Saab 9-5 Aero drar olja!

Constantine
13 augusti 2012 · 679 Inlägg

Har samma problem som dig med min, nu har det dock lugnat ned sig med oljetörsten. Även om du tar loss insugsslangarna till turbon och känner efter olja så behöver det inte vara oljigt för att den ska släppa ut något den vägen.

Har funderat på att hälla i RVS i motorn, min har rullat strax 27k mil och jag har inte bytt turbon ännu och den laddar på som den ska, så jag tror inte att det är turbo relaterat problem med din bil eftersom du redan bytt den.

Lunnelie
13 augusti 2012 · 27 Inlägg

Constantine skrev:
Har samma problem som dig med min, nu har det dock lugnat ned sig med oljetörsten. Även om du tar loss insugsslangarna till turbon och känner efter olja så behöver det inte vara oljigt för att den ska släppa ut något den vägen.

Har funderat på att hälla i RVS i motorn, min har rullat strax 27k mil och jag har inte bytt turbon ännu och den laddar på som den ska, så jag tror inte att det är turbo relaterat problem med din bil eftersom du redan bytt den.

Okej, bra att veta, tack.
Men om testar det med RVS snart kan du gärna återkomma med ifall det fungerade.
Grejen är att den dricker tydligen en hel del olja, det är inte min bil ännu.... funderar på iall det går att göra något åt det.
Har du bytt vevhusventen?
Har du blårök vid starten bara eller är det oftare?
Turbon tror jag inte heller, men kan vara värt att kolla den också, det han sa han som äger bilen är att han har "blåst ut den" emellan varven då hon inte kör så hårt.

Constantine
13 augusti 2012 · 679 Inlägg

Vevhusventen är bytt och är av senaste version, den ryker bara lite vid uppstart. Tydligen så trycker den ut lite skit vid fullt gaspådrag, men ingen rök direkt.

Lunnelie
13 augusti 2012 · 27 Inlägg

Constantine skrev:
Vevhusventen är bytt och är av senaste version, den ryker bara lite vid uppstart. Tydligen så trycker den ut lite skit vid fullt gaspådrag, men ingen rök direkt.

Okej, blev det bättre efter bytet??
ventilpckningen då??
kolvringarna??

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
13 augusti 2012 · 839 Inlägg

Rekomenderar er båda två att göra kompressionsprov. Dessa motorer brukar förr eller senare ge upp efter 20.000 mil. Kolvarna är för tunna i sin konstruktion i kombination med att oljan kläggar ihop i vevhusventilationen. Olja börjar tryckas upp förbi de nu kärvande kolvringarna och får förbränningen att bli knasig. Oljan brinner och det uppstår spikningar som sakta men säkert (det här kan hända under lugn körning) resulterar i att kolven antingen pulvriseras, eller spricker i ringlandet.
Detta är det värsta man får ställa in sig på.

Men en välskött likvärdig motor som blivit servad och älskad efter konstens alla regler går tyvärr inte mycket längre den heller. Kolvarna är helt enkelt för svaga. Restprodukt av att någon ekonomiansvarig tyckte att man skulle satsa på att göra lågfriktionsmotorer som skulle dra mycket mindre bränsle.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Lunnelie
13 augusti 2012 · 27 Inlägg

UhrJr skrev:
Rekomenderar er båda två att göra kompressionsprov. Dessa motorer brukar förr eller senare ge upp efter 20.000 mil. Kolvarna är för tunna i sin konstruktion i kombination med att oljan kläggar ihop i vevhusventilationen. Olja börjar tryckas upp förbi de nu kärvande kolvringarna och får förbränningen att bli knasig. Oljan brinner och det uppstår spikningar som sakta men säkert (det här kan hända under lugn körning) resulterar i att kolven antingen pulvriseras, eller spricker i ringlandet.
Detta är det värsta man får ställa in sig på.

Men en välskött likvärdig motor som blivit servad och älskad efter konstens alla regler går tyvärr inte mycket längre den heller. Kolvarna är helt enkelt för svaga. Restprodukt av att någon ekonomiansvarig tyckte att man skulle satsa på att göra lågfriktionsmotorer som skulle dra mycket mindre bränsle.

Tack för svaret!
Vad ska ett normalt kompressions värde ligga på i denna motor?
Antar att om värdet är för högt så blir det bara skit av kolven, eller har jag fel?
Vad säger själva komp testet i sig, kan man få reda på något utav det mer än att det är för högt eller för lågt, kan man misstänka vart oljan kommer ifrån tex?

Cornsnake
13 augusti 2012 · 2 Inlägg

Hade varit bra att ta reda på innan jag köpte min 9-5 vector 02:a i November 2010.
Då hade den gått 22.000 mil. Nu  vid 25.600 mil, väsnas den när den är kall, ryker och drar 1 liter/100 mil...
Men den går bra bara den får bli varm först och man tankar olja...
Så idag har jag köpt en ny bil.

Senast redigerat av Cornsnake (13 augusti 2012)

Funkiee Saab älskare!
13 augusti 2012 · 4 597 Inlägg

Cornsnake skrev:
Hade varit bra att ta reda på innan jag köpte min 9-5 vector 02:a i November 2010.
Då hade den gått 22.000 mil. Nu  vid 25.600 mil, väsnas den när den är kall, ryker och drar 1 liter/100 mil...
Men den går bra bara den får bli varm först och man tankar olja...
Så idag har jag köpt en ny bil.

Hur väsnas den? ryckningar o väsandet kan ha med de blåa backventilerna o göra till EVAP

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Cornsnake
13 augusti 2012 · 2 Inlägg

Knackar som fan. Sen när oljetrycket går upp tystnar den.
Var in med den till wafab. Domen: Ingen ide att serva den, den är totalt slut i motorn och bara 3/4 komp på 3:ans cylinder. Förresten hör inte din "fullstämplade servicebok" till den här bilen...
Beskedet fick jag när jag ägt den i 4 månader och skulle serva den första gången.
Säljaren, Gustaf E Bil i Ulricehamn hänvisade till att jag hade fått 3 veckors garanti lade på i örat på mig när jag ville ha svar på vad f-n dom sysslar med...

Senast redigerat av Cornsnake (13 augusti 2012)

Lunnelie
13 augusti 2012 · 27 Inlägg

Cornsnake skrev:
Knackar som fan. Sen när oljetrycket går upp tystnar den.
Var in med den till wafab. Domen: Ingen ide att serva den, den är totalt slut i motorn och bara 3/4 komp på 3:ans cylinder. Förresten hör inte din "fullstämplade servicebok" till den här bilen...
Beskedet fick jag när jag ägt den i 4 månader och skulle serva den första gången.
Säljaren, Gustaf E Bil i Ulricehamn hänvisade till att jag hade fått 3 veckors garanti lade på i örat på mig när jag ville ha svar på vad f-n dom sysslar med...

Fan vad trist för dig!
Bilen jag tittar på är inte heller servad som den ska i början, men ska se vad jag kan göra själv med den isf :p
Ska fundera på ifall jag vågar ge mig på projektet med att fixa den eller ej wink

Constantine
13 augusti 2012 · 679 Inlägg

Lunnelie skrev:

Constantine skrev:
Vevhusventen är bytt och är av senaste version, den ryker bara lite vid uppstart. Tydligen så trycker den ut lite skit vid fullt gaspådrag, men ingen rök direkt.

Okej, blev det bättre efter bytet??
ventilpckningen då??
kolvringarna??

Vevhusventen vet jag inte, den var bytt av tidigare ägare som jag känner väldigt bra. Ventilkåpspackningen är bytt eftersom de läckte ut olja från vänster sida av motorn där pluggen inte satt tätt. Så då blev det bättre. Oljetörsten på min bil startade egentligen när vi bytte oljan (jag och han som f.ö sålde bilen till mig) och efter 2 veckor var det nere på minimum (ca 2l kvar)

Constantine
13 augusti 2012 · 679 Inlägg

Funkiee skrev:

Cornsnake skrev:
Hade varit bra att ta reda på innan jag köpte min 9-5 vector 02:a i November 2010.
Då hade den gått 22.000 mil. Nu  vid 25.600 mil, väsnas den när den är kall, ryker och drar 1 liter/100 mil...
Men den går bra bara den får bli varm först och man tankar olja...
Så idag har jag köpt en ny bil.

Hur väsnas den? ryckningar o väsandet kan ha med de blåa backventilerna o göra till EVAP

Berätta lite mer om de där backventilerna, för min kan rycka lite när den är kall på 1an och 2ans växel och den låter ju såklart när oljan börjar ta slut i form av tickande, så då vet man att det är dax att fylla på mer..

Lunnelie
13 augusti 2012 · 27 Inlägg

Constantine skrev:

Lunnelie skrev:

Constantine skrev:
Vevhusventen är bytt och är av senaste version, den ryker bara lite vid uppstart. Tydligen så trycker den ut lite skit vid fullt gaspådrag, men ingen rök direkt.

Okej, blev det bättre efter bytet??
ventilpckningen då??
kolvringarna??

Vevhusventen vet jag inte, den var bytt av tidigare ägare som jag känner väldigt bra. Ventilkåpspackningen är bytt eftersom de läckte ut olja från vänster sida av motorn där pluggen inte satt tätt. Så då blev det bättre. Oljetörsten på min bil startade egentligen när vi bytte oljan (jag och han som f.ö sålde bilen till mig) och efter 2 veckor var det nere på minimum (ca 2l kvar)

Om det är så kan det vara oljan som  inte lirar med bilen?! Finns mycket bra och nyttig info här om oljan i dessa motorer, kan vara så enkelt att oljan är för tunn eller för tjock wink
Köp ordentlig olja från ett av de stora tillverkarna typ castrol eller så wink

Constantine
13 augusti 2012 · 679 Inlägg

Lunnelie skrev:

Constantine skrev:

Lunnelie skrev:
Okej, blev det bättre efter bytet??
ventilpckningen då??
kolvringarna??

Vevhusventen vet jag inte, den var bytt av tidigare ägare som jag känner väldigt bra. Ventilkåpspackningen är bytt eftersom de läckte ut olja från vänster sida av motorn där pluggen inte satt tätt. Så då blev det bättre. Oljetörsten på min bil startade egentligen när vi bytte oljan (jag och han som f.ö sålde bilen till mig) och efter 2 veckor var det nere på minimum (ca 2l kvar)

Om det är så kan det vara oljan som  inte lirar med bilen?! Finns mycket bra och nyttig info här om oljan i dessa motorer, kan vara så enkelt att oljan är för tunn eller för tjock wink
Köp ordentlig olja från ett av de stora tillverkarna typ castrol eller så wink

Har alltid bra olja, innan var den lite tunnare Mobil1 men nu har jag en lite tjockare Castrol som håller sig längre. Oljekvaliteten är definitivt inte det som är problemet, ska göra ett komptest för att utesluta dåliga kolvringar.

Att problemen kom efter oljebytet är ju en slump, oljefilter, olja och oljeplugg byttes ju och jag var ju där och såg allting själv så..

Hur är din bil servad tidigare? vad låg intervallen på oljebytet på?

Senast redigerat av Constantine (13 augusti 2012)

Lunnelie
13 augusti 2012 · 27 Inlägg

Constantine skrev:

Lunnelie skrev:

Constantine skrev:

Vevhusventen vet jag inte, den var bytt av tidigare ägare som jag känner väldigt bra. Ventilkåpspackningen är bytt eftersom de läckte ut olja från vänster sida av motorn där pluggen inte satt tätt. Så då blev det bättre. Oljetörsten på min bil startade egentligen när vi bytte oljan (jag och han som f.ö sålde bilen till mig) och efter 2 veckor var det nere på minimum (ca 2l kvar)

Om det är så kan det vara oljan som  inte lirar med bilen?! Finns mycket bra och nyttig info här om oljan i dessa motorer, kan vara så enkelt att oljan är för tunn eller för tjock wink
Köp ordentlig olja från ett av de stora tillverkarna typ castrol eller så wink

Har alltid bra olja, innan var den lite tunnare Mobil1 men nu har jag en lite tjockare Castrol som håller sig längre. Oljekvaliteten är definitivt inte det som är problemet, ska göra ett komptest för att utesluta dåliga kolvringar.

Att problemen kom efter oljebytet är ju en slump, oljefilter, olja och oljeplugg byttes ju och jag var ju där och såg allting själv så..

Hur är din bil servad tidigare? vad låg intervallen på oljebytet på?

Okej, kan man få reda på ifall det är kolvringarna genom ett komptest?? var på en verkstad och frågade lite om problemet idag, han sa att det inte säger så mkt hmm Men vet du hur mkt kompressionen ska ligga på i motorn?? Jag kan ju göra det också bara för att.

Du det är inte min bil ännu, vill veta ifall man kan fixa det innan jag ger mig på det, ska väl börja med att utesluta vevhusventen för att isf börja leta vidare, ska få svar så snart han vet om den är bytt eller ej.

enligt han som nu äger den så skötte inte min mammas man (1:a ägaren) sevicen ordentligt, men jag vet inte :p
De har iaf skött den som de ska, enligt saabs rikt linjer, men får jag det fixat kommer jag ha tätare intervaller på oljebytet!

Constantine
13 augusti 2012 · 679 Inlägg

Lunnelie skrev:

Constantine skrev:

Lunnelie skrev:

Om det är så kan det vara oljan som  inte lirar med bilen?! Finns mycket bra och nyttig info här om oljan i dessa motorer, kan vara så enkelt att oljan är för tunn eller för tjock wink
Köp ordentlig olja från ett av de stora tillverkarna typ castrol eller så wink

Har alltid bra olja, innan var den lite tunnare Mobil1 men nu har jag en lite tjockare Castrol som håller sig längre. Oljekvaliteten är definitivt inte det som är problemet, ska göra ett komptest för att utesluta dåliga kolvringar.

Att problemen kom efter oljebytet är ju en slump, oljefilter, olja och oljeplugg byttes ju och jag var ju där och såg allting själv så..

Hur är din bil servad tidigare? vad låg intervallen på oljebytet på?

Okej, kan man få reda på ifall det är kolvringarna genom ett komptest?? var på en verkstad och frågade lite om problemet idag, han sa att det inte säger så mkt hmm Men vet du hur mkt kompressionen ska ligga på i motorn?? Jag kan ju göra det också bara för att.

Du det är inte min bil ännu, vill veta ifall man kan fixa det innan jag ger mig på det, ska väl börja med att utesluta vevhusventen för att isf börja leta vidare, ska få svar så snart han vet om den är bytt eller ej.

enligt han som nu äger den så skötte inte min mammas man (1:a ägaren) sevicen ordentligt, men jag vet inte :p
De har iaf skött den som de ska, enligt saabs rikt linjer, men får jag det fixat kommer jag ha tätare intervaller på oljebytet!

Ja man ser om det blivit slitage på ventilerna eller kolvringarna med ett komptest. Man ska ha ett komp tryck på minst 12bar i en B235 motor som vi har, annars så är det dåligt.

Lunnelie
14 augusti 2012 · 27 Inlägg

Constantine skrev:

Lunnelie skrev:

Constantine skrev:

Har alltid bra olja, innan var den lite tunnare Mobil1 men nu har jag en lite tjockare Castrol som håller sig längre. Oljekvaliteten är definitivt inte det som är problemet, ska göra ett komptest för att utesluta dåliga kolvringar.

Att problemen kom efter oljebytet är ju en slump, oljefilter, olja och oljeplugg byttes ju och jag var ju där och såg allting själv så..

Hur är din bil servad tidigare? vad låg intervallen på oljebytet på?

Okej, kan man få reda på ifall det är kolvringarna genom ett komptest?? var på en verkstad och frågade lite om problemet idag, han sa att det inte säger så mkt hmm Men vet du hur mkt kompressionen ska ligga på i motorn?? Jag kan ju göra det också bara för att.

Du det är inte min bil ännu, vill veta ifall man kan fixa det innan jag ger mig på det, ska väl börja med att utesluta vevhusventen för att isf börja leta vidare, ska få svar så snart han vet om den är bytt eller ej.

enligt han som nu äger den så skötte inte min mammas man (1:a ägaren) sevicen ordentligt, men jag vet inte :p
De har iaf skött den som de ska, enligt saabs rikt linjer, men får jag det fixat kommer jag ha tätare intervaller på oljebytet!

Ja man ser om det blivit slitage på ventilerna eller kolvringarna med ett komptest. Man ska ha ett komp tryck på minst 12bar i en B235 motor som vi har, annars så är det dåligt.

Okej, då ska jag göra ett komptest på den isf, men vet du hur högt det får vara som max, alltså om det ligger på 20bar är väl inte bra?! för om det är för högt kommer ju kolvar och cylindern spricka och gå sönder, eller?
Jag är inte så duktig på detta men lär mig gärna så jag kan fixa bilen på egen hand big_smile

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
14 augusti 2012 · 839 Inlägg

Ett kompressionsprov går ut på att du enkelt monterar en tryckklocka (typ som en laddtryckmätare) där varje tändstift annars sitter. Sedan kör man runt motorn med hjälp av startmotorn. Ta hjälp av någon som gjort detta förut. man kan göra på flera sätt, men jag kör 6-10 varv på startmotorn. en noprmal frisk motor som gått runt 20k mil ligger på runt 10-11kg tryck. Är det under 9kg så är det verkligen inte bra. Det viktigaste är dock att det visar lika på samtliga kolvar.
För högt tryck kan du inte få på det viset. Antingen så är motorn tät, eller så är den inte.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Lunnelie
14 augusti 2012 · 27 Inlägg

UhrJr skrev:
Ett kompressionsprov går ut på att du enkelt monterar en tryckklocka (typ som en laddtryckmätare) där varje tändstift annars sitter. Sedan kör man runt motorn med hjälp av startmotorn. Ta hjälp av någon som gjort detta förut. man kan göra på flera sätt, men jag kör 6-10 varv på startmotorn. en noprmal frisk motor som gått runt 20k mil ligger på runt 10-11kg tryck. Är det under 9kg så är det verkligen inte bra. Det viktigaste är dock att det visar lika på samtliga kolvar.
För högt tryck kan du inte få på det viset. Antingen så är motorn tät, eller så är den inte.

Jag tackar jätte mycket för detta svar, är ganska lost men har nu fått jätte mycket bra information så jag vet vad jag ska kolla om jag nu bestämmer mig för att fixa till denna bil jag skrivit om!

Tack åter igen!

Constantine
14 augusti 2012 · 679 Inlägg

Lunnelie skrev:

Constantine skrev:

Lunnelie skrev:
Okej, kan man få reda på ifall det är kolvringarna genom ett komptest?? var på en verkstad och frågade lite om problemet idag, han sa att det inte säger så mkt hmm Men vet du hur mkt kompressionen ska ligga på i motorn?? Jag kan ju göra det också bara för att.

Du det är inte min bil ännu, vill veta ifall man kan fixa det innan jag ger mig på det, ska väl börja med att utesluta vevhusventen för att isf börja leta vidare, ska få svar så snart han vet om den är bytt eller ej.

enligt han som nu äger den så skötte inte min mammas man (1:a ägaren) sevicen ordentligt, men jag vet inte :p
De har iaf skött den som de ska, enligt saabs rikt linjer, men får jag det fixat kommer jag ha tätare intervaller på oljebytet!

Ja man ser om det blivit slitage på ventilerna eller kolvringarna med ett komptest. Man ska ha ett komp tryck på minst 12bar i en B235 motor som vi har, annars så är det dåligt.

Okej, då ska jag göra ett komptest på den isf, men vet du hur högt det får vara som max, alltså om det ligger på 20bar är väl inte bra?! för om det är för högt kommer ju kolvar och cylindern spricka och gå sönder, eller?
Jag är inte så duktig på detta men lär mig gärna så jag kan fixa bilen på egen hand big_smile

Varierar lite men en frisk aero motor, alltså en ny ska ligga på 14-15 bar i komp tryck. Men en som hängt med lite borde ligga på 12-12,5bar. Att det är över det tror jag verkligen inte, snarare under!

Senast redigerat av Constantine (14 augusti 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang