3975
Sök

Hjälp, Skoda som tappat turbotrycket

11 Inlägg
24 augusti 2012
Trådstartare
Jag har haft problem med min skoda octavia 1,9 tdi 105 hk -09 ett tag och upplevt den som slö över 3000 varv. Kraften mattas tydligt av med varvtalet och 0-100 km/h tar 23 sekunder. Jag har googlat och hittat att det skulle kunna vara N75 ventilen som spökar tillsammans med ev vacum läckage. Jag köpte helt enkelt en ny N75 och bytte och kollade div slangar så gott det gick. Nu är den totalt slö och går knappt att köra. Nu tänds motor lampan ibland och även glödspiralen på inst. panelen. Bytte tillbaks N75 men fortfarande kvarstod problemet.

Gjorde ett VCDS test och fick några felkoder. Den ena förstår jag är något med växellådan och det vet jag fanns innan motorn blev tokslö igår och antar att det inte har med detta att göra. Den andra innbillar jag mig har med vacom och turbon att göra.

Några som har tipps på vad det kan vara.

Har nyligen haft bilen inne och bytt LMM utan någon skillnad och då fanns även felkoden för DSG lådan.

P1741        Clutch pressure Adaption , Limit reached

P0234        Boost pressure regulation  Limit exceeded

Mvh
Jerko

11 Inlägg
25 augusti 2012
Trådstartare
Ingen som har någon bra ide 😁😁

11 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
Provar nått annat forum istället då 😜

1 122 Inlägg
26 augusti 2012
ValP2k skrev:
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/16618/P0234/000564

har varit med om liknande fel på en passat tdi.. när man starta den å körde laddade den bra första repan för att sen gå i något nödläge = TOKSLÖ!!! var nån av små slangarna som hade hoppat av

gasa nu foer faen!

11 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
Tack , då ska jag kolla dessa saker imorgon.

Bra med den där Ross-tech länken smile

1 122 Inlägg
26 augusti 2012
jerko skrev:
Tack , då ska jag kolla dessa saker imorgon.

Bra med den där Ross-tech länken smile

Jo den är bra. Hoppas du fick hjälpen du behövde

gasa nu foer faen!

11 Inlägg
27 augusti 2012
Trådstartare
Nu har jag kollat och provat lite olika saker. Börjar misstänka att slangarna sitter fel på N75 ventilen eller så. När jag bytte plats på två av dom tre så blev bilen mycket bättre. Dock så tappar den kraften helt vid 4000 varv så automatlådan får fnatt. Jag får inte igång kommunikationen med VCDS och bilen så jag har inte kunnat göra output test för att kolla heller. Finns det någon som har en bild på hur slangarna skall sitta på N75 ventilen Skoda Octavia -09 1,9 tdi.

11 Inlägg
27 augusti 2012
Trådstartare
Glömde skriva att N75 ventilen blir stekvarm, ska den bli det efter 10 min körning.

11 Inlägg
28 augusti 2012
Trådstartare
Nu har jag provat lite och det känns som att slangarna skall sitta kvar som dom gör på N75 ventilen. Bilen drar mycket bättre i övre registret. Nu tar det 18 sekunder från 0-100 istället för 23 sek. Men nu verkar det som att bottendraget är sämre. Det försvinner en liten vacumslang ner mellan torpedväggen och motorn som jag inte kommer åt att kolla. Vart tar den vägen. N75 ventilen har ju sina tre slangar och det sitter en till liknande ventil närmare vakumklockan på turbon. Därifrån går det en slang till ventilkåpan och en till en förgrening sedan en som försvinner ner som sagt bakom motorn. Kanske forfarande är någon liten vacum läcka.

När jag provade att trampa gasen ibotten från ettan så drog den iväg ok för att på tredje växeln runt 4000 varv stanna av och så tändes glödspiralen på inst.panelen. sedan var den slö tills jag stängde av den igen.

1 122 Inlägg
28 augusti 2012
jerko skrev:
Nu har jag provat lite och det känns som att slangarna skall sitta kvar som dom gör på N75 ventilen. Bilen drar mycket bättre i övre registret. Nu tar det 18 sekunder från 0-100 istället för 23 sek. Men nu verkar det som att bottendraget är sämre. Det försvinner en liten vacumslang ner mellan torpedväggen och motorn som jag inte kommer åt att kolla. Vart tar den vägen. N75 ventilen har ju sina tre slangar och det sitter en till liknande ventil närmare vakumklockan på turbon. Därifrån går det en slang till ventilkåpan och en till en förgrening sedan en som försvinner ner som sagt bakom motorn. Kanske forfarande är någon liten vacum läcka.

När jag provade att trampa gasen ibotten från ettan så drog den iväg ok för att på tredje växeln runt 4000 varv stanna av och så tändes glödspiralen på inst.panelen. sedan var den slö tills jag stängde av den igen.

Låter precis som passaten där ja berätta om. Slangen hade lossnat strax under vänstra torkarbladet mot torpeden ifall du står framför bilen

gasa nu foer faen!

11 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
Det finns en slang som jag inte kommer åt att kolla uppifrån och det är den som försvinner ner
under insuget. Jag vet inte vart den tar vägen😉

11 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
Jag blir inte klok på detta. Nu har jag satt tillbaka den gamla n75 ventilen och då blir det bättre drag från botten. Avtar dock fortfarande från 3000 varv och uppåt. Med den nya n75 ventilen så blir det sämre drag från botten men med en knuff vid 3000 som snabbt planar ut och försvinner. Fortfarande 23 sekunder till 100km/h. Jag tog bort insugsrlret mellan turbon och LMM och när jag snurrar på turboimpellern så hår den lite trögt.Borde inte den snurra vidare mär man petar till den. Den funkar för jag känner att den laddar men är det nåt Kinas med den tro.
Hur kollar man laddyrycket i VCDS. Vilket parameter ska man mäta på. Jag har en kinakabel så turboknapoen funkar inte i mitt VCDS lite.

11 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
Var sitter EGR ventilen på min Skoda Oktavia 1,9 TDI 2009

11 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
Nu har bilen varit inne på auktoriserad VAG verkstad på felsökning. Dom hittade inte vad som är fel trots att bilen hela tiden gått dåligt när dom haft den. Dom har spelat in accelerations test och skickat alla värden till fabriken. Det dom återkom med var att det skulle kunna vara fel monterad kamrem. Verkstaden hann inte kolla kamremmen vid denna felsökning utan bilen skall tillbaka igen då dom var fullbokade.

Kamremmen var bytt när jag köpte bilen men jag upptäckte inte detta med det samma men reagerade efter ett tag över att den var slö och svartryker så in i helvete. Det känns troligt som dom säger att det skulle kunna vara en kugge fel då bilen tappar kraften på höga varv och känns allmänt slö.

Hur kollar man detta. kan man göra detta själv utan att riva allt för mycket. Finns det markeringar på remskivorna på denna motor eller finns det något annat sätt.

Sök