko skrev:
Blir mycket stiligt detta wink Fast när man ser bilen från sidan känns det som det saknas en sidokjol för att matcha in breddarna med mitten partiet under dörrarna, eller är det bara jag? Håller tummarna på goda besked imorgon tongue

Stämmer bra, jag har de "tröskelkromlisterna" som fattas. Dock fattas jag plopparna för att fästa dem, får bli ett nytt samtal till BMW Halmstad smile Alternativet är att göra ett par kjolar i glasfiber wink

BMW 1602 "Inka Expressen" (1973)
Wolf_89 Wolf_89
17 september 2013 · 446 Inlägg

Så hur lyder domen? Fick du åka hem med 2års körtid el 2 månader?
Eller blev det så illa att du fick tillkalla trailer för att komme hem med bilen? smile

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
Tum-Tum
17 september 2013 · 5 Inlägg

Som föregående talare så sitter jag nervöst och väntar på att du ska ge oss svaret. smile

Inventor
17 september 2013 · 395 Inlägg

Det bör gå bra. Bilen ser fin ut och verkar mekaniskt vara i ordning. Möjligen co-halten eller effekten i motorn som kan bli ifrågasatt på bes om förgasaren är bytt. Jag håller tummarna!

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 523 (1997)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 525 "E60" (2004)
L.D. Peter Överpedantisk?
17 september 2013 · 411 Inlägg

Jaha förstår att  det är en och annan som är aningen nyfiken nu wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21217/21217-d1b7acd800c3cbf5d2d2c27b2974d6f9.jpg
Porten går upp nu är det dags igen, senast det begav sig var den 23 december 1996 kl 09:53 wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21217/21217-693fa60840504cc3eebc99e76e36455b.jpg
Idel glada miner när bilen rullade in smile En till tre besiktningsmän som besiktigade typ, inte varje dag det kommer in en 02a ju smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21217/21217-1dd23b3171757191a44698b49991473f.jpg
Så här blev resultatet, inget som jag inte redan visste. Regskylten hade jag inte på men med i bilen men visst den ska ju sitta på. CO-halt hög kanske inte lustigt, har inte kört två mil sammanlagt sedan -96. Buren måste regbesiktigas in, så där åker jag på en sådan vad nu den kostar (1600:-?). Batteriet hade jag fäst tillfälligt och det hade släppt. Ingen tuta i ratten. Ojämn bromsverkan bak går ju lätt att justera smile Får i alla fall köra en månad och sen är det ändå dags att ställa av så målet uppfyllt smile

BMW 1602 "Inka Expressen" (1973)
Inventor
17 september 2013 · 395 Inlägg

Hmmm.....du kunde "lånat" papperna från min gamla, den var ju redan reggad med buren.....!

Skämt åsido, gratulerar! Co-halten är väl jobbigast, de sänkte den till max 4,5 2008.
Utom på bmw med dubbelförgasare original, där höjdes den! Till 8.

Kör du med originalförgasare nu? Byt i så fall bussningar till spjällen och kolla packningar etc. Justera den snålt till ombesiktningen.

Jag förstår känslan att besiktiga en bil som stått länge. Härligt. Den som du tog buren ur hittade jag i Nybro där den stått länge. Jävlar vad jag var nervös vid bes!
Den jag har nu besiktigades 89 senast.....

Nu ser man fram emot att se bilen live till sommaren! Jag tror iofs att det är något i Löddeköpinge i helgen?

Rätta mig om jag har fel.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 523 (1997)
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
Cortina1
17 september 2013 · 1 026 Inlägg

Vad är det för något i Lödde i helgen?

Zenzizko
17 september 2013 · 32 Inlägg

Tänkte flika in med något som ev är lite Off Topik kanske men kan hjälpa till vid bygget. tongue Är nämligen så att min kylare gett sig på 02an och efter lite måttande så upptäckte jag att en hel alu kylare till en honda civic bör passa med lite nya fästen enbart. Har fått hem denna och ser ut att funka med original slangar, har dock ej provmonterat än. tongue
On topic igen: Skönt med en liten arbetsorder till vintern smile Väntar spänt på fortsättningen smile

BMW 1802 (1975)
Inventor
17 september 2013 · 395 Inlägg

Kolla bara så att övertrycksventilen inte öppnar tidigare på Hondakylaren. Då flyttar du kokpunkten. Kanske kan innebära problem? Vet inte säkert dock.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 523 (1997)
Inventor
17 september 2013 · 395 Inlägg

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279113

Lödde. Vet inte riktigt vad det är för träff dock.....

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 523 (1997)
BMW 525 "E60" (2004)
Zenzizko
17 september 2013 · 32 Inlägg

Bör inte högre tryck ge högre kokpunkt, eller är jag helt fel ute? Måste tyvärr vänta på att siliconslangarna ska dyka upp innan jag kan prova smile

BMW 1802 (1975)
L.D. Peter Överpedantisk?
17 september 2013 · 411 Inlägg

Inventor skrev:
Hmmm.....du kunde "lånat" papperna från min gamla, den var ju redan reggad med buren.....!

Skämt åsido, gratulerar! Co-halten är väl jobbigast, de sänkte den till max 4,5 2008.
Utom på bmw med dubbelförgasare original, där höjdes den! Till 8.

Kör du med originalförgasare nu? Byt i så fall bussningar till spjällen och kolla packningar etc. Justera den snålt till ombesiktningen.

Jag förstår känslan att besiktiga en bil som stått länge. Härligt. Den som du tog buren ur hittade jag i Nybro där den stått länge. Jävlar vad jag var nervös vid bes!
Den jag har nu besiktigades 89 senast.....

Nu ser man fram emot att se bilen live till sommaren! Jag tror iofs att det är något i Löddeköpinge i helgen?

Rätta mig om jag har fel.

Förklarade för besiktningsmannen att buren har suttit i en 02a som varit reggad och godkänd med denna bur, men det kvittade liksom nu när den inte stod med i pappren på bilen. Men men det får lösa sig till våren smile

Är orginal förgasare på nu, kommer nog inte lägga allt för mycket tid på fixa värdena då jag lägger krutet på nytt vassare motorbygge smile Men tack för tipsen.

Följde din länk till Lödde, har bokat upp mig på annat på lördag hmm Ska se om det blir av annars hade det varit riktigt kul att hinna med en träff denna säsong smile Hör av mig i så fall smile

BMW 1602 "Inka Expressen" (1973)
Inventor
17 september 2013 · 395 Inlägg

Ja det är det jag menar. Öppnar den tidigare så blir trycket lägre=kokar tidigare. (?) Tycker mig minnas att jag provade en volvokylare med expansionskärl  för många år sen och har för mig att det blev problem med kokning. Men jag har provat lite konstiga kombinationer så jag kan ha blandat ihop saker......det kan ju vara värt att prova, det dräller inte av 02-kylare precis.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 523 (1997)
BMW 525 "E60" (2004)
Inventor
17 september 2013 · 395 Inlägg

"Följde din länk till Lödde, har bokat upp mig på annat på lördag  Ska se om det blir av annars hade det varit riktigt kul att hinna med en träff denna säsong  Hör av mig i så fall "

Är också bokad på lördag men brorsan (erneland på garaget) bor där. Han får "inspektera" om du kommer.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 523 (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang