Saab 9-5 Aero drar olja!

Lunnelie
14 augusti 2012 · 27 Inlägg

Constantine skrev:

Lunnelie skrev:

Constantine skrev:

Ja man ser om det blivit slitage på ventilerna eller kolvringarna med ett komptest. Man ska ha ett komp tryck på minst 12bar i en B235 motor som vi har, annars så är det dåligt.

Okej, då ska jag göra ett komptest på den isf, men vet du hur högt det får vara som max, alltså om det ligger på 20bar är väl inte bra?! för om det är för högt kommer ju kolvar och cylindern spricka och gå sönder, eller?
Jag är inte så duktig på detta men lär mig gärna så jag kan fixa bilen på egen hand big_smile

Varierar lite men en frisk aero motor ska ligga på 14-15 bar i komp tryck. Att det är över det tror jag verkligen inte, snarare under!

Tack för svaret smile

daaanyy
14 augusti 2012 · 670 Inlägg

Testat WD40-metoden? Alltid värt ett försök...
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … ilit=WD40*

Mvh Daaanyy
Lunnelie
14 augusti 2012 · 27 Inlägg

daaanyy skrev:
Testat WD40-metoden? Alltid värt ett försök...
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … ilit=WD40*

Hej!
Jo jag funderar på att testa det, kan ju alltid vara värt att göra så ist för att göra ett komptest. för blir det bättre med det och om vevhusventen är bytt så har man ju löst problemet big_smile

daaanyy
14 augusti 2012 · 670 Inlägg

Exaktemento smile

Mvh Daaanyy
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
14 augusti 2012 · 839 Inlägg

Gör gärna komptest både före och efter wd40-metoden. Då ser du ju vilken inverkan den har också.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Lunnelie
14 augusti 2012 · 27 Inlägg

UhrJr skrev:
Gör gärna komptest både före och efter wd40-metoden. Då ser du ju vilken inverkan den har också.

Tack!
Ska ge mig ut och leta efter en kompprovare!

Constantine
21 november 2012 · 679 Inlägg

Har fortfarande samma problem trots att jag testat hälla i Omega i motorn osv, komptest har jag även gjort och det är perfekt komp och bilen går riktigt bra förutom att den drar rätt mycket olja och ryker endast blågrått vid uppstart. Vid komptestet såg vi att 1ans cylinder är lite oljig om man jämför med 2,3 och 4:e cyl. Så jag skulle tippa på att vi har exakt samma problem, att någon oljering eller liknande är paj och släpper förbi olja på en eller fler av våra cylindrar.

Om man ska få detta åtgärdat så är det lättast att lyfta hela motorn osv.. rätt dyrt om man ska lämna in på verkstad.. funderar på att göra det själv efter jul.

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
21 november 2012 · 839 Inlägg

Om det nu är så att en kolv är gången, så är det enklast att göra iordning en sats med kolvar med nya ringar osv och ha liggandes redo. Sedan lyfter man av topplocket och tar ner tråget. Detta med motorn i bilen.
Sen är det bara att byta.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Constantine
21 november 2012 · 679 Inlägg

UhrJr skrev:
Om det nu är så att en kolv är gången, så är det enklast att göra iordning en sats med kolvar med nya ringar osv och ha liggandes redo. Sedan lyfter man av topplocket och tar ner tråget. Detta med motorn i bilen.
Sen är det bara att byta.

Okej! är det svårt att göra själv? och hur mycket kostar en sats med allt ca?

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
22 november 2012 · 839 Inlägg

Runt 1500kr + moms för kolvringssats, 4,3l olja, oljefilter och topplockspackning. Beror lite på vart ifrån du handlar, jag tittade på AD-center.

Du ska nog inte göra detta själv om du inte gjort det förut, det är mycket som kan gå fel.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Constantine
22 november 2012 · 679 Inlägg

UhrJr skrev:
Runt 1500kr + moms för kolvringssats, 4,3l olja, oljefilter och topplockspackning. Beror lite på vart ifrån du handlar, jag tittade på AD-center.

Du ska nog inte göra detta själv om du inte gjort det förut, det är mycket som kan gå fel.

Alright, nej jag misstänker att det inte bara blir jag som får pilla på bilen, får bli mina kollegor som gör detta då jag saknar kunskapen för att göra allting själv. Lutar åt att det blir att ta ut hela motorn då det blir mer plats över!

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
22 november 2012 · 839 Inlägg

Lycka till smile

Jag föredrar att ha motorn i bilen så mycket det går, du har liksom ett naturligt stativ. Det är dessutom mycket mindre jobb i det här fallet eftersom topplocket och tråget är det enda som ska demonteras från motorn innan du kan skruva med allt.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Constantine
22 november 2012 · 679 Inlägg

UhrJr skrev:
Lycka till smile

Jag föredrar att ha motorn i bilen så mycket det går, du har liksom ett naturligt stativ. Det är dessutom mycket mindre jobb i det här fallet eftersom topplocket och tråget är det enda som ska demonteras från motorn innan du kan skruva med allt.

Okej, ska höra med mina kollegor smile Vad går ett sånt här arbete på i vanliga fall? 20 lappar?

Dahlhjelm
22 november 2012 · 234 Inlägg

Jag brukar ta 5000kr för att byta kolvar/ringar på 9-5or.


Mvh Eric - Biljouren i Uppsala.

Funkiee Saab älskare!
22 november 2012 · 4 597 Inlägg

Constantine skrev:

UhrJr skrev:
Lycka till smile

Jag föredrar att ha motorn i bilen så mycket det går, du har liksom ett naturligt stativ. Det är dessutom mycket mindre jobb i det här fallet eftersom topplocket och tråget är det enda som ska demonteras från motorn innan du kan skruva med allt.

Okej, ska höra med mina kollegor smile Vad går ett sånt här arbete på i vanliga fall? 20 lappar?

för 20 lappar får du fan en helt ny motor för på maptun örebro tongue

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Constantine
22 november 2012 · 679 Inlägg

Funkiee skrev:

Constantine skrev:

UhrJr skrev:
Lycka till smile

Jag föredrar att ha motorn i bilen så mycket det går, du har liksom ett naturligt stativ. Det är dessutom mycket mindre jobb i det här fallet eftersom topplocket och tråget är det enda som ska demonteras från motorn innan du kan skruva med allt.

Okej, ska höra med mina kollegor smile Vad går ett sånt här arbete på i vanliga fall? 20 lappar?

för 20 lappar får du fan en helt ny motor för på maptun örebro tongue

Ja men det verkar som det är rätt mycket jobb med att byta kolvringar osv, så man vet ju aldrig smile

Jag brukar ta 5000kr för att byta kolvar/ringar på 9-5or.

Mvh Eric - Biljouren i Uppsala.

Jaså? är det för själva jobbet eller är allting inräknat?

Dahlhjelm
22 november 2012 · 234 Inlägg

Constantine skrev:

Funkiee skrev:

Constantine skrev:

Okej, ska höra med mina kollegor smile Vad går ett sånt här arbete på i vanliga fall? 20 lappar?

för 20 lappar får du fan en helt ny motor för på maptun örebro tongue

Ja men det verkar som det är rätt mycket jobb med att byta kolvringar osv, så man vet ju aldrig smile

Jag brukar ta 5000kr för att byta kolvar/ringar på 9-5or.

Mvh Eric - Biljouren i Uppsala.

Jaså? är det för själva jobbet eller är allting inräknat?

Det är arbetskostnad, inkl moms och givetvis med kvitto.

Mvh Eric.

sogat
11 augusti 2013 · 153 Inlägg

Lånar tråden lite, det är möjligt att ingen är aktiv inom ämnet för tillfället men då får jag stå mitt kast.

Jag har en ganska nyinköpt 9-5 -03 på 27000mil som drar relativt mycket olja(ja allt är ju relativt) och har felsökt den lite men utan att hitta några direkta fel. Jag har hittat ett fel och det var att backventilen till evakueringen från topplocket var trasig(man kan blåsa åt båda hållen) så den och slang är nybytt och nu undrar jag vart jag kan hitta de resterande backventilerna till vevhusventilationen. Har letat febrilt efter fler ventiler men utan att hitta några, men visst finns det fler som kan spöka?

Det är senaste uppgraderingen på vevhusventilationen, och motorn läker ingen olja över huvud taget men trots detta så får jag fylla 0,5liter olja på ca 130 mil vilket är cirka två tankningar med bensin. Bilen går som den ska och den ryker mig vetligen ingenting, inte heller vid uppstart.

Men enklast är det att byta trasiga backventiler till att börja med, jag upplever att den drar mindre olja nu sen jag bytte den trasiga ventilen och letar nu fler, är det någon som sitter på informationen om vart resterande ventiler sitter?

Mvh

Senast redigerat av sogat (11 augusti 2013)

fredde85
11 augusti 2013 · 1 798 Inlägg

0.5 liter på över 100 mil är nog inget att oroa sig över. På många nyare bilar anses ju 1 liter per 100 mil inget fel

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang