4418
Sök

Norsjö Shopper (mopedbil) orkar inte uppförsbackar!

1 Inlägg
27 augusti 2012
Trådstartare
God morgon!

Jag äger en Norsjö Shopper från sent 60- eller tidigt 70-tal med Saxonette 2-växlad automat.
Denna är genomgången följande:
Förgasaren rengjord, ATV-oljan bytt två gånger (Castrol TQ), nytt tändstift, avgassystem rengjort, drivkedjan smord med WD40, bensinen blandad med 2 procent olja istället för 4 (eftersom moderna oljor är mera koncentrerade) och det ställbara munstycket är justerat ca. 200 gånger de senaste dagarna.

Men ett problem tycks inte gå att råda bot på: Ibland i uppförsbackar vill den inte orka, utan står bara och "stampar" eller hackar sig långsamt framåt trots att jag vrider gasen i botten. Det slutar vanligen med att jag får kliva ur och gå brevid och gasa för att den ska orka. (Vilket känns inte så lite skämmigt ...)

Och att starta i uppförsbacke kan man glömma. Man får rulla ned den till plan mark och "ta sats" för att komma upp även för mildare backar...
Och det märkligaste är att ibland klarar den en backe och sedan kan den plötsligt lägga av helt i samma backe nästa dag.

Den är helt original och otrimmad (förra ägaren lovade detta på heder och samvete) och den enda modifiering som gjorts är att en "sak" längst bak i ljuddämparen plockats bort eftersom den sotade igen hela tiden.

Så, vad kan problemet vara??
Det enda "fel" jag kan se är att drivkedjan är en aning slapp. Kan det göra motorn såpass slö?
Och sen vill jag gärna ha tips om hur man ska ställa in munstycket beroende på luftfuktighet och temperatur.

Mvh Albertina.

5 710 Inlägg
27 augusti 2012
Hej,

13§ Vett och etikett
•Diskussioner rörande mopeder, epa-traktorer och annat som normalt brukas av personer under 18 år är inte tillåtna

Låser.

MVH Jonas/moderator

MVH Jonas
..............

Sök