CHEEVA skrev:
Alecci skrev:
Maserati GranTurismo MC Stradale med motor från 3200GT med modifierade BorgWarner BV50 VTG från Porsche 911 Turbo (997).
måste bara fråga varför

är inte orginal maskinen bättre då ?
På grund av körbarheten. Originalmotorn på 4,7 liter är nog väl stor för att kunna dra maximal nytta av VTG-aggregaten utan i så fall blir det nog bättre att ta större aggregat - vilket i sin tur troligtvis ger en högre toppeffekt - men även om större motor och större aggregat går hand i hand blir det nog svårt att matcha körbarheten som du får med den mindre motorn och VTG-aggregaten.
BV50 VTG är såvitt jag vet i dagsläget de enda VTG-aggregaten som går att använda till bensinmotorer, och de är avstämda för en motorvolym på 3-4 liter där de i bästa fall skall klara av att ge mellan 600 och 700 PS med en körbarhet och response "
like you ain't gonna believe" för att citera en skribent på ett utländskt forum.
Personligen föredrar jag också karaktären i en överladdad motor framför en som är N/A. Karaktären i grundmotorn är redan den underbar, och den skulle knappast bli sämre av lite lättare interna delar, VTG-aggregaten, grymmare kamaxlar och friare andningsvägar. Förhoppningsvis kan jag genomföra de modifikationerna på min bil i framtiden men då kommer motorn troligtvis stanna i nuvarande bil också såvida jag inte vinner på lotto.
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex