7265
Sök

Servoläcka V70 -02

Stölle
199 Inlägg
26 juli 2012
Trådstartare
Upptäckte idag när jag kom hem o skulle in på gårn med bilen att det var olja på backen. Tänkte först inte på det men eftersom jag hade kärra o skulle backa in den så blev det några varv på ratten s.a.s .. Då såg jag att det bara blev mer o mer olja som tillkom. Fattade att det kom från min o när ja väl hade fått kärran på plats kollade jag o såg att det droppa olja på undersidan av motorn o höger rambalk. Trodde först att det va motorolja men lampan lyste inte o med tanke på hur mycket olja det va borde det va rätt lågt oljetryck efter den förlusten,kollade stickan också o de va fullt i motorn,  så jag kikade i servobehållaren istället o där va de knappt så botten på stickan va blöt, men ändå olja kvar i botten på behållaren.
Parkerade sen bilen o tog en lampa o lyste lite i motorrummet, och till slut såg jag att slangen/röret som går från pumpen till styrväxeln, alltså utgående tryckrör, läckte i skarven mellan rördel och slangdel. Skarven som är placerad mitt för motorn, ungefär halvvägs ner mot balken, där röret från rambalken kommer upp o ansluter mot slangen som kommer från pumpen s.a.s.. Svårt o förklara utan bild men ni som vet fattar nog. Startade bilen igen efter ca en timme för att ställa den på rätt plats, resa på ca 50 m. Det konstiga va då att det läcke " lite mindre" blev inga pölar direkt men droppe några droppar när jag stog still , men trots allt detta funkar fortfarande servon perfekt, inte märkt nån skillnad i kraften. Parkerade iaf på slutgiltiga platsen o lät gå på tomgång 2-3 min, stängde sen av o kolla under, men då var det bara ca 2-3 droppar stora som 50 öringar på marken. Och när jag höll på o parkera kärran va det liksom störa pölar med olja o det nästan rann olja från underredet... Märkligt enl. mig men ni som har mekat en del servo, finns väl ett gäng här inne som jobbar på Volvo/ som bilmek. i allmänt o känner igen det lr kan förklara varför det kunde läcka ut så mycket olja utan att servon tappa kraft..
Iaf, så har jag en gång tidigare tagit reda på att om pumpen går helt torr så går den sönder till slut, så att köra den 3,5 mil till närmsta verkstad är inte att fundera på, iaf inte om all olja som är kvar rinner ut på vägen dit.
Så, då till frågan. Hur krångligt är det att byta detta rör själv? Antar att man måste byta hela vägen från pump till styrväxel.
Vad kan det tänkas o kosta i material ? Antar att man som sagt behöver hela biten då det inte går att skarva om dessa pressade skarvar, eller ? 
Nån som kan ge lite ljus i detta? Tur att ja inte behöver bilen på en vecka nu men efter det så skulle det va bekvämt o kunna fixa det så fort som möjligt.
Tackarrrr smile

Jag anar ugglor som får kläder.

Sök