4473
Sök

Bmw 325i - 92 vandrar på tomgång

679 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
Tja

Har lite problem med bmwn ja skaffa mig nyss, bilen vandrar på tomgång mellan 800-1500 varv. MEN bara när den är varm sen när den står på tomgång och vandrar så luktar det oförbränt så känns som det är lambdasonden?

Mvh

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
30 augusti 2012
Kan vara som du tänker med lambadsonden men hur har du det med tändspole?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

679 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
Ja det är frågan, bilen går ju klockrent förutom tomgången, är beter den sig med dålig/trasig tändspole?

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
30 augusti 2012
Det kan det, det kan t.o.m. i vissa fall lukta obränt bensin.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
30 augusti 2012
Det kan vara att du har en dålig packning vid insuget som gjorde att motorn ta tjuvluft.
Kolla också alla vakumslangar.
Har du öppet luftfilter?

679 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
alain skrev:
Det kan vara att du har en dålig packning vid insuget som gjorde att motorn ta tjuvluft.
Kolla också alla vakumslangar.
Har du öppet luftfilter?

Får ta och kolla det, sitter öppet filter på, satt på när ja köpte den och har inte varit något problem

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
30 augusti 2012
Öppen luftfilter kan orsaka problem med LMM, smyts kan sätta sig på silvertråd som i sin tur orsaka andra problem.

679 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
alain skrev:
Öppen luftfilter kan orsaka problem med LMM, smyts kan sätta sig på silvertråd som i sin tur orsaka andra problem.

Felet men tomgången försvann för 2 dagar sen, Fin och stadig tomgång och inga stinkande avgaser! men igår efter ja kört på e22 cirka en timme sen efter ja stanna vid en stoppplikt så börja tomgången vandra igen

Kan tillägga när ja körde nyss och stanna tomgång lika dan, stänger av bilen och styr lite andra grejer kör vidare och stannar då skit fin tomgång, varvar till och då börjar den svaja direkt på tomgång
Senast redigerat av Bompeman (2 september 2012)

1 353 Inlägg
3 september 2012
Låter som det är inloppsslangen till insuget, brukar kunna spricka och dra tjuvluft, men håller sig tät tills du gasar, när motorns vridmoment får den att vrida lite, då öppnar sig sprickan och den får in tjuvluft där, då tror den motorn går snålt och fettar på bränsleblandningen också. 

Tror en ny kostar ~300:- på bmw

There's no replacement for displacement

George
1 956 Inlägg
3 september 2012
Har för mig att dessa även har tomgångsmotor vid insuget?`Så länge sen jag hade min 325.

Men iaf. Kolla efter sprickor i insugsbälgen vaccumslangar vilket inte är så många och (om det finns) ta ut tomgångsmotor och rengör ordentligt med något medel så att klaffen går fritt. Dom brukar sota igen.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

679 Inlägg
3 september 2012
Trådstartare
Tack för tipset ska ut och kolla lite, har för mig att 325i har tomgångsmotor under insuget?

1 353 Inlägg
3 september 2012
japp, sitter under insuget, och blir mycket enklare att komma åt om du tar bort luftbälgen in, så passa på att kolla den samtidigt smile

There's no replacement for displacement

Sök