Varva bilen, tar den skada???

defuncta
24 maj 2005 · 196 Inlägg

Hej
Jag undrar bara en sak har hört massor av olika svar på denna fråga som t.ex. En bil mår bra mellan 4-5 tusen varv, sedan har jag hört en annan säga att motorn slits och att det tar skada på motorn. Då undrar jag är det skadligt att varva upp den till 5 tusen varv när man ska växla?




körde nämligen idag i 100 knyck på 2-3 ans växel varva ganska rejät, spann rejält eftersom det var en liten grusväg (har inget körkort än och ja övningskörde inte) hehe.

mvh defuncta

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html
Humlan
24 maj 2005 · 238 Inlägg

Det där en inte fråga man kan svara generellt på, det hänger helt på konditionen på motorn. Om motorn är okej så kan du varva en del men det finns en anledning till att det finns en rödmarkering på de flesta varvräknare. Märker du när du varvar att det ryker blått har du konstaterat att motorn kanske är i behov av renovering men då kan det vara för sent.

Hade en impala med 454 i som varvades aningen för mycket på motorvägen. Slutade med motorsprängning, generalras, vevstake ut genom blocket, bogsering och 50000:- i renovering.

Senast redigerat av Humlan (24 maj 2005)

A B E C E D E
Germax
24 maj 2005 · 12 086 Inlägg

Asså.. en motor håller ju kortare tid om du utsätter den för påfrestningar.. Alla kan väl räkna ut att en motor som varvar 2000 håller längre än en som varvar 5000. Men är det en fräsh motor så går det givetvis att varva den utan att den går sönder i första taget om det va frågan.

Sen ska man inte fis-köra för mkt, då har motorn en tendens att sota igen.

Cordoba_Robban
26 maj 2005 · 44 Inlägg

vet att äldre bilar kan vara bra o blåsa ur ibland....när dom börjar gå lite ryckigt o så....men äldre bilar ska inte behövas...

motorn får ju jobba mer vid högre varv men vissa anser att man så ofta man kan hålla varven under 3000....men ibland tror jag att motorn mår bra av att få ut lite aggretioner...motorn e som du o jag....den måste få avreagera sig ibland...

Seat Cordoba -99
http://www.garaget.org/?car=6295
"Bara döda fiskar flyter med strömmen"
zoopåse
26 maj 2005 · 1 171 Inlägg

Jag kan tänka mig att man bör akta sig för att varva för mycket innan motorn är riktigt varm. Annars så verkar nyare bilar inte ta skada av att man varvar 4-5tusen när man kör om eller på motorvägspåfarter. Det är ju så lätt med automat dessutom, bara att trycka.smile

Är det någon som kan bekräfta eller dementera?

edit: men man har ju hört på plus tex om någon stackare som växlat ner till trean inför en omkörning under en provkörning av en halvgammalbil och motorn skar ihop. Vevstake ut genom huset mm.

Senast redigerat av zoopåse (26 maj 2005)

Humlan
26 maj 2005 · 238 Inlägg

edit: men man har ju hört på plus tex om någon stackare som växlat ner till trean inför en omkörning under en provkörning av en halvgammalbil och motorn skar ihop. Vevstake ut genom huset mm.

Precis det jag menar med kondition!

A B E C E D E
zoopåse
26 maj 2005 · 1 171 Inlägg

Just det, vad blir slutsatsen? Om motorn går sönder vid provkörning: köp inte bilen. Den är antagligen i dålig kondition. smile

Hur är det med uppvärmning då? Är det som med idrott (att man inte ska ta i förrän man mjukat upp sig) eller ska man akta sig för sådana paralleller?

Senast redigerat av zoopåse (26 maj 2005)

Erick
26 maj 2005 · 4 767 Inlägg

Man ska inte varva så mycket innan motorn fått upp arbetstemperatur och oljetryck. Din motorvärmemätare ska helst stå i mitten som den gör när motorn är varm som den ska vara, innan du står på..

Att tokgasa med en nystartad kall motor sliter jävel.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
zoopåse
27 maj 2005 · 1 171 Inlägg

Erick skrev:
Man ska inte varva så mycket innan motorn fått upp arbetstemperatur och oljetryck. Din motorvärmemätare ska helst stå i mitten som den gör när motorn är varm som den ska vara, innan du står på..

Att tokgasa med en nystartad kall motor sliter jävel.

Tack, då var det som jag trodde. Brukar alltid köra mjukt i början.

Kimmen
27 maj 2005 · 245 Inlägg

Har hört att varje gång du varvar motorn till varvstopp så motsvarar det 500mils normal körning o det stämmer nog mycket bra!!!

Pontiac Firebird Formula 400 -72
Volvo 940 SE 2,3 Ltt -97
Styrelsemedlem i Teddy Boys Car Club, Västerås
Karlzzon The One Evolution
27 maj 2005 · 1 627 Inlägg

Kimmen skrev:
Har hört att varje gång du varvar motorn till varvstopp så motsvarar det 500mils normal körning o det stämmer nog mycket bra!!!

tur att man inte har nått varvstop då

Fäll ner pungen och landa
carnageman Rallyförare
27 maj 2005 · 1 075 Inlägg

En frisk motor som segdras hela tiden, körs på 1500-2500rpm max blir snabbt nersotad och slö...
En frisk motor som under en längre tid körs vid varvstoppet på varje växel tappar effekt i längden...

Kan tillägga att automatlådor kan bete sig mycket underligt efter att nån seg människa haft den.
Polarns morsa hade en ford sierra automat som va helt skum.
Reparationen blev 5mils ungdomskörning sen växlade den som den skulle..

Håller med fröken humla där...

Senast redigerat av carnageman (27 maj 2005)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
crillelundh
27 maj 2005 · 100 Inlägg

yey jag får hålla med carnageman för en gångs skull smile

givetvis är det inte bra att ligga på maxvar för mycket(framförallt inte när motorn är kall, men samtidigt så är det bra för motorn att varvars ur med jämna mellanrum. hur ofta är väl olika för olika motorer, vet dock att min ska känna på 7000+ varv någongång dagligen smile

MAZDA RX7 TURBO2 CONV.
BMW 535i
spana gärna in dom å lägg din dom
Humlan
27 maj 2005 · 238 Inlägg

I och med att jag har en V8 med förgasare i min så ligger inte jag i närheten av 7000 varv, men den får sannerligen bekänna färg ofta. Så fort jag sätter mig bakom ratten faktiskt. Var norrut i helgen till Ludvika och strax söder om stan kom jag i kapp en mondeo diesel. Den var extremt sjuk och fullständigt förmörkade dagen framför mig. Tröttnade efter ett tag och blåste förbi honom, slängde ett öga i backspegeln och upptäckte att jag fick sotat ur ordentligt i omkörningen. Visst varva kan man göra men man ska nog vara säker på att motorn är uppe i rätt arbetstemperatur och i god kondition innan man trampar på.

A B E C E D E
Germax
28 maj 2005 · 12 086 Inlägg

Hörde någon gång att kallstart en vinter är som att köra bilen 90 mil vanligt. Låter lite halvhalvt men.. någon som hört samma sak?

crillelundh
28 maj 2005 · 100 Inlägg

låter väldigt överdrivet

MAZDA RX7 TURBO2 CONV.
BMW 535i
spana gärna in dom å lägg din dom
mrcelica
28 maj 2005 · 1 639 Inlägg

Kimmen skrev:
Har hört att varje gång du varvar motorn till varvstopp så motsvarar det 500mils normal körning o det stämmer nog mycket bra!!!

Då har min bil rullat en bra bit över 300'000 mil och fortfarande är motorn som ny...

Har du bara tillräcklig smörjning, dvs oljefilm överallt samt att den har rätt arbetstemperatur kan du köra en motor på maxvarv hur länge som helst utan att den tar skada... Däremot så sliter det enormt att rusa en kall motor...  Har jag fel ?

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Humlan
28 maj 2005 · 238 Inlägg

mrcelica skrev:
Har du bara tillräcklig smörjning, dvs oljefilm överallt samt att den har rätt arbetstemperatur kan du köra en motor på maxvarv hur länge som helst utan att den tar skada... Däremot så sliter det enormt att rusa en kall motor...  Har jag fel ?

Om du kör på maxvarv så ökar ju tempen över arbetstemperatur. Om oljan i en motor blir för varm förlorar den sin smörjande egenskap och koksar istället. Detta fyller sedan kylkanalerna och följden blir den väntade

Vid kall olja (kall motor), kall olja är seg och tränger inte in överallt där den behövs. Om man tittar på en havererad motor som varvats kall ser man tydliga spår av detta på lagren, både vev- och kamlager. Tecknen av att dom gått torra är ganska tydliga, dom är ofta blånerade eller missformade.
Sen är det också en fråga om frekvensen av oljebyten. Om oljan är sotsvart vid byte så är det för sällan. Högkvalitativ olja och relativt täta oljebyten förlänger livet på en motor avsevärt.
Byter själv olja och filter tre gånger per säsong; innan motorn dras igång efter vintervilan, en gång under säsong och direkt innan vintervila. Kör också upp oljetrycket med borrmaskin innan första uppstart på våren. Då kör jag ung. 1000 mil på säsongen.

A B E C E D E
mrcelica
28 maj 2005 · 1 639 Inlägg

Humlan skrev:

mrcelica skrev:
Har du bara tillräcklig smörjning, dvs oljefilm överallt samt att den har rätt arbetstemperatur kan du köra en motor på maxvarv hur länge som helst utan att den tar skada... Däremot så sliter det enormt att rusa en kall motor...  Har jag fel ?

Om du kör på maxvarv så ökar ju tempen över arbetstemperatur. Om oljan i en motor blir för varm förlorar den sin smörjande egenskap och koksar istället. Detta fyller sedan kylkanalerna och följden blir den väntade

Vid kall olja (kall motor), kall olja är seg och tränger inte in överallt där den behövs. Om man tittar på en havererad motor som varvats kall ser man tydliga spår av detta på lagren, både vev- och kamlager. Tecknen av att dom gått torra är ganska tydliga, dom är ofta blånerade eller missformade.
Sen är det också en fråga om frekvensen av oljebyten. Om oljan är sotsvart vid byte så är det för sällan. Högkvalitativ olja och relativt täta oljebyten förlänger livet på en motor avsevärt.
Byter själv olja och filter tre gånger per säsong; innan motorn dras igång efter vintervilan, en gång under säsong och direkt innan vintervila. Kör också upp oljetrycket med borrmaskin innan första uppstart på våren. Då kör jag ung. 1000 mil på säsongen.

Jag kanske skulle tilläga att förutsättningarna är bra såsom normal motortemp och oljekylning, men jag påstår fortfarande att så länge det finns oljefilm mellan delarna så kan man varava skiten ur motorn, och belasta lager o dyl med tiotals ton i en eeeeeevigheeeeet... smile

Senast redigerat av mrcelica (28 maj 2005)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Humlan
28 maj 2005 · 238 Inlägg

Jag tillåter mig att ha en smått avvikande uppfattning wink eftesom jag inte tror att man kan bibehålla en effektiv kylning under så lång tid som en evighet. Dessutom blir oljan gammal efter en halv evighet .... big_smile

A B E C E D E
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang