2927
Sök

Eunos Roadster 1.8l -96, kompressormatad tjejbil med bankörning som fokus.

Projekttråd över vad som händer med sveriges tjejigaste tjejbil. Kompressormatad etanoldrickare som ständigt genomgår uppgraderingar och förbättringar, med målet att skapa min perfekta leksak.

Halvglad semi-amatör.
661 467 Visningar
Uppdaterades senast 2 november 2019
Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
#441
myran skrev:
Det där med besiktning suger.. ska släpa iväg min dit också inom några veckor.. *suckar*... och tro mig.. byt pumpen billigare än få soppabrist wink

Så jag också tänker, känns som en typiskt dum sak att snåla på big_smile
Godspeaker skrev:
guld med glasen!!!! smutt som fan smile

Ja, jag tror det kan bli jävla bra när allt är renoverat och fint smile
antee- skrev:
Lokala trimshopen haha.. Ja biltema förvånar gång på gång smile

Folk får säga vad dom vill, biltema är kung. Dom har mycket skräp, men jävligt mycket bra också smile
Kroged skrev:
Stämmer bra det, tror jag såg din bil i garaget när ja var o hälsade på honom för något/några år sedan smile

Ahh, där ser man! smile



Idag blev man släppt i verkstan av tjejen, likt ett förvuxet mustaschprytt barn som blir avsläppt på dagis.
Lika bra att få något gjort innan man blev upphämtad för middag och nattning..
Ringde ner min lillebror till verkstan för assistans, en jävla bra sidekick:
http://imageshack.us/a/img811/6082/ecyi.jpg
Här sitter han och skruvar coilovers, medans jag... tog en paus  roll

Fick iallafall bytt hjullager (~5 minuters jobb, älskar att meka med dom här bilarna!), höjde bilen runt om, skruvade bort lite utstickande föremål, skruvade bort lite reflekterande föremål och startade upp den.
Startade och gick fint, måste bara mappa till tomgången som spökar lite.

Efter det så stod vi och lyssnade på lite schysst metal och filosoferade några minuter, väntande på att bli upphämtade från vuxendagiset. Då det aldrig hände tog vi tag i strålkastarna, lika bra att börja renovera dom.
Dagens fix blev glasfibersagrarna, som var snuskigt blandsvarta. Usch!
Bara att slipa ner och lägga ny lack:
http://imageshack.us/a/img163/5234/gi01.jpg
Notera tekniken, skaka handen snabbare än ögat kan hänga med för bästa resultat! Write that down.
(kommentarer om snabbt skakande hand är överflödiga, ja, det har tränats flitigt genom åren)

Så, resultatet?
http://imageshack.us/a/img62/3204/1m9l.jpg
Bättre än nytt, hagmans mattsvarta precis som på framläppen, sidokjolarna, ducktailen, vinderutetorkarna, sparklådorna.. ja, allt. Världens bästa färg!

Sen ringde äntligen telefonen, och man fick ge sig ut i stormen. Lyckades få någon sorts jävla frukt i huvudet på väg ut till bilen, satan vad det blåste.

Bjuppar på ett par bonusbilder på hur den står nu, väntandes på bödeln utlåtande:
http://imageshack.us/a/img809/1127/rdd5.jpg
http://imageshack.us/a/img191/2990/ko47.jpg
Ungefär den rideheighten som kommer köras nästa år, liite lägre bara.

Så, ja. Det var allt. Nu är det jääävligt nära att man ska få börja med det roliga!
Fridens gott folk!


129 Inlägg
28 oktober 2013
#442
Alltid lika trevliga uppdateringar att läsa!smile

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
29 oktober 2013
#443
Din bror verkar vara ett stycke vettig karl som kör opel big_smile

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)

Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
#444
JoarH skrev:
Alltid lika trevliga uppdateringar att läsa!smile

Man tackar, kul att du läser här! smile
BunnA skrev:
Din bror verkar vara ett stycke vettig karl som kör opel big_smile

Vi är fyra bröder, alla typ vettiga på sitt egna speciella sätt... smile
Den där asconan kommer bli ruskigt jävla stygg när han är klar med den...
Är du nyfiken så finns den på http://www.garaget.org/?car=59240



EXTRA EXTRA! Den här updaten är nog en bottennotering på tråkighetsskalan, men får ju visa att jag lever iaf.
Bilen står fortfarande obesiktigad och luktar kiss i verkstan, men har iaf varit och hälsat på den.
I väntan på Oskar som pangar tangenterna så stod jag idag och glodde dumt under huven på bilen någon halvtimme.
Efter den halvtimmen var slut var det en sak som hade stört mig extra där i mitt filosoferande, och det var:
http://imageshack.us/a/img826/4051/sht5.jpg
Den där prylen med röd hatt. Motor till popupsen för er som använder facktermer. Jag nöjer mig med prylen med röd hatt.

Iaf, dom känns ju som typiskt onödiga då man ändå aldrig fäller ner lamporna, och därmed är det ju som ni vet onödig vikt.
Vad gör man? Självklart, bort och ut med bajset!
Efter det så kastar man självklart upp bajset på tjejens våg (som hon numera påminner mig dagligen om att jag ska ta hem, helt utan resultat tyvärr. Det jag inte minns har jag glömt)
Vad väger en sån rackare då?
http://imageshack.us/a/img266/3752/8k6f.jpg
755g x2 + någon bult blev 1532g, fan inte dåligt. Och då har jag inte börjat rensa kablage eller något. Guldgruva!
Så, summering av totala lättningen i år:
http://imageshack.us/a/img405/8919/qzfb.png
Drygt 21 kg, fan inte fy skam. Önskar jag visste hur mycket jag lättat den totalt, men det får vi reda på senare i vinter då det blir cornerweight.
Målet tills 12 Mars är 920kg halvtankad med matta och stereo kvar i bilen, kommer nog skjuta på rätt bra med kommande motorsetup... smile

Sen började det rivas i RS Active-lamporna igen, hann dock inte mer än skruva isär dom och göra dom klara för blästring:
http://imageshack.us/a/img853/5555/u0ni.jpg
En hel del ytrost, men ska nog kunna bli riktigt fräscha när jag är klar med dom. Skönt terapiarbete när man är lite allmänt bitter, vilket är ett återkommane fenomen.

Bilen är nu iaf besiktningsmappad och klar, går allt som det ska börjas det skruvas på riktigt innan helgen.
Vissa ändringar i motorsetupen har skett, men var inte rädda, det är åt rätt håll, det lovar jag wink
Fridens!


Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
4 november 2013
#445
Det var inte illa att bantat bort 21kg redan smile
Ska bli intressant att se hur mycket det blir i slutändan smile

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)

Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
7 november 2013
Trådstartare
#446
BunnA skrev:
Det var inte illa att bantat bort 21kg redan smile
Ska bli intressant att se hur mycket det blir i slutändan smile

Totalt är det någonstans mellan 50-80kg som är borta, har det tyvärr inte uppskrivet.
Men sen har det tillkommit vikt också såklart, med bur, kompressor osv, så vad vikten egentligen är ska bli jävligt intressant. Någonstans under 950kg ska det iaf vara i nuläget. Börjar dock bli svårt att hitta vikt att ta bort, en bil som redan orginal väger ganska precis 1ton har inte så mycket extraprylar big_smile






Så, en viktig update.
Först och främst vill jag tacka alla som hjälp mig under denna säsong, alla vännerna som hjälpt till, bröderna som alltid ställer upp och Oskar som hjälpt mig med mappningen. Sen vill jag även tacka alla som läst och skrivit här, bra med konstruktiv kritik, positiv feedback som gör det roligare att skruva och bara glada tillrop, alltid kul!

Nu till det tråkiga. Bilen kommer säljas nu, pga. husköp och barn. Har helt enkelt inte råd eller tid att fortsätta längre, utan tänker lägga bilhobbyn på hyllan och satsa på något annat. Så jag tackar för mig, och hoppas att ni alla får en fantastisk säsong 2014!












... not. Idag firar vi!
http://imageshack.us/a/img30/2036/aj7g.jpg
Bilen godkänd, och imorgon börjar jag riva skiten och bygga på den nya setupen.
Nu jävlar ska det börja panga rejält i kolvarna! smile

Bonusbild:
http://imageshack.us/a/img849/6194/t7qy.jpg
Hattat en hel del fram och tillbaka, men nu är det bestämt. (av han som mappar min bil...)
Det tankas från det blå handtaget nästa säsong, miljövän som man är..
Från och med nu ska det bli lite mustigare inlägg här, det lovar jag!
Fridens!


169 Inlägg
7 november 2013
#447
LÄGG AV och skräms sådär blev ju rädd där ett tag!:-S
Schysst att du kör på etanol du får ju mer effekt och det är ju alltid kul


Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
Fixare
284 Inlägg
8 november 2013
#449
Har du beställt nya stakar och kolvar än då?! wink

---<Softishman>----

Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
8 november 2013
Trådstartare
#450
turbonissarna skrev:
LÄGG AV och skräms sådär blev ju rädd där ett tag!:-S
Schysst att du kör på etanol du får ju mer effekt och det är ju alltid kul

Sorry smile Ja, finns många fördelar! Billigare, lägre temp och mer effekt och miljövänligt.. typ smile
Twins skrev:
GRATTIS big_smile!
Ne nu fan skall man poppa popcorn när man sitter framför skärmen till dina uppdateringar !

Haha, popcorn är nog överflödigt, SÅ intressant kommer det nog inte bli.. smile
Softishman skrev:
Har du beställt nya stakar och kolvar än då?! wink

Ehum... näe. Enligt mina beräkningar (räknar på fingrar och tår, så inget avancerat..) så bör det kanske, eventuellt, möjligvis hålla.. Iaf en liten stund.. Vi får se. håll gärna tummarna för mig smile





Så. Bilen besiktigad. Lika bra att sätta igång!
Tog med lillebror ner i verkstan idag och började med att kasta upp den på pallar igen.
Av ren lathet hissade jag såklart upp den för lite för dagens arbete. Försökte arbeta under bilen i typ 30 min innan jag faktiskt la envisheten på hyllan och faktiskt höjde upp den mer... Så, här står den:
http://imageshack.us/a/img46/2400/wd3g.jpg
Lillebror började med att montera tillbaka reflexer och slita väck framlamporna, samt den sista popupmotorn.
Under tiden han gjorde det flyttade jag tillbaka spjället till kompressorn och monterade tillbaka tomgångsmotor på dummyspjället.. ja, precis samma sak som förra året. Skönt att man börjar få styr på det, går ruskigt fort nu.
http://imageshack.us/a/img62/8489/hb0a.jpg
Och som vanligt gjordes allt sittandes på golvet... gamla vanor är svåra att bryta i guess..

Iaf, fick ju som sagt höja upp bilen extra, och det som gjordes under bilen var att demontera avgas och grenrör.
Någon idiot som varit där och skruvat förra året hade dragit alla bultarna hårdare än penis. Tack Frans. Idiot.
Efter lite sönderslagna knogar och oräkneliga svordomar var iaf skiten loss:
http://imageshack.us/a/img96/2856/h3l1.jpg
Gissa vilket som är nytt och vilket som är gammalt? Bra, grattis.
Orginal grenrör är egentligen sjukt bra flödesmässigt, man vinner max 1bhp på att byta till ett eftermarknads på en orginalmotor.
Men nu när det ska flöda rejält mycket mer genom det skadar det inte med ett lite mer välkonstruerat.
Sen så skapar det mer utrymme mellan grenrör och kompressor, med orginal var det någon mm. Inte optimalt. Alls.
Kastade ju även upp kalaset på vågen, och det nya grenröret + "katalysator" är 4kg lättare, fan inte dumt!
Får väl se vad det slutar med totalt med hela avgaset. Tror inte det blir så mycket tyngre även fast jag går upp till 2.5", då jag byter från rostfritt till vanliga rostvänliga rör nu, som bör vara lite lättare än rostfria diton, samt blir lite mindre "vasst" ljud. Hela avgaset kommer inte bli tyngre än innan iaf, förhoppningsvis tvärtom!

Så, en bonusbild på motorutrymmet innan jag åkte:
http://imageshack.us/a/img824/5905/5v41.jpg
Hade bara 2h på mig att pilla idag, men är nöjd med dagens framsteg.
Först på todo-listan nu är:
- svetsa in en ny avgastemp i grenröret och montera det.
- lacka kompressorn och byta remhjul på det.
- montera nya remspännaren.
- demontera och modifiera kylaren ännu en gång, för ännu lägre placering. Förklaring kommer i ett kommande inlägg...
- blästra och renovera RS Active-framlamporna
- demontera front, jag vet att där finns saker jag inte vill ha!
- montera tillbaka kompressor och börja lina upp saker lite.
- köra backjobb på en del saker jag hetsade ihop förra året då alla mina verktyg blev stulna..
- bla. bla. bla etc etc etc.
Kommer bli en lång höst, har massor att göra, men motivationen är på topp!
Fridens liljor brothermandudes!


Born to go Wide
88 Inlägg
9 november 2013
#451
Nu jävlar händer det grejjor ser jag big_smile det gillas starkt smile ska du köra dosfräsen i dörrarna och så sen också eller? smile bygga fuelcell borde ju vara intressant för dig kanske? smile spännande checklista förövrigt wink


MVH John

Allt är till salu! Om priset är rätt förstås!

Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
9 november 2013
#452
När du nu ändå kommer att öppna motor, se nu till att flödesoptimera (porta) toppen!
Om annars, säg till om du behöver hjälp med det big_smile

Själv sitter jag och letar ett extraktor till Golfen smile, Nu när jag ändå bytt kamm, portat top insug samt granrör så vill jag ändå ha ett mer avstämmt så jag sedan kan lägga tid och pengar på att bygga helt eget avgas smile

Ser btw fram emot resten big_smile!
Senast redigerat av Twins (9 november 2013)


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
9 november 2013
#453
Med tanke utformning och rörlängd tror jag du flyttar registret högre upp i varv än original.. Samt att du inte har det "bra" original grenröret. finns 2 versioner. Sägs skilja ett par häst mellan dom 2 olika original grenrören.

Det bra original grenröret som alla berömmer är ett 4-2-1 rör som är bland det seriösaste jag sett på en original bil.. Go mazda!

Btw.. E85 is teh shit!

och glöm inte att den kromade ytan på grenröret ger minst 15hk! wink

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
12 november 2013
Trådstartare
#454
JohnLindberg skrev:
Nu jävlar händer det grejjor ser jag big_smile det gillas starkt smile ska du köra dosfräsen i dörrarna och så sen också eller? smile bygga fuelcell borde ju vara intressant för dig kanske? smile spännande checklista förövrigt wink


MVH John

Dörrarna kommer få en påhälsning senare i vinter, det är ett som är säkert smile Fuelcell är dock inget som kommer komma, orginaltanken sitter bra där den sitter smile
Twins skrev:
När du nu ändå kommer att öppna motor, se nu till att flödesoptimera (porta) toppen!
Om annars, säg till om du behöver hjälp med det big_smile

Själv sitter jag och letar ett extraktor till Golfen smile, Nu när jag ändå bytt kamm, portat top insug samt granrör så vill jag ändå ha ett mer avstämmt så jag sedan kan lägga tid och pengar på att bygga helt eget avgas smile

Ser btw fram emot resten big_smile!

Toppen kommer jag antagligen ta tag i nästa höst, tills vidare får den vara som den är. Har du flödesbänk och stor kunskap och erfarenhet inom området återkommer jag nästa höst smile
myran skrev:
Med tanke utformning och rörlängd tror jag du flyttar registret högre upp i varv än original.. Samt att du inte har det "bra" original grenröret. finns 2 versioner. Sägs skilja ett par häst mellan dom 2 olika original grenrören.

Det bra original grenröret som alla berömmer är ett 4-2-1 rör som är bland det seriösaste jag sett på en original bil.. Go mazda!

Btw.. E85 is teh shit!

och glöm inte att den kromade ytan på grenröret ger minst 15hk! wink

Jo, som du säger, flyttar nog registret lite högre upp. Vi får se vad dynon säger smile
Viktigast av allt är ju som du säger, grenröret är blankt!
Dom 12-18 häst jag vinner på att det glänser är nästan lika viktiga som alla F&F-poäng jag får vid korvkiosken! wink



(varning, innerhåller mobilbilder i extra dålig kvalité, lovar att börja använda systemkameran igen...)
Så, ikväll åkte man ner en sväng till verkstan igen.
Vandrade omkring och pillade på lite saker och funderade på vafan man skulle ta sig an i minst 30 min, innan blicken fastnade på fronten. Den jäveln som gömmer vikt bakom sig, ni vet.
För att bygga upp lite motivation slet jag väck sista biten av avgassystemet först.
Sen rykte även kylaren, den är ändå bara ivägen nu. Tror även jag hittade hur jag enkelt ska sänka den ytterligare en cm också, men mer om det sedan, tillsammans med förklaringen till varför den ska sänkas...

Ja, fronten var det. Egentligen sitter den med ganska många bultar och trams, men fördelen med att ha kört bilen ganska lågt är att det mesta var sönderslitet nu, så efter att ha skruvat bort en handfull bultar, sågat av lite plast, kört över armen med garagehoran, klippt av lite onödig metall, fastnat med håret under garagehoran och bankat lite med en hammare, tadaaa:
http://imageshack.us/a/img14/5921/8x6s.jpg
Där ser man målet för dagens skruvande, stor svart plastbalja (bumper reinforcer eller något för fackmännen)

Några minuter senare låg den på golvet för vägning:
http://imageshack.us/a/img708/1116/v23p.jpg
Så, vad väger en sån mackapär?
http://imageshack.us/a/img844/9026/lnsq.jpg
Själva baljan vägde 2127g, och med lite bult och annat bajs jag sågade bort slutade det på 2544g, vilket resulterar i lite drygt 24kg som försvunnit denna sommar hittills, och då ej medräknad de fyra kilona som jag förlorade på nya grenröret. Det kommer med i nästa vägning..
Iaf, drygt 24kg bortbantade denna sommar/höst.. Ni som skrattat, många bäckar små blir en hel del smile
Totala lättningen borde nu ligga mellan 60-90kg.

Ja, det var det. Gjordes även lite annat idag, men inget jag orkade dokumentera.
Vad jag börjar pilla på nästa gång.. Ja, det vet jag inte.
Kanske fixar iordning plåten i fronten och börjar bygga lite nya fästen till IC/kylare.. eller något annat.
Allt känns jävligt kul nu, hoppas bara man inte pillar isär den för mycket så man tappar fokus på det viktiga.
Bjuppar på en suddig bonusbild på hur aset står nu, ensam och demonterad.
http://imageshack.us/a/img607/4259/7r8o.jpg
Fridens liljor!


Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
12 november 2013
#455
razpataz skrev:
Twins skrev:
När du nu ändå kommer att öppna motor, se nu till att flödesoptimera (porta) toppen!
Om annars, säg till om du behöver hjälp med det big_smile

Själv sitter jag och letar ett extraktor till Golfen smile, Nu när jag ändå bytt kamm, portat top insug samt granrör så vill jag ändå ha ett mer avstämmt så jag sedan kan lägga tid och pengar på att bygga helt eget avgas smile

Ser btw fram emot resten big_smile!

Toppen kommer jag antagligen ta tag i nästa höst, tills vidare får den vara som den är. Har du flödesbänk och stor kunskap och erfarenhet inom området återkommer jag nästa höst smile

Stor kunskap inom MC portning, men även 2-takts motorer.
Flödesbänk tyvärr inte, vi räknar mer på durationer.
Men, jag tror ändå inte att du behöver med än en flödesoptimering i ditt läge, ska du upp väldigt mycket i portvolym så krävs det även en väldigt stark motor för att det skall göra en större inverkan, och överportar man så blir det ju ingen större skillnad än ett steg1 dvs flödesoptimering mellan topp insug avgaskanaler etc om man siktar upp till 3-400 hästar. Däremot kommer en Flödesoptimering ge dig bättre respons...helt klart...och det är det som vi inriktar oss på mest så att säga smile
Senast redigerat av Twins (12 november 2013)


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
13 november 2013
#456
Twins skrev:
razpataz skrev:
Twins skrev:
När du nu ändå kommer att öppna motor, se nu till att flödesoptimera (porta) toppen!
Om annars, säg till om du behöver hjälp med det big_smile

Själv sitter jag och letar ett extraktor till Golfen smile, Nu när jag ändå bytt kamm, portat top insug samt granrör så vill jag ändå ha ett mer avstämmt så jag sedan kan lägga tid och pengar på att bygga helt eget avgas smile

Ser btw fram emot resten big_smile!

Toppen kommer jag antagligen ta tag i nästa höst, tills vidare får den vara som den är. Har du flödesbänk och stor kunskap och erfarenhet inom området återkommer jag nästa höst smile

Stor kunskap inom MC portning, men även 2-takts motorer.
Flödesbänk tyvärr inte, vi räknar mer på durationer.
Men, jag tror ändå inte att du behöver med än en flödesoptimering i ditt läge, ska du upp väldigt mycket i portvolym så krävs det även en väldigt stark motor för att det skall göra en större inverkan, och överportar man så blir det ju ingen större skillnad än ett steg1 dvs flödesoptimering mellan topp insug avgaskanaler etc om man siktar upp till 3-400 hästar. Däremot kommer en Flödesoptimering ge dig bättre respons...helt klart...och det är det som vi inriktar oss på mest så att säga smile

Ingen större ide att böra fila i toppen på miatan om man inte ska över 300rwhp när man åker överladdat. Det som skulle göra riktigt med nytta vore snarare mera lyft på kammarna och kanske justerbara kamdrev för få registret lite högre upp i varv där kompressor(eller turbo) flödar mera.

Nått värt att göra på en miata motor som gärna spikar på lite högre tryck är att med lite smärgelduk runda av alla ojämnheter i förbränningsrummen för undvika "hotspots" där spikningarna lätt uppstår. kombinera det med E85 kan du säkert vrida tändningen 10 grader efter MBT utan problem med spikningar.



I övrigt blir jag inspirerad av din lättning då jag överväger att skita i besiktiga.. (om ingen nu vill köpa bilen i stället).   Jag har inte ens tagit ur reservhjulet ur min wink

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
16 november 2013
Trådstartare
#457
myran skrev:
Ingen större ide att böra fila i toppen på miatan om man inte ska över 300rwhp när man åker överladdat. Det som skulle göra riktigt med nytta vore snarare mera lyft på kammarna och kanske justerbara kamdrev för få registret lite högre upp i varv där kompressor(eller turbo) flödar mera.

Nått värt att göra på en miata motor som gärna spikar på lite högre tryck är att med lite smärgelduk runda av alla ojämnheter i förbränningsrummen för undvika "hotspots" där spikningarna lätt uppstår. kombinera det med E85 kan du säkert vrida tändningen 10 grader efter MBT utan problem med spikningar.



I övrigt blir jag inspirerad av din lättning då jag överväger att skita i besiktiga.. (om ingen nu vill köpa bilen i stället).   Jag har inte ens tagit ur reservhjulet ur min wink

Vi får se vad toppen får för massage nästa år, planer finns det iaf gott om smile
Och klart du ska behålla den och börja lätta! En lätt bil sliter ju mindre på allt, bromsar bättre, svänger bättre, accelererar snabbare... ja, typ allt. Och det bästa med allt, kapar man saker är det ju typ gratis också big_smile





Yes! Idag har jag faktiskt fått något gjort igen, och faktiskt inte tagit bilderna med mobilen. Kanske inte mycket bättre, men bättre.
Med ursäkten att jag skulle serva svågern bil hela dagen (vilket jag också gjorde, dock tog det väl kanske inte nämnvärt mycket längre tid än 30 min...) styrdes kosan
mot Malmö och verkstan, fast med ett stopp på vägen. Lokala rally/F&F-shopen!
Där inhandlades:
http://imageshack.us/a/img51/2527/1vnc.jpg
En ny avgastempmätare. Ni som hängt med här vet att jag hade en förra sommaren också, men den strök med nu i samband med att jag avlägsnade orginal grenrör,
ganska exakt precis efter att jag skruvat loss det och kört över underarmen med garagehoran dvs, då jävlar klipptes skiten väck...

Iallafall, det bästa man kan ha när man bygger bil är medhjälpare! Medhjälpare ett som dök upp var lillebror, världsbäst på att göra allt jag inte hinner med.
Idag placerades han framför blästerskåpet:
http://imageshack.us/a/img24/9620/6t15.jpg
Där blev han stående ett bra tag då vår bläster är lite trött på omgivningen för tillfället, men under tiden dök medhjälpare nummer två upp, Oskar, karln som mappar bilen och hjälper till lite allmänt. När man som mig är smått efterbliven är det skönt att få handen hållen när kunskapspoolen tömts och dom dumma idéerna börjar ploppa upp i kakburken...

Vi gav oss på grenröret, var ju tvungen att få in avgastempen och svetsa ihop uttaget för EGR-ventilen.
Ska ju köra E85, så det är ju miljöbil vilket som!
Svetsa kan jag, men är långt ifrån ett proffs, så där klev Oskar in och brände ihop det med Miggy, den spottande vildsvetsen:
http://imageshack.us/a/img854/1756/7stv.jpg
(ska sanningen fram så monterades faktiskt grenröret innan EGR-ventilen svetsades. smart som man är kommer man inte på att svetsa den samtidigt som avgastempen. Ta av, gör om, gör rätt..)

Sen, sen så var det dags. Ivrig som en mustaschprydd man med tvivelaktigt uppsåt på en lekplats monterades äntligen grenröret dit:
http://imageshack.us/a/img268/5410/g8oo.JPG
It's... so.. Pretty! Där har även fästet för kompressorn åkt på igen.

Ungefär här kommer lillebror tillbaka med delar han blästrat, och vad var det?
http://imageshack.us/a/img593/774/h9w9.jpg
RS Active-sargarna!  Fint som snus, ska bli gött att smälla på lite ny färg och fräscha bultar på dom. (ja, allt blev faktiskt blästrat, men han tog en bild i halvtid)

Ja.. Här tänkte man väl på att avsluta dagen, men lika bra att avsluta hela grenrörsbiten.
Efter att ha beundrat det fina grenröret ett tag var det dags att gömma det, och därmed förlora samtliga F&F-poäng vid korvkiosken.. Damn.
http://imageshack.us/a/img28/4280/2ewg.jpg
Det nästan färdiga resultatet:
http://imageshack.us/a/img89/7498/638j.jpg
Ska formas lite bättre runt grenröret, men funktionen tror jag kommer bli fantastisk.
Detta år ska inte kompressorn grillas, och kall luft in i motorn är inte det sämsta man kan ha. Tror jag. Men jag är ju kock.

Gjordes lite mer småsaker också, men tar det någon gång i framtiden.
Motivationen är fortfarande på topp, det är återigen riktigt kul att skruva bil.
Fridens liljor brothermandudes!


Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
21 november 2013
Trådstartare
#459
Twins skrev:
fan vad kul med uppdateringar från dig, ett blästerskåp skulle jag verkligen vilja ha just nu sad

Blästerskåp är nice som fan, speciellt om man själv slipper använda det smile





Såja. Då har det blivit pillat lite igen.
Först och främst, fick present idag!
http://imageshack.us/a/img811/2514/n6qj.jpg
En BTR! Gött mos, ska bara kolla upp vad den kan tänkas tycka om E85.
Stort tack till Johan, samma kille som jag fick de fyra däcken av för en tid sedan. Tacksamheten är total!

Iallafall, började med att bygga världens bästa ställning för att lacka prylar på.
http://imageshack.us/a/img571/7716/sz70.jpg
En lastpall och en rosa sopborste är allt som behövs, funderar på att sälja den idén, helst dyrt.
Så, det som fick färg var:
http://imageshack.us/a/img577/6936/lsy4.jpg
Såklart dom här jävla framlamporna. Inte ens riktig färg hann jag kleta på, bara rostskydd. Händer iaf något med dom, ska
bli kul som fan att montera ihop dom sen med ny färg, bultar och insatser. Lite putsbög måste man ju få vara, även om resten av bilen ser ut som en taskig söndagmorgon..

Sen gjorde jag färdigt andra kylarfästet, för att få ner kylaren ni vet.
Sagt att jag skulle visa varför jag sänker den, och här är förklaringen:
http://imageshack.us/a/img837/4163/ya1p.jpg
Heligt jävla getpiss vad nära det var att bli jobbigt förra säsongen, utan att jag visste om det ens.
Ett tryckrör som legat och gnidit sig sensuellt mot kylaren, men nu ska det vara avhjälpt!
Klarade mig 800 mil denna säsongen utan haveri, men när man ser det där är jag glad över att man ibland har lite tur  roll

Så, monterade tillbaka IC, och testmonterade kylaren i dom lägre fästena:
http://imageshack.us/a/img577/5705/v47g.jpg
Bang on, om jag nu mot all förmodan tänkt rätt kan det bli jävligt bra denna gång. Håll tummarna!
Sen så rev jag ner fuelrail och lite annat tråkigt, men där togs det inga bilder.
Det är iaf i full gång nu, nästa projekt är att gå över kompressorn och få den färdig och monterad igen.
Bjuppar på en bonusbild på verkstan nu när alla brödernas projekt är på plats:
http://imageshack.us/a/img823/8906/xwc6.jpg
Tre till ytan väldigt olika bilar, alla i olika stadier av att spåra ur totalt.

Ja.. Innan jag tappar fokus totalt, fridens!
Senast redigerat av razpataz (21 november 2013)


Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
22 november 2013
Trådstartare
#460
Lika bra att smida medans järnet är varmt, så var iväg till verkstan idag igen.
Största skälet till att jag skulle dit för att lämna något som stått och tagit plats i min mancave.
Bra att ha hemma, men den ultimata arbetsbänken i verkstan, så dit kördes den:
http://imageshack.us/a/img14/69/tbfj.jpg
Gammal slöjdbänk som farsan hustlat fram, helt fantastiska om ni frågar mig.

Nåja, nog om slöjden, när man väl var där nere kunde man ju lika gärna pilla lite på tampongen också.
I vanliga fall är det såklart väldigt tjejiga verktyg som används, 10,12,14mm och små satans skruvmejslar.
För dagens jobb fick man äntligen använda lite riktiga verktyg, gjorda för skandinaver och inte svältfödda ninja-japaner:
http://imageshack.us/a/img689/9647/5z0w.jpg
38mm baota-nyckel!

Så, vad ska man med en sån till på en bil som knappt är större än vad den där nyckeln är lång?
Jo...:
http://imageshack.us/a/img96/9420/gny7.jpg
Höja laddet lite sådär ja.. Väck med gamla remhjulet.
Bredvid det nya ser det ganska groteskt stort ut:
http://imageshack.us/a/img38/3016/vm9s.jpg
(ja, jag vägde självklart båda, det nya väger 142g, dvs halva vikten av gamla...)

Så, för att böga ner er med lite tekniskt skitsnack.
Med det nya remhjulet kommer kompressorn få en ratio på 1.99:1 mot förra remhjulet som hade 1.68:1. I verkligheten så betyder det att kompressorn kommer snurra 14,328rpm/minut på 7200rpm mot tidigare 12,096rpm.
Så, käften papphatt tänker ni, vafan betyder det egentligen?
Det betyder att laddet kommer öka från 0.45bar till 0.7bar! (och antagligen dyra och spännande ras...)

När jag ändå är igång med tekniktramset, skruvade isär kompressorn för att ta loss ett fult fäste.
För er som inte sett insidan på en eatonkompressor förut, såhär ser det ut:
http://imageshack.us/a/img31/3160/5xi4.jpg
Doppa inte pungen där bland skruvarna..
Fanns ett skäl till att jag skruvade bort utblåset på kompressorn, och det var att jag ville ha det svart för att smälta in lite bättre. La några lager färg och la det på tork. Ungefär här tänkte jag åka hem, men klockan var bara barnet.

Bestämde mig då för att slita loss gamla remspännaren:
http://imageshack.us/a/img59/319/07m0.jpg
Ny till vänster, gamla rötna möget till höger. Funkade iofs bra, men nya är bra mycket stabbigare.

Med nya remspännaren väl på plats bestämde jag mig för att skruva tillbaka utblåset på kompressorn, och montera tillbaka hela gottepåsen:
http://imageshack.us/a/img850/2985/92f1.jpg

http://imageshack.us/a/img819/6616/fslc.jpg
Blev ganska snyggt med svart kompressor tycker jag. Eller, mycket snyggare iaf.
Kommer även passa på att gömma lite mer sladdar nu.
Kommer absolut inte att gömma allt, men nu när motorerna till popupsen etc. är borta kan man lika gärna lägga dom kablarna på ställen där dom inte syns.. (jag vet, nu är det allmänt kaos under huven, men det är för att inget sitter fast där det ska)
Ja, det var allt för idag. Ber om ursäkt för alla bildtunga uppdateringar, men jag gillar att dokumentera vad jag gör.
Fridens liljor brothermandudes!



Sök