turbonissarna skrev:
LÄGG AV och skräms sådär blev ju rädd där ett tag!:-S
Schysst att du kör på etanol du får ju mer effekt och det är ju alltid kul
Sorry

Ja, finns många fördelar! Billigare, lägre temp och mer effekt och miljövänligt.. typ

Twins skrev:
GRATTIS

!
Ne nu fan skall man poppa popcorn när man sitter framför skärmen till dina uppdateringar !
Haha, popcorn är nog överflödigt, SÅ intressant kommer det nog inte bli..

Softishman skrev:
Har du beställt nya stakar och kolvar än då?!

Ehum... näe. Enligt mina beräkningar (räknar på fingrar och tår, så inget avancerat..) så bör det kanske, eventuellt, möjligvis hålla.. Iaf en liten stund.. Vi får se. håll gärna tummarna för mig

Så. Bilen besiktigad. Lika bra att sätta igång!
Tog med lillebror ner i verkstan idag och började med att kasta upp den på pallar igen.
Av ren lathet hissade jag såklart upp den för lite för dagens arbete. Försökte arbeta under bilen i typ 30 min innan jag faktiskt la envisheten på hyllan och faktiskt höjde upp den mer... Så, här står den:
![http://imageshack.us/a/img46/2400/wd3g.jpg]()
Lillebror började med att montera tillbaka reflexer och slita väck framlamporna, samt den sista popupmotorn.
Under tiden han gjorde det flyttade jag tillbaka spjället till kompressorn och monterade tillbaka tomgångsmotor på dummyspjället.. ja, precis samma sak som förra året. Skönt att man börjar få styr på det, går ruskigt fort nu.
![http://imageshack.us/a/img62/8489/hb0a.jpg]()
Och som vanligt gjordes allt sittandes på golvet... gamla vanor är svåra att bryta i guess..
Iaf, fick ju som sagt höja upp bilen extra, och det som gjordes under bilen var att demontera avgas och grenrör.
Någon idiot som varit där och skruvat förra året hade dragit alla bultarna hårdare än penis. Tack Frans. Idiot.
Efter lite sönderslagna knogar och oräkneliga svordomar var iaf skiten loss:
![http://imageshack.us/a/img96/2856/h3l1.jpg]()
Gissa vilket som är nytt och vilket som är gammalt? Bra, grattis.
Orginal grenrör är egentligen sjukt bra flödesmässigt, man vinner max 1bhp på att byta till ett eftermarknads på en orginalmotor.
Men nu när det ska flöda rejält mycket mer genom det skadar det inte med ett lite mer välkonstruerat.
Sen så skapar det mer utrymme mellan grenrör och kompressor, med orginal var det någon mm. Inte optimalt. Alls.
Kastade ju även upp kalaset på vågen, och det nya grenröret + "katalysator" är 4kg lättare, fan inte dumt!
Får väl se vad det slutar med totalt med hela avgaset. Tror inte det blir så mycket tyngre även fast jag går upp till 2.5", då jag byter från rostfritt till vanliga rostvänliga rör nu, som bör vara lite lättare än rostfria diton, samt blir lite mindre "vasst" ljud. Hela avgaset kommer inte bli tyngre än innan iaf, förhoppningsvis tvärtom!
Så, en bonusbild på motorutrymmet innan jag åkte:
![http://imageshack.us/a/img824/5905/5v41.jpg]()
Hade bara 2h på mig att pilla idag, men är nöjd med dagens framsteg.
Först på todo-listan nu är:
- svetsa in en ny avgastemp i grenröret och montera det.
- lacka kompressorn och byta remhjul på det.
- montera nya remspännaren.
- demontera och modifiera kylaren ännu en gång, för ännu lägre placering. Förklaring kommer i ett kommande inlägg...
- blästra och renovera RS Active-framlamporna
- demontera front, jag vet att där finns saker jag inte vill ha!
- montera tillbaka kompressor och börja lina upp saker lite.
- köra backjobb på en del saker jag hetsade ihop förra året då alla mina verktyg blev stulna..
- bla. bla. bla etc etc etc.
Kommer bli en lång höst, har massor att göra, men motivationen är på topp!
Fridens liljor brothermandudes!