Ford Fiesta-94 (Custom JBL ljudbygge)

Ford Fiesta (Custom JBL ljudbygge). Detta projekt kommer att bestå enbart av JBL produkter, och detta är mitt första projekt så ha tålamod med eventuella fel osv jag kan tänkas göra :)
  • 34 Följare
  • 42 080 Visningar
  • Projektet avslutat 29 oktober 2012
Hassman
14 oktober 2012 · 493 Inlägg

Expoze skrev:
Såga ut ordentligt bakom så att högtalaren får möjlighet att andas ordentligt, det gäller även i plåten där du bara verkar ha tagit upp för magneten. Mycket luft som flyttar sig även på mindre högtalare.

Då får det bli och kapa en del imorgon då smile

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
Dr3amy
14 oktober 2012 · 103 Inlägg

Mera bilder nästa gång hasse:)  mer å värre:D

Hassman
14 oktober 2012 · 493 Inlägg

Dr3amy skrev:
Mera bilder nästa gång hasse:)  mer å värre:D

Hehe ja det är ju inte så mycket kvar att göra nu tongue Inte kunnat gjort nåt på bilen för jag jobbade hela förra veckan smile

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
Dr3amy
14 oktober 2012 · 103 Inlägg

okok. men går du kvar på  utbildning eller hur ser det ut?

Hassman
15 oktober 2012 · 493 Inlägg

Dr3amy skrev:
okok. men går du kvar på  utbildning eller hur ser det ut?

Nah det va förberedande utbildning så nu väntar jag på riktiga utbildningen, men fick ju hoppa in o jobba hela veckan efter Eon branden tongue

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
Dr3amy
15 oktober 2012 · 103 Inlägg

okok. när drar den riktiga igång då?

Hassman
15 oktober 2012 · 493 Inlägg

Dr3amy skrev:
okok. när drar den riktiga igång då?

Det vet jag inte riktigt, det är kö till den men tippar på några månader iaf tongue

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
Dr3amy
15 oktober 2012 · 103 Inlägg

fifan du har du mkt tid på dig att bygga nu dåwink

Hassman
15 oktober 2012 · 493 Inlägg

Dr3amy skrev:
fifan du har du mkt tid på dig att bygga nu dåwink

Hehe ja men det kostar pengar också tongue Men imorrn blir det ner till skroten o köpa nya dörrsidor iaf. Dörrarna har slagit sig för mycket så dom lossnar när jag öppnar dörren, gör om gör rätt smile

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
Expoze
15 oktober 2012 · 2 024 Inlägg

Ett tips, förstärk dörrsidan med ett lager mdf innan du börjar plasta nästa gång.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Hassman
15 oktober 2012 · 493 Inlägg

Expoze skrev:
Ett tips, förstärk dörrsidan med ett lager mdf innan du börjar plasta nästa gång.

Vet inte riktigt hur det skulle gå till faktiskt för dörrsidan svänger här och där. Tips?

Tidigare blivit tipsad om att göra dörrsidan helt i mdf men den skulle inte passa då den inte är plan någonstans.

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
Expoze
15 oktober 2012 · 2 024 Inlägg

Bygg annars upp just den delen som högtalarna ska sitta i mdf och såga bort en del av dörrsidan, kika lite hur jag gjort i min Cittra tex, finns en tråd här nånstans som jag skrev om hur jag byggde mina dörrar.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Hassman
15 oktober 2012 · 493 Inlägg

Expoze skrev:
Bygg annars upp just den delen som högtalarna ska sitta i mdf och såga bort en del av dörrsidan, kika lite hur jag gjort i min Cittra tex, finns en tråd här nånstans som jag skrev om hur jag byggde mina dörrar.

Fast hur förhindrar det att dörrsidan slår sig om jag bygger upp hela sidan med mdf jämfört med att bara använda bafflar?

Måste hursom helst förstärka hela dörren först med glasfiber. Men denna gång ska jag skruva tillbaka handtag osv också för att den ska sitta kvar i sin position.

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
Expoze
15 oktober 2012 · 2 024 Inlägg

Jo, alternativet är ju att stärka upp hela dörrsidan med MDF innan man börjar göra former, alternativt så gör man som jag gjorde och bygger en baffel mot dörren direkt och bygger igen dörren innanför dörrsidan. Funkar kalas.
Här finns lite kort sammanfattning hur jag gjorde http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=242565

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Hassman
15 oktober 2012 · 493 Inlägg

Expoze skrev:
Jo, alternativet är ju att stärka upp hela dörrsidan med MDF innan man börjar göra former, alternativt så gör man som jag gjorde och bygger en baffel mot dörren direkt och bygger igen dörren innanför dörrsidan. Funkar kalas.
Här finns lite kort sammanfattning hur jag gjorde http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=242565

Ser riktigt bra ut! Men det är nog lite överkurs för mig att lyckas med något sånt där ännu iaf smile Men pop nuts skulle kunna vara en lösning, men hur satte du fast dina på insidan av dörren?

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
Expoze
15 oktober 2012 · 2 024 Inlägg

Satte fast vad på insidan?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Hassman
15 oktober 2012 · 493 Inlägg

Expoze skrev:
Satte fast vad på insidan?

Popnuts, dom sitter väl på insidan så drar du en bult rakt igenom den nya dörrsidan och gängar dom i popnutsen?

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
Expoze
15 oktober 2012 · 2 024 Inlägg

Popnuts är en form av popnit, man nitar fast dom i dörren som vanliga popnitar och sen är det ett färdigt gängat hål att dra sin skruv i.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Hassman
16 oktober 2012 · 493 Inlägg

Expoze skrev:
Popnuts är en form av popnit, man nitar fast dom i dörren som vanliga popnitar och sen är det ett färdigt gängat hål att dra sin skruv i.

Okej smile Får man fråga vart du fick tag på dom och vad det kostade?

Tycker att mina dörrsidor sitter klent med bara clipsen.

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
Expoze
16 oktober 2012 · 2 024 Inlägg

Finns en billig grundsats på biltema med verktyg och lite nit, mutternit heter det väl där, sen kan man fylla på med nit av ett bättre fabrikat men biltemas verktyg duger. Bra nit finns bla Emhart som de flesta välsorterade järnaffärer kan fixa. http://www.emhart.eu/eu-se/produkter-tj … /index.php
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve … ats-12953/

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang