Tjena (kanske inte skulle placerat tråden här, då får gärna mod flytta) Har en 9-5a automatare från 99a som det blivit lite problem med. Som rubriken lyder så dör han ibland precis efter att man gasat upp och lättar helt på gasen. Det är inga problem att lägga i neutral och starta igen direkt. Lådan är bytt för cirka 2 år sedan, då till en helt ny från fabrik. Motorn har gått dryga 30tusen.
Pratade med en vän som sa att det kunde vara en backventil till vevhusventilationen som inte är tät. Rengjorde spjällhuset idag innan jag åkte, då stannade den inte lika ofta, men problemet finns likväl kvar..
det ska vara NGK BCPR7ES-11 rätt viktigt på våra saabar med rätt stift. Men om du står i ett rödlyse, kan motorn gå fint o sen dippa i tomgång o dö, eller om du kör, o trycker ner kopplingen så kan det vara ojämn tomgång o sen dö?
det ska vara NGK BCPR7ES-11 rätt viktigt på våra saabar med rätt stift. Men om du står i ett rödlyse, kan motorn gå fint o sen dippa i tomgång o dö, eller om du kör, o trycker ner kopplingen så kan det vara ojämn tomgång o sen dö?
Det e en automat, står vid rött e tomgången perfekt och kör jag lugnt och släpper gasen så e det ingen fara heller men om jag gasar till lite mer och släpper helt då dör han ibland oftast i låg hastighet.
birsk är dåliga, byt direkt, kan hjälpa om du har tur! somsagt NGK BCPR7ES-11, finns på mekonomen osv!
Hittade ngk på ok/q8 så det blir till att byta inatt o hoppas på lite tur. Googlade lite på brisk o läser man o.dem så e det ett under att bile överhuvudtaget går framåt hehe. Man e ju inbiten volvo ägare men ganska kul att lära sig lite om saab.:-)
Tändstiften bytta men det hjälpte inte:-( Hittade en tunn gummislang det e tokhål på, den går från dumpventilen till någon ventil vid torpedväggen. Ska byta den imorgon men kan den slangen påverka mitt problem?
Brisk stift är det som biltema säljer kan jag ju bara upplysa om.
Skulle jag ge mig på en gissning så låter det som vakumläckage någonstans, som sagt slangarna blir dåliga med åren och det är många slangar i våra saabar.
Köp inte vakumslang på biltema för övrigt, det höll inte änns ett år(till och med stumpen som legat i garaget under det året hade torkat och sprukkit).
Slangarna bytta och ingen förändring:-( (tur att man e envis). De som byttes var den som går från dumpvetilen mot nån vetil vid torpedväggen samt den som går från spjällhuset mot sammma vemtil vid torpedväggen. L¨ste på ett saab forum att någon bytt bromsservon och problemet försvunnit, kan det verkligen stämma??? Nåja nu väntar jag på backventilen till vevhusventilationen och efter det har jag inga ider:-( Några andra slangar man ska kolla, gärna om någon har en bild då man e novis på saab motorer:-)