Audi A6 1.8T, tappad drivning under färd.

Daaahlqwist
11 augusti 2012 · 116 Inlägg

Okej, nu är jag jävligt ledsen i ögat!
Ikväll började bilen att tappa kraften IGEN men denna gång gick det så långt att bilen dog (fast inte direkt utan ca 15 minuter senare, när jag körde i stadsmiljö, precis när jag skulle köra in i en rondell).
Fast den här gången hann jag kolla lite grejer, som ni frågat om tidigare (iaf de saker jag kommit ihåg).
Listar dom här och ska väl försöka förklara så bra jag kan!

#1: Vid körning (90km/h) så går den från 70 grader till 60 grader, och det är när den kommer ner såpass i temp som den börjar strula. Vid stadskörning (30 - 50 km/h) smiter den ända upp till 90 grader. Samma när jag stänger av bilen, 70 --> 90 grader.

#2: När det inte går att accelerera så frikopplade jag och skulle varva, hårt gaspådrag vill den nästan inte alls men hamnade runt (1500 - 2500 varv, stillaståendes vid varvningen, möjligen upp till 3000 varv), mjukt och lugnt gaspådrag fungerar någorlunda bättre, (3000 - 4000 varv (säkerligen mer men testade inte högre), stillaståendes vid varvningen). Den dör mer eller mindre när jag gasat på hårt. Pendlar lite lite lite på tomgången efteråt, men stannar dock ganska precis under 1000 varv (som tomgången är på den utan problem, ~1000 varv).

#3: Stängde av bilen och väntade ca 5 - 10 minuter, tänkte att det kanske skulle kunna vara värmerelaterat då den pendlar så mycket i temp, men när jag skulle starta den så var den riktigt grinig och ville inte riktigt starta men efter ca 3 - 4 försök så gick det bra.

#4: Det går att köra, men endast under väldigt mjukt gaspådrag. Hårt pådrag resulterar i kraftiga ryckningar. Orkar inte riktigt med det där med uppförsbackar.

#5: Bilen har fungerat felfritt hela dagen, fram tills ca 23:00 då jag skulle bege mig hem från en vän. Då började den sura lite när det skulle till att startas.

Tror att det ska vara allt, men kommer säkert på något mer tills imorgon bitti, isåfall redigerar jag texten.

Rent spontant känns det ju som om det skulle kunna ha med tändningen att göra, då den knappt vill starta och inte fungerar riktigt vid gaspådrag.. Precis som om den inte tänder ordentligt.
Tändspolen kanske?

/Daaahlqwist

Att tänka innan man talar, är att torka sig i röven innan man skiter!
zemet
11 augusti 2012 · 4 047 Inlägg

Tändningen eller bensinpumpen/pumparna skulle jag tro, båda ger sådana symtom. Skulle även kunna vara en väldigt dålig LMM.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Daaahlqwist
23 augusti 2012 · 116 Inlägg

Nu när jag ska starta bilen får jag pressa starten något enormt i flertalet sekunder och gånger.
När bilen väl startat så dör den nästan direkt och det går INTE att gasa heller, då dör den direkt!
Sen så går det ju som i tidigare inlägg skrivet; knappt att köra. Tappar ca 25 km/h i uppförsbacke då det inte går att gasa whatsoever..

Stora frågan:
Ska jag chansa på att byta LMM, Tändspolar + Tändstift, bränslepump (arna) eller motortemperaturgivaren?
Har tyvärr inte obegränsade tillgångar så kan nog bara satsa på 1 max 2 av dessa..

Förslag någon??

Att tänka innan man talar, är att torka sig i röven innan man skiter!
zemet
23 augusti 2012 · 4 047 Inlägg

Pumparna i första fall hade jag sagt.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Daaahlqwist
23 augusti 2012 · 116 Inlägg

Okej, jag vet att den ena sitter i samma konsol som filtret..
Men den andra då? Eller sitter alltihopa på samma ställe?

Att tänka innan man talar, är att torka sig i röven innan man skiter!
zemet
23 augusti 2012 · 4 047 Inlägg

Det vet jag inte, kan inget om audi. Köp en heynesbok och börja leta själv bara:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Daaahlqwist
25 augusti 2012 · 116 Inlägg

Nu har jag bytt pumpen, men jag kan för allt i världen inte få gummipackningen som ska sitta och täta att sitta. Får helt enkelt inte ner överdelen på pumpen i hålet, och tro mig, jag har försökt i mer än 2 timmar nu. Hur i hela helvete ska jag göra? Kan jag skita i den där jävla packningen??

Senast redigerat av Daaahlqwist (25 augusti 2012)

Att tänka innan man talar, är att torka sig i röven innan man skiter!
sleepyoh
25 augusti 2012 · 1 319 Inlägg

Nej..

_----------'
zemet
25 augusti 2012 · 4 047 Inlägg

Daaahlqwist skrev:
Nu har jag bytt pumpen, men jag kan för allt i världen inte få gummipackningen som ska sitta och täta att sitta. Får helt enkelt inte ner överdelen på pumpen i hålet, och tro mig, jag har försökt i mer än 2 timmar nu. Hur i hela helvete ska jag göra? Kan jag skita i den där jävla packningen??

När man har problem med packningar så är det oftast friktionen som förstör allt! Använd motorolja eller fett så kan du nog få dit packningen utan större problem.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Daaahlqwist
25 augusti 2012 · 116 Inlägg

ska jag smeta på det på både packningen och pumpens överdel?
Tack för tipset!

Att tänka innan man talar, är att torka sig i röven innan man skiter!
Daaahlqwist
25 augusti 2012 · 116 Inlägg

är det inte mindre bra att få motorolja ner i soppatanken?

Att tänka innan man talar, är att torka sig i röven innan man skiter!
zemet
25 augusti 2012 · 4 047 Inlägg

Smeta det överallt där packningen ligger emot något och det kan bli trögt. Alltså det handlar ju på sin höjd om några cl olja du ska använda, häll lite i handflatan och smörj in med bara.
Eller använd fett istället så finns ju ingen risk att det kommer i tanken eftersom det inte rinner.

Men alltså känner du inte till någon som mekar med bilar svart?
Har du testat så att det verkligen är bränslepumparna innan du börjar byta dom och lägga pengar på det?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Daaahlqwist
25 augusti 2012 · 116 Inlägg

Har nu testat men bara på överdelen av pumpen och på packningen utan något bättre resultat.
Rent spontant så känner jag för att ta mattkniven och skära bort den där lilla kanten som är runtom på utsidan av packningen, men det är nog ingen större idé antar jag.

Jo, jag känner en mekaniker som mekar svart men jag kan inte ta bilen till honom då den inte rullar alls just nu. Försökte köra bilen till honom igår men eftersom bilen dog 4 gånger på 2,5 km så pressade jag hem skiten och där står den nu..
Har inte kunskap i hur man testar om det är pumpen och eftersom bilen inte har kunnat köras någonstans så har jag fått chansa...

Att tänka innan man talar, är att torka sig i röven innan man skiter!
zemet
25 augusti 2012 · 4 047 Inlägg

Det jag berättar nu är hur jag har har läst detta på volvo 7/940. Din bil borde vara ganska lik så det borde fungera på den med.

Skit i packningen sålänge och sätt tillbaka den gamla pumpen någålunda.

Skruva loss bensinslangen som går till fuelrailen/spridarbryggan. Denna sitter ovanför spridarna, på toppen av motorn. Googlade en bild på din motor och jag tror att spridarbryggan sitter under plastkåpan mot insuget.

Skruva loss bensinslangen som går till spridarbryggan och stoppa den i en burk/flaska.

Lägg i friläge och försök starta bilen i några sekunder. Kolla sedan flaskan, är den full med bensin så är det troligen inget fel på bränslepumparna förutom att det skulle kunna vara glappkontakt eller ngt sånt som får dom att lägga av.

Det ska komma så mkt bensin så att det är ungefär som att starta vattenkranen hemma, är flaskan tom eller det knappt är något i den så är det antingen helt igensatt bensinfilter eller så är pumparna trasiga, Kan vara så att det är förpumpen bara som är trasig eller huvudpumpen, det behöver inte vara båda 2 om du har 2 pumpar. Inte alla bilar som har 2 pumpar.

Be en kompis bogsera din bil till han som fixar sånt här svart om du känner dig osäker. Men det är ju lite av en utbildning och ganska roligt att lära sig hur grejerna fungerar och framför allt billigt om du gör jobbet själv:)

Steget efter ifall pumparna fungerar är att kolla så att spridarna öppnar sig som dom ska men det kan jag ta senare ifall du inte får igång det nu.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
zemet
25 augusti 2012 · 4 047 Inlägg

Detta var bilden jag tittade på http://3.bp.blogspot.com/_-e0ECKcGLq8/SgFQT42492I/AAAAAAAAADk/nvby4_W6-dk/s400/Audi+engine+1,8+Turbo+.jpg

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Daaahlqwist
25 augusti 2012 · 116 Inlägg

Då har jag ett litet problem, den gamla pumpen ligger i en påse i skuffen...

Att tänka innan man talar, är att torka sig i röven innan man skiter!
zemet
25 augusti 2012 · 4 047 Inlägg

Daaahlqwist skrev:
Då har jag ett litet problem, den gamla pumpen ligger i en påse i skuffen...

Sätt tillbaka den bara lite provisoriskt och testa, du kan ju skita i packningen och det tror jag eftersom du inte ska köra med bilen i detta skicket ändå.

Jag skulle kanske ha sagt åt dig att testa lite först innan du började riva men det skulle du nog ha tänkt på själv också....smile Det är väll ett misstag du inte gör om igen iaf:) Du ser utbildningen har redan börjat.
Lektion 1: Gör om gör rätt:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
zemet
25 augusti 2012 · 4 047 Inlägg

Och skaffa en haynesbok eller ladda ner en till din bil, det gör det hala mkt enklare om du är osäker. Din bil är ju ny, du kan kanske läsa av felkoder osv med hjälp av haynesboken också.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Daaahlqwist
25 augusti 2012 · 116 Inlägg

Vet inte om jag e så sugen på att stoppa ner handen i tanken för att gänga loss den nya för att pilla dit den gamla igen tongue
Men ska ge mig på allt imorgon igen hade jag tänkt.

Att tänka innan man talar, är att torka sig i röven innan man skiter!
zemet
25 augusti 2012 · 4 047 Inlägg

Om du kan lämna tillbaka den nya på öppet köp eller sälja den som nybeg på blocket så kan det ju vara värt det ifall det inte skulle vara pumpen det är fel på.. Det är ju gött när man felsöker också att veta att det var den jävla pumpen det var fel på och inget annat.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang