1376
Sök

Eunos Roadster 1.8l -96, kompressormatad tjejbil med bankörning som fokus.

Projekttråd över vad som händer med sveriges tjejigaste tjejbil. Kompressormatad etanoldrickare som ständigt genomgår uppgraderingar och förbättringar, med målet att skapa min perfekta leksak.

Halvglad semi-amatör.
661 421 Visningar
Uppdaterades senast 2 november 2019
Fixare
284 Inlägg
9 juli 2013
#341
Härligt!!!!

---<Softishman>----

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
9 juli 2013
#342
Haha..  nej du race-belägg är inget för den som gillar rena blanka fälgar wink

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
15 juli 2013
Trådstartare
#343
Softishman skrev:
Härligt!!!!

Indeed! smile
myran skrev:
Haha..  nej du race-belägg är inget för den som gillar rena blanka fälgar wink

Näe, och skrik, gnissel och damm är tuffare än puts alla dagar i veckan smile


Så, tänkte väl mest uppdatera för att visa att man lever. Går och väntar på semester, så jävla knäckt att jag inte riktigt har någon motivation till att faktiskt skruva något. Hoppas på ny energi nu i dagarna.
Något jag däremot har motivation till är:
http://imageshack.us/a/img837/3678/6kvv.jpg
"öh, vadå. motivation till vita fälgar, eller vafan menar papphatten?"
Sladdefälgarna! Åkte ut en sväng med min vän Robin idag till ett riktigt schysst ställe och lekte lite.
Tyvärr hade jag bara detta set däck med mig (jag vet, dumt. Förvåvad? Knappast va?), men till nästa gång ska jag ha ett par omgångar med mig så man hinner få upp ångan lite, och även ha något att åka hem på.
Tror det filmades lite, får se om det är något som kommer upp någon gång.
Sen, som utfyllnad. Här, från mig till er, dagens plattaste fågel: plattmåsen:
http://imageshack.us/a/img832/5461/4vwk.jpg
Tills vidare, fridens liljor brothermandudes!


Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
20 juli 2013
Trådstartare
#344
EN DAG KVAR ATT JOBBA! Nu är det snart ferie/semester, och känner att lite motivation kommit krypandes.
Har iaf roddat fram en upright med hjullager/hub för att byta ut min sneda jävel så man slipper "ABS" på vänster bak, och mindre vibrationer också. Ska hämtas nu i dagarna.
Sen så ska bilen upp på rullar på torsdag för att se hur mycket maskinen lämnar med nuvarande setup.
Hoppas på mer än orginal 133bhp iaf, och det ska vi nog kunna pricka hoppas jag.
Får fylla ut med en bild också:
http://imageshack.us/a/img845/6808/nwxn.jpg
Seriöst den mest funky ass birdpoopen jag sett, lovar att brunbjörnar vänstrat med havsörnar här i skåne, för det måste vara något sånt jävla monster som släppt den där jäveln.
Har även klickat hem lite småsaker, kommer förhoppningsvis marginellt intressantare updates i dagarna.
Fridens liljor brothermandudes!


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
21 juli 2013
#345
Vafan äter fåglarna nu för tiden?

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Sous Chef
389 Inlägg
21 juli 2013
#346
Ska bli spännande att se vad den lämnar för effekt smile

Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
24 juli 2013
Trådstartare
#347
myran skrev:
Vafan äter fåglarna nu för tiden?

Bär. Och spillolja, by the looks of it smile
C-Herbst skrev:
Ska bli spännande att se vad den lämnar för effekt smile

Verkligen! smile


Så, iaf, bänkning imorgon 10.00.
Ska bli intressant som fan, speciellt att se kurvan.
Effektmässigt tror jag inte det blir något ni blir impade av, min gissning är 181 hästar.
Kör med orginal grenrör och på tok för tight avgas, och så en gatmapp på det, svårt att hitta de sista hästarna utan bänk.
Bilen går jävligt fint, men man får tänka på att det är för att den inte väger så mycket.
Vi får se, men över 180 hästar hoppas jag verkligen, bara för att det skulle kännas gott.
Kastar upp bilder och filmer imorgon. (förutsatt att det inte är 142bhp, för då låser jag tråden tills jag lyckats felsöka skiten alt. skjutit mig i huvudet/skurit av mig kuken)
Fridens!


125 Inlägg
25 juli 2013
#348
razpataz skrev:
myran skrev:
Vafan äter fåglarna nu för tiden?

Bär. Och spillolja, by the looks of it smile
C-Herbst skrev:
Ska bli spännande att se vad den lämnar för effekt smile

Verkligen! smile


Så, iaf, bänkning imorgon 10.00.
Ska bli intressant som fan, speciellt att se kurvan.
Effektmässigt tror jag inte det blir något ni blir impade av, min gissning är 181 hästar.
Kör med orginal grenrör och på tok för tight avgas, och så en gatmapp på det, svårt att hitta de sista hästarna utan bänk.
Bilen går jävligt fint, men man får tänka på att det är för att den inte väger så mycket.
Vi får se, men över 180 hästar hoppas jag verkligen, bara för att det skulle kännas gott.
Kastar upp bilder och filmer imorgon. (förutsatt att det inte är 142bhp, för då låser jag tråden tills jag lyckats felsöka skiten alt. skjutit mig i huvudet/skurit av mig kuken)
Fridens!

Lycka till! Den här tråden är för mig den bäst av alla jag hittat här på garaget, 10/10.


Med lem
475 Inlägg
25 juli 2013
#349
såååå klockan är 12:09 nu, vad sa bänkningen? big_smile
Tycker du skall ta och byta avgassystem omgående wink hah


169 Inlägg
25 juli 2013
#350
Jag tycker att du kan skriva ut siffrorna nu?! Om de inte blev under 142bhp :-P


Med lem
475 Inlägg
25 juli 2013
#352
Ejdersund skrev:
Det blev mer än 142 tongue

143? smile


Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
#353
MrBeskow skrev:
Lycka till! Den här tråden är för mig den bäst av alla jag hittat här på garaget, 10/10.

Tack som fan, skitkul att du gillar den! smile
Ralf skrev:
såååå klockan är 12:09 nu, vad sa bänkningen? big_smile
Tycker du skall ta och byta avgassystem omgående wink hah

turbonissarna skrev:
Jag tycker att du kan skriva ut siffrorna nu?! Om de inte blev under 142bhp :-P

Ejdersund skrev:
Det blev mer än 142 tongue

Ralf skrev:
Ejdersund skrev:
Det blev mer än 142 tongue

143? smile

Så. Hur gick det egentligen?
Åkte dit, rasade ingående axel på kompressorn, bogserades hem...

Elllloooor? Näe, dagen började med att jag åkte och hämtade upp Oskar, denna dag utan mapparvantar på sig.
Tilläggas bör redan nu att jag bestämt mig för att åka utan tak. Varför? För att jag är smart, och det är varmt ute.
Resan till Jims Tuning utanför Tomelilla gick bra, ingen jobbig sol, men inte kallt. Mätaren tickade över till 400mil med kompressormotorn precis utanför portarna, väl inkörd och beprövad nu.

Sen var det bara att spänna ner tampongräsern:
http://imageshack.us/a/img585/6299/cklq.jpg

Så. Här var jag nu jävligt nervös. Nervositetskissade varannan minut (dock inget bajs, märkligt), snyltade cigg av Oskar och vandrade omkring oroligt. Jag mådde ***. Men men, sen kördes ett par repor i bänken.



Skriker gött gör den iaf, men skulle den prestera?
Jorå. Jag är nöjd. Mer än orginal blev det, och riktigt vacker kurva!

http://imageshack.us/a/img138/4220/oazz.jpg
171whp och 196wtq.
Bänken beräknade det till 212bhp och 240nm, men det är i överkant.
Iaf riktigt gött att ha papper på det man gjort. Detta är då med orginal grenrör, 0.45bar laddtryck och en gatmapp. Tänk med 0.7, E85, fullflödessystem hela vägen och lite annat lull. Den går riktigt bra nu, men vänta bara! smile

Även Oskar var glad. Skulle det bli under 180bhp skulle han få gå hem, men nu slapp han ju det.
Han blev t.o.m förste person att få testköra, som klapp på ryggen för väl utförd mappning:
http://imageshack.us/a/img28/650/zrwo.jpg

Där ser ju allt gött ut. Han verkade tycka det var kul att få testköra. Nu kommer sanningen om det hela.
Var ju smart och sket i att ta med taket. Hur såg det egentligen ut där nere i södraste Sverige? Jo...
http://imageshack.us/a/img856/5374/0yi0.jpg

Regnade hästkukar, vilket inte är ett problem om man kör snabbare än 60km/h. Det gjorde inte vi, för det var några som hade bestämt sig för att krocka på motorvägen. Men efter att ha gissat oss igenom Ystad så kom vi åter ut på motorväg, och kom hem hyffsat torra. Så, det var väl det. Nu vill jag bygga vidare! smile
Fridens liljor!


Med lem
475 Inlägg
25 juli 2013
#354
Haha sedär ja! fan va trevligt smile blir det mer i vinter eller snartast? wink

Tänkte tipsa er om att inte göra såhär bara:
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/988634_678199202205758_101724353_n.jpg
Men såg att ni klarade er utmärkt ändå! wink


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
25 juli 2013
#355
Riktigt fin kruva!  måste vara hur skönt som helst o köra.

Du har faktiskt mera effekt än min vid runt 3000rpm.. sen pekar min typ rakt en bra bit mellan 4000-5000rpm för o plattas av.

på med E85 och upp med trycket!  250hk/250Nm är inget problem för original prylarna! (sen får du akta stakarna.. 300Nm plus verkar vara gränsen för 5 växlade lådan)

Tror din är roligare o köra.. ska vi byta? wink

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Sous Chef
389 Inlägg
25 juli 2013
#356
Fina siffror smile grattis smile

Specialist
1 187 Inlägg
25 juli 2013
#357
Jävligt snygg kurva! fan va gott, ett bevis på att du faktiskt något för pengarna smile

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
26 juli 2013
Trådstartare
#358
Ralf skrev:
Haha sedär ja! fan va trevligt smile blir det mer i vinter eller snartast? wink

Jotack! Byggandet börjar i september, nu ska det bara köras sommaren ut smile

myran skrev:
Riktigt fin kruva!  måste vara hur skönt som helst o köra.

Du har faktiskt mera effekt än min vid runt 3000rpm.. sen pekar min typ rakt en bra bit mellan 4000-5000rpm för o plattas av.

på med E85 och upp med trycket!  250hk/250Nm är inget problem för original prylarna! (sen får du akta stakarna.. 300Nm plus verkar vara gränsen för 5 växlade lådan)

Tror din är roligare o köra.. ska vi byta? wink

Skön att köra är den, jag är nöjd! Ang. stakarna får vi se, om pengarna och tiden finns så blir det smitt i vinter. Du om någon vet hur orginalsakerna ser ut när man laddat lite för friskt.. smile
Och roligare än din bil tror jag knappast, dock kanske lite annorlunda. Hade gärna haft din effekt med min kurva, då jävlar! big_smile

C-Herbst skrev:
Fina siffror smile grattis smile

Tack ska du ha! Inga 1000bhp-sifforor, men det är å andra sidan inget vardagsrum på 1600kg man kör smile

Godspeaker skrev:
Jävligt snygg kurva! fan va gott, ett bevis på att du faktiskt något för pengarna smile

Tack brotherman! Ja, hade man lagt all tid och pengar och fått mindre än orginal hade man ju inte mått så jävla bra... smile



Ska iväg på liten minisemester i helgen innan skruvandet börjar på måndag/tisdag igen.
Tänkte iaf kasta upp en liten snabbuppdatering, bara för sakens skull.
Fick låna ett bänkpapper från gossen Ralf här på garaget, på hans orginalmiata, som jämförelse:
Orginal:
http://imageshack.us/a/img542/8861/pbct.jpg
Kompressor:
http://imageshack.us/a/img138/4220/oazz.jpg
Som sagt inga monstereffekter, men med bara 0.5bar överladd är det ganska gött med nästan 70rwhp extra.
Planen är som sagt 0.7bar, E85 och bättre rör tills nästa år, hoppas då hamna någonstans mellan 200 & 230whp,
och förhoppningsvis nästan helt rak vridkurva hela vägen till varvstopp. Kommer bli spännande! smile


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
26 juli 2013
#359
Ropa till  fall du behöver delar.. Min kommer plockas ner i bitar och säljas om ingen lägger ett bud på hela bilen.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
30 juli 2013
Trådstartare
#360
myran skrev:
Ropa till  fall du behöver delar.. Min kommer plockas ner i bitar och säljas om ingen lägger ett bud på hela bilen.

Du vet vad jag vill ha, bara höra av dig när du är redo för att sälja så löser vi det smidigt smile



Så, hemkommen från min lilla miniweekend. Åkte till en stuga långt ifrån allt och återhämtade oss lite, jag, lilltjejen, tjejen och tyvärr även bajscivicen... Men nu är man tillbaka, och med nya krafter!
Åkte ner till verkstan idag och började pilla lite. Först på dagsordningen var något jag funderat många gånger på:
http://imageshack.us/a/img197/7656/u7t5.jpg
Stänkskydden!
Demonterade dom och kikade lite.
http://imageshack.us/a/img94/954/q8y7.jpg

Kikade lite mera. Funderade lite. Kastade upp dom på vågen.
http://imageshack.us/a/img812/7572/77qq.jpg
456g, jävla massa vikt. Kastade dom på hyllan och funderade lite mer.
Sen tog jag tag i något mer som jag gått och dragit på ett tag:
http://imageshack.us/a/img833/8301/8y3a.jpg
Om man skulle ta och höja rejält bak som på dom gamla jänkebilarna? Näe, det var egentligen inte alls det jag funderade på att göra, riktigt så puckad är jag inte. Bilen går ju fortfarande på strikt viktdiet, så det var dags att demontera "balksupporten". Bilen är ju typ en SUV nu, så känns dumt att släpa runt på den extravikten.
Sex bultar senare, tadaa:
http://imageshack.us/a/img12/9763/00xu.jpg
Dom här rackarna har räddat mina balkar nu i två år, men nu får dom gå i pension. Fett med låga bilar, men nu ska det börja gå undan istället!

I vanlig ordning åkte dom upp på garagevågen (ja, ni vet. tjejens köksvåg...)
http://imageshack.us/a/img94/8827/bqw0.jpg
7314g, en jävla massa vikt rent procentuellt. Så kan man ju inte hålla på!

Ungefär här började jag säga till garagegrannarna att flytta på sina bilar, för nu var jag hungrig och hade hemlängtan.
Sagt och gjort så kör dom undan sina bilar, och jag slänger ett funderande getöga på bilen.
Ångesten kommer som ett brev från ungdomsmottagningen efter en taskig fyllehelg när man var ung.
Kastar mig mot hyllan där stänkskydden ligger och skruvar snabbt tillbaka dom. Tyckte verkligen det såg penis ut utan dom, men med dom tillbaka på bilen var jag glad igen. Visst, dom väger, men jag vill vara nöjd med bilens utseende också.

Dagens viktminskning på 7314g gör att denna sommarens totala viktminskning nått en bit över 15kg, och det utan att börja med dom riktigt onödigt tunga sakerna. Många bäckar små!
Ska väl ner lite mer i veckan och fortsätta, så kommer väl någon puckad uppdatering då också antar jag, vare sig ni vill eller inte.
Fridens liljor brothermandudes!



Sök