Att låna ut bilen till farsan.

PhR34k
29 augusti 2012 · 164 Inlägg

Hej, lite intressant att se hur ni gör med era bilar.
Farsan har börjat bli äldre och har inte samma reaktion som han haft tidigare och saker hör till att jag älskar mina bilar och tar väldigt mycket hand om dem. Har aldrig krockat, råka repa en av mina bilar en gång och jag höll på att tuppa av. För ett par år sen kom min farsa på besök från Spanien och eftersom jag är service elektriker så har jag jobb bilen på dagarna så min privata står mest och då undra han utifall han fick låna den några gånger då han hade lite ärenden han skulle utföra under sitt Sverige besök, jag sa lite tveksamt att "jo men se till att inte parkera utanför mataffärer eller liknande så jag får dörruppslag och akta fälgarna" och han kände sig lite sårad utav det då han kände att jag inte riktigt ville låna ut bilen. Men till slut så låna han den och sista dagen när han åkte till flygplatsen så ja, då lyckades han göra en 10cm repa på inredningen samt så satt syrran med och hon berätta hur han råka köra på en trottoar och han  hade rykt på axlarna.
Nu senast var jag och hälsa på dem i Spanien med min bil och vi satt alla på restaurang och käkade när han behövde åka hem och hämta en sak. Han fråga en avlägsen släktning om han fick låna hans bil för ärendet utan att fråga mig, vilket var skönt för jag har 20" på min bil med knappt något gummi och jag kan garanterat säga att han hade säkert lyckats repa fälgen om han kört den korta sträckan. Men sen så tycker jag att det är tråkigt att han inte ska få kunna låna min nya A6:a (det är en utav hans favorit bilar) men jag vet att nåt kommer hända då under vår korta visit så lyckades han backa in i en bil och tittar man på hans bilar så ser de ut att komma från destruction derby spelet..

Så tillbaks till ämnet, hur gör ni? Lånar ni ut eran älskling till mamma och pappa eller andra släktningar?

sthlm
Honda S2000 (2000)
Tesla Model X "Coil" (2019)
Evildan
29 augusti 2012 ·

Självklart lånar jag ut min bil till mina släktningar.
Den släkting som lånar skulle givetvis ersätta mig om denne gjorde någon skada på bilen.

Tråkig situation dock för dig.

Senast redigerat av Evildan (29 augusti 2012)

JimmyAndersson
29 augusti 2012 · 1 679 Inlägg

Jag lånar ut min pärla smile
Dock inte nå jätte mycket värde i bilen men för mig är den värd mycket smile
Men händer nåt så betalar isf släktingen smile
men jag lånar inte ut den till vem som helst smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
Dirtymike
29 augusti 2012 · 1 532 Inlägg

Lånade ut en bil till min far..... fick tillbax ratten och nyckeln. Ratten hade snappoff.
Bilen hämtade bärgarn o parkerade den på skroten.
Jag lånar inte ut mina bilar till någon utom min tjej.

Jeep J20 (1978)
RD_87 Skrotsamlare
29 augusti 2012 · 4 031 Inlägg

Jag lånar ut bilarna till mina släktingar, fast morsan mosade baken på min gamla 245...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
killercow
29 augusti 2012 ·

är ju en sak å låna ut en bruksbil till nära släktingar.

Utställnings bil eller liknande kan ja förstå om man inte lånar ut. Men har man en sådan bil så har man väl även nån form av bruksbil. Hur gör man när man ska handla och inte kan parkera på en parkering?

Hade ja haft en släkting som var otroligt vårdslös eller otursförföljd så hade ja nog inte ens lånat ut brukisen

PhR34k
29 augusti 2012 · 164 Inlägg

Jag brukar alltid ta parkeringsplatser som är längst ifrån ingången och dessutom sista platsen och så ställer jag mig fel på den sista platsen så att jag är skyddad! smile Men detta är mkt att kräva av folk, tycker själv ibland att det är drygt för man får snurra ett par varv ibland innan man hittar sådan plats och hittar jag ingen så dubbelparkerar jag för jag tar hellre en parkeringsbot än ett dörruppslag.

Visst skulle farsan ersätta mig men jag skulle aldrig vilja ta pengar från morsan eller farsan för att de skadat nåt på bilen. Som tex när han repa inredningen, fan att köpa ny dörrsida kostar flera tusen eller om han skulle tex repa fälgen det kostar också flera tusen.

sthlm
Tesla Model X "Coil" (2019)
Honda S2000 (2000)
DuelBall Seg bôvel
29 augusti 2012 · 322 Inlägg

Så länge jag har kvar den junkie jag har nu ser jag inga problem med att låna ut bilen. Gör inget om jag får en repa eller två.

Men om jag har en lite finare bil känns det läskigt att låna ut till vissa personer som bara ser bilen som ett transportmedel, ett nödvändigt ont.
Om jag lånar ut en 10 år gammal Volvo till min farsa och han orsakar en kosmetisk skada som dock kostar en jäkla massa att reparera, inte fan går jag och kräver min egen far på 6000:- för en reparation. Han hade aldrig krävt mig på pengar om jag smällt hans bil.

Två alternativ återstår:

1. Skita i att reparera, bilens inbytesvärde minskar.
2. Reparera själv, kostar jävla massa pengar.

Därför är det bättre att ha en skrothög som man kan låna ut när man vill. Alternativt ge fanken i att låna ut bilen överhuvudtaget.

(Ska tillägga att min farsa är jävligt försiktig med alla bilar överlag, även min 5000-kronorsbil. Olyckor händer dock alla).

Muttley
29 augusti 2012 ·

Du ska tala om för din far att han kanske inte borde köra bil om hans reaktion är så pass dålig att han krockar och kör emot så mycket.

Varför ska du hålla tyst om det? I med du menar på att han blir till åldern gissar jag att syn och dylikt har blivit sämre.
Stå på dig och förklara. Jag hade inte lånat ut bilen till min farsa om han hade kört mot en massa och ryckt på axlarna.
Och de hade han förstått, för de är bara han som får låna den och köra ensam med.

SoL Eigenbrötler
29 augusti 2012 · 1 237 Inlägg

Bilar är till för att användas.

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
dengus Bilplastreperatör
29 augusti 2012 · 87 Inlägg

Lånar ut min till alla i familjen är dock som du också sa att dom ska akta fälgarna och se
till att ont parkera brevid skrotbilar som är buckliga och jävliga big_smile står man vid finare bilar är dom oftast räddare om som bil med big_smile har funkat än så länge alla fall wink

F-Tar
29 augusti 2012 · 1 335 Inlägg

Inte en chans på jorden. Endast jag kör min bil som jag köpt ocj betalar för. Spelar ingen roll hur långt eller sent man ska köra.. Jag kör och de finns ingen annan. Inte ens servicemannen får köra in till verkstaden knappt tongue

B5 #001
BMW 325 tds "E36" (1997)
BMW Alpina B5 "001" (2005)
Mack Forum- och sitemoderator
29 augusti 2012 · 26 149 Inlägg

Klart jag lånar ut mina bilar - till dem jag litar på. Farsan är en av dem. Min bror en annan, bara som exempel.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
kannebanne
29 augusti 2012 · 2 046 Inlägg

Aldrig. Sist jag lånade ut min bil blev den småkrockad bak. De händer inte igen.

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
_vilse_
29 augusti 2012 · 2 Inlägg

Lånar ut till dom jag litar på, men fan ta dom om dom ändrar stolen smile

Volvo V70N 2,5T Sport Edition "Generalen" (2003)
Demmpa
29 augusti 2012 · 329 Inlägg

litar man på den som kör så kan man låna ut tycker jag:) mamma har väl haft otur, men en bil är en sak.. mamma är min mamma:) bara hon klarar sig så går resten att ordna om något skulle hända:)

Saab 9-5 2,0t Biopower "Rusty Cracker" (2006)
TexaL
29 augusti 2012 · 308 Inlägg

Dirtymike skrev:
Lånade ut en bil till min far..... fick tillbax ratten och nyckeln. Ratten hade snappoff.
Bilen hämtade bärgarn o parkerade den på skroten.
Jag lånar inte ut mina bilar till någon utom min tjej.

Hahahaha! lol

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
BOLIN_
29 augusti 2012 · 2 763 Inlägg

Lånar endast ut min bil till de jag vet hur man hanterar en bil och som vet vad varmkörning är, min syster lånar jag inte ut min bil till, ej heller min mor. Ytterst få personer får köra min bil.

Volvo - For Life
kannebanne
29 augusti 2012 · 2 046 Inlägg

BOLIN_ skrev:
Lånar endast ut min bil till de jag vet hur man hanterar en bil och som vet vad varmkörning är, min syster lånar jag inte ut min bil till, ej heller min mor. Ytterst få personer får köra min bil.

Jag! cool

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
BOLIN_
29 augusti 2012 · 2 763 Inlägg

kannebanne skrev:

BOLIN_ skrev:
Lånar endast ut min bil till de jag vet hur man hanterar en bil och som vet vad varmkörning är, min syster lånar jag inte ut min bil till, ej heller min mor. Ytterst få personer får köra min bil.

Jag! cool

Va? tongue

Volvo - For Life
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang