5578
Sök

Bygga om min fwd audi till rwd hjälp tack!

2 Inlägg
25 juli 2012
Trådstartare
Jag behöver hjälp att bygga klart min audi så tips om de finns nån som kan hjälpa att bygga rwd på min Audi gt coupe till hösten/vintern.

bilen är en audi gt coupe -88 fwd 5cyl. orginal i chassi/drivlina
sportquattro kittad fullängd, rensad inredning, plastrutor, vikt just nu 950kg

ska va audis turbo 5a typ s2/s4 motor 300-450hk lämplig låda och bakaxel till detta!
vad är bästa/billigaste isf köpa en hel s4 lr s2 och plocka över motor och bakvagn men vill ju hellst inte åka med svetsad låda o driva fördlådan i onödan då ja bara behöver rwd.
kanske bättre då att bygga en egenbyggd bakvagn "typ rallycross" med nån bmw/volvo axel med låda som lirar ihop med audi motorn.

tänkte börja leta delar så snart som möjligt så behöver bara veta vad!

inga kommentarer om att köp en quattro från början osv o plocka ur axlarna osv de blir billigare.. tack!

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
25 juli 2012
svetsad original 4wd lär inte hålla jättebra. bäst är ju att ta en bmw-låda och svetsa om sprängkåpan.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
25 juli 2012
svetsad 4wd funkar oftast väldigt bra om man gör allt serriöst, men som du skriver så är ju det klart säkrast o bäst o byta lådan...

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
25 juli 2012
Vad jag har hört så ska Volvos lådor (M46?) passa bolt on på en audi 2,2. Jag kan ha fel också iofs.. Tänkte eftersom Volvo använde VW's dieselmotor på 80-talet D24.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

Saab älskare!
4 597 Inlägg
25 juli 2012
D24an har en annan sprängkåpa på sina m46or, samt att man stoppar inte in en volvo låda som inte håller wink

Pim_Pim
25 juli 2012
Näe m46an håller inte jätte bra,,

2 230 Inlägg
25 juli 2012
Byt till en BMW låda med passade drivlina, istället för att hålla på att svetsa en Drivlina för 4wd.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Allfixare
1 475 Inlägg
25 juli 2012
Fast en svetsad låda håller hur bra som helst...

2 Inlägg
2 augusti 2012
Trådstartare
jo audi s4 med rwd har man ju sett några stycken och de verkar ju hålla bra! men när man ändå måste bygga om golv och fästen kanske de är lika bra att hänga upp en axel som är byggd för rwd.

nån som har bra koll på för och nackdelar med stel eller delad axel vad är att föredra vid Drifting/Buskörning på bana?

KHRacing
2 augusti 2012
tysse skrev:
jo audi s4 med rwd har man ju sett några stycken och de verkar ju hålla bra! men när man ändå måste bygga om golv och fästen kanske de är lika bra att hänga upp en axel som är byggd för rwd.

nån som har bra koll på för och nackdelar med stel eller delad axel vad är att föredra vid Drifting/Buskörning på bana?

Ingen större skillnad om man kan köra. annars märker man inte så mkt

delad sliter mera sneda däck

tror inte att golvet behöver byggas om speciellt då Quattron o FWD´n har liknannde bottenplattor.

leta reda på en komplett bakvagn från en lämplig Quattro.. "bulta" dit den.. svetsa om en BMW ZF-låda
(samma som jag har på min EVO, jag kan förmedla en kille som bygger om lådorna BILLIGT)

Se min signatur nedan smile
Senast redigerat av KHRacing (2 augusti 2012)

Allfixare
1 475 Inlägg
2 augusti 2012
Golvet är helt annorlunda. På en FWD finns ingen riktig kardantunnel, finns inga fästen för bakvagnen då den är stel original, fjärderbenen är annorlunda (vet dock ej om tornen är annorlunda)

KHRacing
2 augusti 2012
fish skrev:
Golvet är helt annorlunda. På en FWD finns ingen riktig kardantunnel, finns inga fästen för bakvagnen då den är stel original, fjärderbenen är annorlunda (vet dock ej om tornen är annorlunda)

aaha.. jag var helt insnöad på att de hade samma bottenplatta typ.

då blire värre tyvärr, helt enkelt, lite inspiration kan du få i min tråd om du vill, då jag vänt motrorn & byggt ny
kardantunnel/växellådstunnel helt

Sök