Volvo 740GL 1990 Uppfräshning&Små styling

Tanken är att få en fullt fungerande bil i original stuk men med diskret styling :)
  • 55 Följare
  • 82 659 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 januari 2015
Fredrushen Det Spinner På Driven
15 augusti 2012 · 250 Inlägg

Mike_87 skrev:

Fredrushen skrev:

Allansson skrev:
Blev skitbra!

Tackar! big_smile

Mike_87 skrev:
Ser ut som mitt motorrum efter tvätten wink

Har en fråga: Du ser den där plåtbiten på torpedväggen, bakom spridarna - vad har den för syfte?
Satte in ECC:n och då tog jag bort skiten.

Väger 1kg och tar upp onödig vikt och plats hmm

Jaha, jadu vad jag hört så ska den kallas för "Svängdämpare" och ska motverka vibrationer och ska bli mer enklare att köra tongue Spelar ingen roll om man har den eller ej tongue

Det låter bara som onödigt snack! Ett försäljningsknep mao.
Hade den vägt 20 kg så hade den kanske varit en motvikt, men annars tror jag inte på't smile
TACK FÖR SVAR.

Haha precis wink sitter ju 2vikter till på stötfångarbalkarna, där stötfångar dämparna går in tongue

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
Fredrushen Det Spinner På Driven
15 augusti 2012 · 250 Inlägg

Idag så har jag börjat bygga lådan till mina basar+dragit klart allt kablage smile
Bild på lådan som är halvklar, glömde ta kort när den var klar wink Lådan är byggd efter mina basar, så får hoppas på det låter bra big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111225/111225-348d8d00ff58c00edcda1a1d6ddc18dd.jpg

Sen kapade jag till en platta som jag bultade direkt i dörren som jag ska ha 5.25orna sitta så det inte skrammlar och har sig när dom sitter i dörrsidan tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111225/111225-f0d84879eb0c17be1387bce7fcbe01f0.jpg
OBS Endast ditsatta för test, finlir och kapa ur efter högtalarn kvar wink

Tycker det är riktigt kul och hålla på med ljud, hoppas det bara låter bra sen wink

Senast redigerat av Fredrushen (15 augusti 2012)

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
Mike_87 V O L V O
16 augusti 2012 · 401 Inlägg

Fredrushen skrev:
Idag så har jag börjat bygga lådan till mina basar+dragit klart allt kablage smile
Bild på lådan som är halvklar, glömde ta kort när den var klar wink Lådan är byggd efter mina basar, så får hoppas på det låter bra big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … dc18dd.jpg

Sen kapade jag till en platta som jag bultade direkt i dörren som jag ska ha 5.25orna sitta så det inte skrammlar och har sig när dom sitter i dörrsidan tongue

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … be01f0.jpg
OBS Endast ditsatta för test, finlir och kapa ur efter högtalarn kvar wink

Tycker det är riktigt kul och hålla på med ljud, hoppas det bara låter bra sen wink

Den lådan ser likadan ut som min i storlek. Du har nog fått rätt mått.
Kör du med MDF?
Jag skulle gjort det, men gjorde ett snabbt bygge efter en gammal låda som satt i Golfen smile

V O L V O 7 4 0
_____________________________
Fredrushen Det Spinner På Driven
16 augusti 2012 · 250 Inlägg

Mike_87 skrev:

Fredrushen skrev:
Idag så har jag börjat bygga lådan till mina basar+dragit klart allt kablage smile
Bild på lådan som är halvklar, glömde ta kort när den var klar wink Lådan är byggd efter mina basar, så får hoppas på det låter bra big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … dc18dd.jpg

Sen kapade jag till en platta som jag bultade direkt i dörren som jag ska ha 5.25orna sitta så det inte skrammlar och har sig när dom sitter i dörrsidan tongue

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … be01f0.jpg
OBS Endast ditsatta för test, finlir och kapa ur efter högtalarn kvar wink

Tycker det är riktigt kul och hålla på med ljud, hoppas det bara låter bra sen wink

Den lådan ser likadan ut som min i storlek. Du har nog fått rätt mått.
Kör du med MDF?
Jag skulle gjort det, men gjorde ett snabbt bygge efter en gammal låda som satt i Golfen smile

haha okej smile Grannen räknade om lite på måtten jag fick av dig, så lådan blev totalt 52L och 26L per bas, jupp kör i 19mm Mdf. Haha okej wink

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
Fredrushen Det Spinner På Driven
18 augusti 2012 · 250 Inlägg

Tjenare! Inte hänt så jätte mycket med bilen då skolan börjat igen, men har byggt klart ljudet och det är helt klart godkänt för den låga summan pengar man lagt ner, gäller bara att ha kompisar som har bättre begagnade högtalare mm liggandes som de vill bli av med wink Fick i baslådan o allt o test spelat o ställt in o haft mig, tycker det låter riktigt bra, enda är att jag har dåliga 6*9or som förstör allt, så blir att försöka hitta nå bättre i framtiden wink

Bilder:
https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111225/111225-650d815c40815f208af9ddd03279f6fa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111225/111225-4fc863150c3db62f7e60f43d5bd5311f.jpg
Frontarna samt 6,9orna får duga tills man hittar nå bättre för en rimlig summa wink (Kan även tillägga att dörrarna är dämpade med matta nu, ska köpa mer matta och dämpa hatthyllan o annat krafs ;D)

Nu är planen att försöka hitta 940 strålkastare, grill och lite plastdetaljer och börja byta front smile Så om nån har det liggandes är det bara att höra av sig big_smile Hade en krockad 945 på G med hel front, halvskin, ECC och annat lyx. Men som vanligt med min tur så glömde ägaren bort mig och sålde den till nån annan tongue

Allt för denna gång! smile Kommentar på nu! big_smile

Senast redigerat av Fredrushen (18 augusti 2012)

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
Fredrushen Det Spinner På Driven
18 augusti 2012 · 250 Inlägg

Shoppa mig precis en 940front på tradera smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111225/111225-40b0615d73c52211cde061456eca1c64.jpg

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
Allansson
18 augusti 2012 ·

Gött!

Fredrushen Det Spinner På Driven
18 augusti 2012 · 250 Inlägg

Allansson skrev:
Gött!

Jajamään ;D

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
Fredrushen Det Spinner På Driven
21 augusti 2012 · 250 Inlägg

Tjenare! Här kommer en skriftlig update smile Har inte hänt så jätte mycket på bilen men lite iallafall smile Har bla lackat upp lite detaljer i motorrummet, strippat den på alla emblem, fått tag på tyg och lim ska ska snart börja klä om innertaket, är lite orolig över att jag inte får till det nå bra runt takluckan tongue Men vi får se, sen så ligger även 940 fronten på posten och väntar på att hämtas samt bli monterad smile

Sen tänkte jag kolla med er om vad ni tror om att ha en takvinge bara på den? Skita i vinge på skuffen? Kan det bli bra tro? smile Ni får gärna komma med tips om hur man enkelt kan höjja utseendet på den big_smile

Allt för denna gång! smile

Senast redigerat av Fredrushen (21 augusti 2012)

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
volvo-majkii
21 augusti 2012 · 548 Inlägg

Nu hoppas man bara på lite bilder med! wink kika in på mitt projekt så ser du hur de är me bara vinge på taket om du funderar! smile men ja bilder vill man se nu me wink

Mindre risk för understyrning om man alltid ser till att ha överstyrning ;)
Kolla gärna in mitt nya projekt, Volvo Amazon "Amzen"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280706
Fredrushen Det Spinner På Driven
21 augusti 2012 · 250 Inlägg

volvo-majkii skrev:
Nu hoppas man bara på lite bilder med! wink kika in på mitt projekt så ser du hur de är me bara vinge på taket om du funderar! smile men ja bilder vill man se nu me wink

Hehe jadå bilder kommer antingen imorn eller övermorn, skolan börjat och försöker vända tillbax på dygnet wink Det ska jag göra! big_smile

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
volvo-majkii
21 augusti 2012 · 548 Inlägg

Fredrushen skrev:

volvo-majkii skrev:
Nu hoppas man bara på lite bilder med! wink kika in på mitt projekt så ser du hur de är me bara vinge på taket om du funderar! smile men ja bilder vill man se nu me wink

Hehe jadå bilder kommer antingen imorn eller övermorn, skolan börjat och försöker vända tillbax på dygnet wink Det ska jag göra! big_smile

Haha ja skolan tar kål på en x) själv börjar man nu på torsdag... sad

Mindre risk för understyrning om man alltid ser till att ha överstyrning ;)
Kolla gärna in mitt nya projekt, Volvo Amazon "Amzen"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280706
Fredrushen Det Spinner På Driven
21 augusti 2012 · 250 Inlägg

volvo-majkii skrev:

Fredrushen skrev:

volvo-majkii skrev:
Nu hoppas man bara på lite bilder med! wink kika in på mitt projekt så ser du hur de är me bara vinge på taket om du funderar! smile men ja bilder vill man se nu me wink

Hehe jadå bilder kommer antingen imorn eller övermorn, skolan börjat och försöker vända tillbax på dygnet wink Det ska jag göra! big_smile

Haha ja skolan tar kål på en x) själv börjar man nu på torsdag... sad

Haha lite grann, sover från jag kommer hem från skolan till runt 8.. blir inte så mycket gjort, måste låta bli och gå och lägga mig wink

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
volvo-majkii
21 augusti 2012 · 548 Inlägg

Fredrushen skrev:

volvo-majkii skrev:

Fredrushen skrev:

Hehe jadå bilder kommer antingen imorn eller övermorn, skolan börjat och försöker vända tillbax på dygnet wink Det ska jag göra! big_smile

Haha ja skolan tar kål på en x) själv börjar man nu på torsdag... sad

Haha lite grann, sover från jag kommer hem från skolan till runt 8.. blir inte så mycket gjort, måste låta bli och gå och lägga mig wink

haha det är jobbigt wink

Mindre risk för understyrning om man alltid ser till att ha överstyrning ;)
Kolla gärna in mitt nya projekt, Volvo Amazon "Amzen"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280706
zemet
21 augusti 2012 · 4 038 Inlägg

Jag har bytt innertak några ggr på 740 och jag har aldrig tagit ut taket genom förardörren utan vänster bakdörr. Bort med passagerarstolen och sen ut genom bakdörren. Lim till taket hittar du ett riktigt bra spraylim på swedol. Kostar 45 kr/burk, du behöver 1,5 burk.

jag tror inte det blir snyggt med bara takvinge på men smaken är ju olika, tänk dock på att om du sätter vinge på bagageluckan så måste du köpa nya förstärkta gasfjädrar till den och det kostar 600 kr.

Ett budgettips på hur du höjer utseendet typ gratis är att centrumvända dom fälgarna du har nu. Googla så hittar du hur man gör. Inte svårt iaf, du behöver en vinkelkap och en svets. smile

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Fredrushen Det Spinner På Driven
21 augusti 2012 · 250 Inlägg

zemet skrev:
Jag har bytt innertak några ggr på 740 och jag har aldrig tagit ut taket genom förardörren utan vänster bakdörr. Bort med passagerarstolen och sen ut genom bakdörren. Lim till taket hittar du ett riktigt bra spraylim på swedol. Kostar 45 kr/burk, du behöver 1,5 burk.

jag tror inte det blir snyggt med bara takvinge på men smaken är ju olika, tänk dock på att om du sätter vinge på bagageluckan så måste du köpa nya förstärkta gasfjädrar till den och det kostar 600 kr.

Ett budgettips på hur du höjer utseendet typ gratis är att centrumvända dom fälgarna du har nu. Googla så hittar du hur man gör. Inte svårt iaf, du behöver en vinkelkap och en svets. smile

Jodå, innertak har jag fått ur en 740 förut, dock med lite våld tongue Ska testa din metod, har tänkt att ta ut båda stolarna men det räcker alltså med antingen förar/passagerar stolen sen ut genom nån av bakdörrarna? wink Får kolla på swedol smile

Ska testa mig fram, då jag har en takvinge från en 855 liggandes nånstans ska jag börja med den, har funderat på R-vinge med men vi får se wink Plåtisar ska breddas nån gång i framtiden, dock blir det av 17" reservhjul tongue

Tack för tipsen det uppskattas! big_smile

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
zemet
21 augusti 2012 · 4 038 Inlägg

Fredrushen skrev:

zemet skrev:
Jag har bytt innertak några ggr på 740 och jag har aldrig tagit ut taket genom förardörren utan vänster bakdörr. Bort med passagerarstolen och sen ut genom bakdörren. Lim till taket hittar du ett riktigt bra spraylim på swedol. Kostar 45 kr/burk, du behöver 1,5 burk.

jag tror inte det blir snyggt med bara takvinge på men smaken är ju olika, tänk dock på att om du sätter vinge på bagageluckan så måste du köpa nya förstärkta gasfjädrar till den och det kostar 600 kr.

Ett budgettips på hur du höjer utseendet typ gratis är att centrumvända dom fälgarna du har nu. Googla så hittar du hur man gör. Inte svårt iaf, du behöver en vinkelkap och en svets. smile

Jodå, innertak har jag fått ur en 740 förut, dock med lite våld tongue Ska testa din metod, har tänkt att ta ut båda stolarna men det räcker alltså med antingen förar/passagerar stolen sen ut genom nån av bakdörrarna? wink Får kolla på swedol smile

Ska testa mig fram, då jag har en takvinge från en 855 liggandes nånstans ska jag börja med den, har funderat på R-vinge med men vi får se wink Plåtisar ska breddas nån gång i framtiden, dock blir det av 17" reservhjul tongue

Tack för tipsen det uppskattas! big_smile

Räcker med ena stolen men vill man ha mera plats tar man bort båda 2 + växelspaken. Men jag tar bara bort passagerarstolen, men då måste man vara 2 när man tar ut taket annars går det nog sönder.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Fredrushen Det Spinner På Driven
21 augusti 2012 · 250 Inlägg

zemet skrev:

Fredrushen skrev:

zemet skrev:
Jag har bytt innertak några ggr på 740 och jag har aldrig tagit ut taket genom förardörren utan vänster bakdörr. Bort med passagerarstolen och sen ut genom bakdörren. Lim till taket hittar du ett riktigt bra spraylim på swedol. Kostar 45 kr/burk, du behöver 1,5 burk.

jag tror inte det blir snyggt med bara takvinge på men smaken är ju olika, tänk dock på att om du sätter vinge på bagageluckan så måste du köpa nya förstärkta gasfjädrar till den och det kostar 600 kr.

Ett budgettips på hur du höjer utseendet typ gratis är att centrumvända dom fälgarna du har nu. Googla så hittar du hur man gör. Inte svårt iaf, du behöver en vinkelkap och en svets. smile

Jodå, innertak har jag fått ur en 740 förut, dock med lite våld tongue Ska testa din metod, har tänkt att ta ut båda stolarna men det räcker alltså med antingen förar/passagerar stolen sen ut genom nån av bakdörrarna? wink Får kolla på swedol smile

Ska testa mig fram, då jag har en takvinge från en 855 liggandes nånstans ska jag börja med den, har funderat på R-vinge med men vi får se wink Plåtisar ska breddas nån gång i framtiden, dock blir det av 17" reservhjul tongue

Tack för tipsen det uppskattas! big_smile

Räcker med ena stolen men vill man ha mera plats tar man bort båda 2 + växelspaken. Men jag tar bara bort passagerarstolen, men då måste man vara 2 när man tar ut taket annars går det nog sönder.

Okej, får hoppas det går bra smile Tack för hjälpen big_smile

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
Fredrushen Det Spinner På Driven
23 augusti 2012 · 250 Inlägg

Tjenare! Idag kommer en liten update big_smile När jag kom hem från skolan så fann jag detta paket på mitt rum big_smile big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111225/111225-1853d6f3779c9fdab96dc00f784569b9.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111225/111225-44687a80f2a38d0908467ad71674aa22.jpg
Blev riktigt glad och började test montera dem och se hur det blev, blev redigt bra men inte riktigt nöjd med skicket på dem ;/ Passagerar lyktan var fin, enda med den var att fästet till grillen i nederkant var trasigt, hitta ett nytt sådant liggandes men förarsidans lykta var värst, Vad jag trodde var ett litet stenskott var ett hål rakt igenom lyktglaset, skruvar satt kvar utan skallhuvud, dom flesta tänkbara fästena var trasiga så blir att köpa en ny lykta till förarsidan annars är jag riktigt nöjd med dem, gav ett riktigt lyft! big_smile

Lite surt o vara ute o skruva när det små regnar till och från bara wink Får ta ner den till garaget snart tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111225/111225-6e851a7b26fab8a5209859fbfbeb9581.jpg

Slutresultatet smile ( Ja, hålen får spolarmotorn på plasten ska spacklas igen o lackas wink )
https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111225/111225-acef361beea98fe8e22c9237efa3d638.jpg

Nu gäller det att hitta en fin stötfångare fram och ev bak, börja med innertaket och en massa mer roliga saker på bilen! big_smile Om nån har vita 940blinkirs+940Turbo grill liggandes får ni gärna höra av er, kommentera gärna! big_smile

Senast redigerat av Fredrushen (23 augusti 2012)

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
Farbrorfransson Högskoleutbildad däcksparkare
23 augusti 2012 · 1 481 Inlägg

Närmsta skrot har allt du söker och en hel del till! big_smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92
Volvo 940 "Grp F" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang