2959
Sök

Saab 9000 Aero Lux -95

Historien om en 9000 Aero -95 från skrot till finåk.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
98 208 Visningar
Uppdaterades senast 3 juni 2017
Mr TX
976 Inlägg
11 oktober 2012
TBOC_Razor skrev:
Turbo-X skrev:
TBOC_Razor skrev:

Nej, inte för en med enkelt backljus utan en dekorpanel med dubbla backljus, exakt den du har, kostar nu 1118kr att köpa ny på saab.

För en med dubbla? Men Nyköping har ju inga tongue

Ja med dubbla, vad en vanlig kostar skiter ju jag i för den är inte intressant tongue

Nyköping har kanske inte några men det finns väl på andra ställen wink

Men iaf, bråka om det här kan vi göra någon annan gång...

Fan va najs, men som sagt, köp en big_smile Och du, vi bråkar inte, vi diskuterar big_smile

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero

6 170 Inlägg
11 oktober 2012
Trådstartare
GrEEn81 skrev:
Ähh lacka den istället...fan så mö snyggare;)

Jag tycker faktiskt att det är skitfult med lackad dekorpanel på 9000, bakdelen blir så "platt" liksom. Ungefär som en tom vit vägg utan någonting på...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Mr TX
976 Inlägg
11 oktober 2012
TBOC_Razor skrev:
GrEEn81 skrev:

Jag tycker faktiskt att det är skitfult med lackad dekorpanel på 9000, bakdelen blir så "platt" liksom. Ungefär som en tom vit vägg utan någonting på...

+1 big_smile

"We are not dead yet"
SAAB

1 958 Inlägg
11 oktober 2012
Denna tråden får följas. Håller ju själv på att renovera en 9000 Aero. Fast min är från 1994.

//Mr_Lööf

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Saab Freak
292 Inlägg
11 oktober 2012
TBOC_Razor skrev:
GrEEn81 skrev:

hehe smaken e som bakom lol

Mvh:Andreas

445 Inlägg
11 oktober 2012
Snyggt jobb du gör! Kul att se en 9000 Aero räddas!

3 295 Inlägg
12 oktober 2012
vilken skillnad det gör med ny skyltbelysning, ska du inte montera dioder istället för glödlampor?

Saab 9000 Älskare!
175 Inlägg
12 oktober 2012
Hur får man tag i nya glas till belysningen? Mina är inte så vackra dom heller :-D

Gillar att tvätta bilen...

6 170 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
Tvattsvamp skrev:
Hur får man tag i nya glas till belysningen? Mina är inte så vackra dom heller :-D

Hur brukar du få tag i dina saabdelar ??  tongue

Jag köper oftast mina på saab men just dessa köpte jag när mekonomen hade flyttfest här med 20% rabatt på allting eftersom jag visste att mekonomen sålde originaldelar i just detta fallet.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

Mr TX
976 Inlägg
12 oktober 2012
TBOC_Razor skrev:
Tvattsvamp skrev:

Jag köper oftast mina på saab men just dessa köpte jag när mekonomen hade flyttfest här med 20% rabatt på allting eftersom jag visste att mekonomen sålde originaldelar i just detta fallet.

Är najs med nya delar smile Skulle själv ha nya till min gamla Classic för ett tag sedan, men tyckte att de va lite dyra för vad det egentligen var hmm

"We are not dead yet"
SAAB

6 170 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
Turbo-X skrev:
TBOC_Razor skrev:
Tvattsvamp skrev:

Är najs med nya delar smile Skulle själv ha nya till min gamla Classic för ett tag sedan, men tyckte att de va lite dyra för vad det egentligen var hmm

158kr/st är ok tycker jag med tanke på att speedparts vill ha 290kr/st för dom...

Mr TX
976 Inlägg
12 oktober 2012
TBOC_Razor skrev:
Turbo-X skrev:
TBOC_Razor skrev:

158kr/st är ok tycker jag med tanke på att speedparts vill ha 290kr/st för dom...

Jo det är ju inte så farligt tongue Men det va mekonomen med 20% rabatt va? smile

"We are not dead yet"
SAAB

6 170 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
Turbo-X skrev:
TBOC_Razor skrev:
Turbo-X skrev:

Jo det är ju inte så farligt tongue Men det va mekonomen med 20% rabatt va? smile

Japp. 198kr/st kostar dom annars på mekonomen och det är saab originaldelar med originalpåsar tom tongue

Det bör du ju se på bilderna.

Mr TX
976 Inlägg
12 oktober 2012
TBOC_Razor skrev:
Turbo-X skrev:
TBOC_Razor skrev:

Japp. 198kr/st kostar dom annars på mekonomen och det är saab originaldelar med originalpåsar tom tongue

Äsch, löste problemet lite coolare på Aero wink

"We are not dead yet"
SAAB

Saab 9000 Älskare!
175 Inlägg
13 oktober 2012
Turbo-X skrev:
TBOC_Razor skrev:
Turbo-X skrev:

Äsch, löste problemet lite coolare på Aero wink

Längesen man köpte nåt ! donatorbilen börjar bli sliten nu haha! big_smile och dom glasen var inte dom vackraste som sitter på nu. Men dom kostade ju inte så farligt! så får dra ner till mekonomen och glo ! big_smile

Gillar att tvätta bilen...

4 670 Inlägg
4 november 2012
Hur går det för dig med denna? Följer med spänning då man själv köpt hem en 9000 Aero -95

Bilrekonditionerare
453 Inlägg
4 november 2012
Härligt med en 9000 Aero! Sätt in ledbelysning i skylten istället så får du en modern men ändå original look smile Sen måste du ju ragga tag på den riktiga inredningen med läder i dörrar osv wink

MVH Rikard

6 170 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
mickius skrev:
Hur går det för dig med denna? Följer med spänning då man själv köpt hem en 9000 Aero -95

Står lite halvstilla just nu faktiskt då jag dels har försökt få rätt på brukisen som läcker in vatten i skuffen när det regnar (tur man har carport...) och dels har jag varit upptagen med annat.

Dock har jag köpt hem en navi från en 9-5 som jag kanske gör ett tappert försök att slänga in i Aeron i framtiden men det får vi se om jag nu ens får igång den...

skutte skrev:
Härligt med en 9000 Aero! Sätt in ledbelysning i skylten istället så får du en modern men ändå original look smile Sen måste du ju ragga tag på den riktiga inredningen med läder i dörrar osv wink

Ska byta till dioder men det blir inte förrän jag till att börja med har fått rätt på bilen och gjort den vägduglig och besiktningsklar, har ingen nytta av en snygg regbelysning på en bil som inte kommer någonstans wink

Sen så läcker det in vatten i Aerons baklucka också men var det vattnet kommer ifrån är ett j-la mysterium. Vattnet lämnar inga spår efter sig utan helt plötsligt är det bara en plaskdamm i reservhjulsbaljan utan att man vet var det kommit ifrån.

Så med andra ord har jag två 9000 -95 som bägge tar in vatten genom bakluckan men på brukisen vet jag iaf varför.

PS. I aeron kommer det inte hamna några dörrsidor med skinn eftersom jag sålt den ena uppsättningen jag hade och gett bort den andra. Man kan ju undra varför jag gör av med två uppsättningar aero-dörrsidor i grått eller hur ?

Jag har en uppsättning Ermenegildo Zegna-dörrsidor som ska sitta i Aeron sen tillsammans med den gråa pilotinredningen från brukisen wink

https://www1.garaget.org/archive/66/65889/241422/large_241422-2592232.jpg

6 170 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
Såg att någon hade skrivit i tråden (men tagit bort det igen? ) så jag fick lite motivation att klottra några rader här igen.

Dom som läst mitt senaste blogginlägg vet redan det här men för er andra:

Den sjunde såg jag på senast inkomna på returbilens hemsida att det kommit in en 9000 Aero på returen i falkenberg, blev så upphetsad (nej inte DEN sortens upphetsning...) att jag tänkte åkt direkt men jag skulle knappt hunnit fram innan dom stängde så jag siktade in mig på att vara där när dom öppnade dagen efter istället. Blev lite sen så jag kom dit runt halv tio (dom öppnar nio) så det var lite smått nervöst att springa runt där och leta efter bilen, vem vet om någon stod där och skruvade på den eller om någon rent av tagit grejorna redan dagen innan ??

Hittade till sist den nästan längst ner i ett hörn av gården och allting var kvar!

Jag blev kvar på skroten i nästan fem timmar och det här var det stora fyndet:

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65889/65889-88544845683b715e2c51f787e658b4f0.jpg
Fina framsäten förutom sömmen som spruckit på förarsätet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65889/65889-21a4c7a10a4f821b4fe4fdd205b4b5b7.jpg
Baksätet ser ut som om det vore nytt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65889/65889-dced332dfeeef85414e4742218d6449c.jpg
Även dörrsidorna är riktigt fina förutom några märken vid handtaget på förarsidan. Det har nog bara åkt en person i bilen för allt ser ut som nytt förutom på förarplatsen tongue

Hela listan över "bytet" från falkenberg finns i bloggen för dom som är intresserade och allting gick på 1400kr plus cirka 400kr i bensin, inte illa alls smile

Så nu har jag pilotinredningar till bägge mina 9000 men den stora ironin i det hela är att i söndags så rasade antagligen turbon helt på den gröna och med allt som är fel på den nu (stendöd startmotor, vattenfall i bakluckan när det regnar och nu turboras) så verkar det snarare som om den jäveln kommer slaktas och säljas i delar än att den görs vid om jag inte får tag i gott om pengar och billiga delar.

Så nu är helt plötsligt Aeron den bil som verkar billigast att få igång så jag vet inte riktigt vilken bil jag ska lägga dom få pengar och tiden jag har på...

PS. sorry till er två killar som antagligen ville haft grejorna i Aeron men jag var först denna gången wink

Tänkte också säga att jag dessutom lyckades smuggla med mig den bakre regplåten från bilen och regnummret börjar på DTG, någon som känner igen en mörkblå (?) 9000 Aero -97 med det nummret ??

Hade jag kunnat hade jag tagit taket ifrån den också då den hade taklucka, riktigt fin bil var det innan den hamnade där den står idag...
Senast redigerat av TBOC_Razor (14 november 2012)

Mr TX
976 Inlägg
14 november 2012
TBOC_Razor skrev:
Såg att någon hade skrivit i tråden (men tagit bort det igen? ) så jag fick lite motivation att klottra några rader här igen.

Dom som läst mitt senaste blogginlägg vet redan det här men för er andra:

Den sjunde såg jag på senast inkomna på returbilens hemsida att det kommit in en 9000 Aero på returen i falkenberg, blev så upphetsad (nej inte DEN sortens upphetsning...) att jag tänkte åkt direkt men jag skulle knappt hunnit fram innan dom stängde så jag siktade in mig på att vara där när dom öppnade dagen efter istället. Blev lite sen så jag kom dit runt halv tio (dom öppnar nio) så det var lite smått nervöst att springa runt där och leta efter bilen, vem vet om någon stod där och skruvade på den eller om någon rent av tagit grejorna redan dagen innan ??

Hittade till sist den nästan längst ner i ett hörn av gården och allting var kvar!

Jag blev kvar på skroten i nästan fem timmar och det här var det stora fyndet:

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 58b4f0.jpg
Fina framsäten förutom sömmen som spruckit på förarsätet.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … b4b5b7.jpg
Baksätet ser ut som om det vore nytt!

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … d6449c.jpg
Även dörrsidorna är riktigt fina förutom några märken vid handtaget på förarsidan. Det har nog bara åkt en person i bilen för allt ser ut som nytt förutom på förarplatsen tongue

Hela listan över "bytet" från falkenberg finns i bloggen för dom som är intresserade och allting gick på 1400kr plus cirka 400kr i bensin, inte illa alls smile

Så nu har jag pilotinredningar till bägge mina 9000 men den stora ironin i det hela är att i söndags så rasade antagligen turbon helt på den gröna och med allt som är fel på den nu (stendöd startmotor, vattenfall i bakluckan när det regnar och nu turboras) så verkar det snarare som om den jäveln kommer slaktas och säljas i delar än att den görs vid om jag inte får tag i gott om pengar och billiga delar.

Så nu är helt plötsligt Aeron den bil som verkar billigast att få igång så jag vet inte riktigt vilken bil jag ska lägga dom få pengar och tiden jag har på...

PS. sorry till er två killar som antagligen ville haft grejorna i Aeron men jag var först denna gången wink

Tänkte också säga att jag dessutom lyckades smuggla med mig den bakre regplåten från bilen och regnummret börjar på DTG, någon som känner igen en mörkblå (?) 9000 Aero -97 med det nummret ??

Hade jag kunnat hade jag tagit taket ifrån den också då den hade taklucka, riktigt fin bil var det innan den hamnade där den står idag...

Åkt tillbaka o ta taket för fan big_smile Taklucka är ett måste! wink

"We are not dead yet"
SAAB

Sök