Styrningen är konstig på min 940 !

JeppEs94
23 augusti 2012 · 110 Inlägg

Hej har ett litet problem på min 940 -92.
Ibland styr den helt normalt kan släppa ratten den går rakt fram men ibland kan den vilja styra åt höger och jag måste jobba lite extra för hålla den rak är skit konstigt. hmm Kan bli som ett hack ibland mot höger och då självklart vinglar jag till. Inte bästa förklaringen på situationen men om nån vet någon typ vad det kan vara för fel så är jag tacksam smile

''Boys Will Always Be Boys''
Volvo 945 Ftt "DailyDriven" (1998)
Louksor
23 augusti 2012 · 1 915 Inlägg

Testa att lufta servon.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
JaggaChafen Tesla Senior Technician
23 augusti 2012 · 2 307 Inlägg

Louksor skrev:
Testa att lufta servon.

Den luftar sig själv du.. Så länge det finns olja iaf.


Skulle kunna tro att du kan ha en torsionstav i din styrväxel som inte mår så bra (invecklat å orkar inte förklara mera)

Om problemet nu e med servon å inte nått annat som bussningar som e slut bromsar som liger på glapp i leder eller nått annat skojj

Leta upp en beggad styrväxel e väll det bästa tipset jag kan ge dig.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
JeppEs94
23 augusti 2012 · 110 Inlägg

Tack ska jag nog göra smile gissar själv kanske bussning som påväg pga det är på höger sida bara för ditt den vill också : /

''Boys Will Always Be Boys''
Volvo 945 Ftt "DailyDriven" (1998)
Louksor
23 augusti 2012 · 1 915 Inlägg

Nu vet inte jag hur mycket livserfarenhet du har haft av en 940 som har hackat i styrningen...

Det är rätt vanligt på 740/940 att det hugger i ratten, både jag själv och flera andra har råkat ut för det problemet.
Om man hissar upp bilen i luften och svänger på hjulen med motorn avstängd så kan det felet komma.

På min 940 hände det varje besiktning efter de svängt med hjulen när den var upphissad och även de gånger jag bytt däck eller reparerat något fram vid hjulen.
Ibland har det bara varit nåt litet hack/hugg nångång ibland, men ibland har det knappt gått att köra bilen pga hacken/huggen.
Problemet brukar försvinna om man tar några fulla rattutslag åt vänster o höger...

Så det är det första TS bör prova. Om inte det löser felet så får han göra fler felsökningar..

Är mycket bättre (och billigare) att testa lufta först, än att köpa en ny/beg styrväxel det första man gör, när det kanske inte är nåt fel på den som sitter i bilen!.... Arbetet kostar oxå, om man inte byter själv. Sen är det bra att göra en framvagnsinställning efteråt, så inte däcken sliter snett. Kostar även det pengar, fast mäter man osv så det blir exakt samma mått på "nya" som gamla styrväxeln så funkar det bra ändå.

På TS beskrivning så gissar jag att det finns en luftbubbla i styrväxeln...

Mvh Marcus



JaggaChafen skrev:

Louksor skrev:
Testa att lufta servon.

Den luftar sig själv du..

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
JeppEs94
24 augusti 2012 · 110 Inlägg

Låter vettigt iaf ska prova lufta den o framvagnsinställning pga höger slits mer tack så mycket smile

''Boys Will Always Be Boys''
Volvo 945 Ftt "DailyDriven" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang