1849
Sök

Bästa "ämnet" för sugtrimm?

Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
6 oktober 2012
B204GT så är de löst! big_smile

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått

367 Inlägg
6 oktober 2012
Timos koncept motor steg 2
Volvo B230
std 531 topp 46/38 vent.
13.10 kamaxel
typ 3 grenrör
Org. LH 2.4 insprut.
Special chip
7250rpm
Effekt 213,5 BHP 244,5 NM @ 5300 RPM Bromsat i DTE Racing´s Superflow 901 bänk.

Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
6 oktober 2012
vridet kunde varit bättre! big_smile

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått

1 758 Inlägg
6 oktober 2012
Volvos rödblock är populära för att det är billigt att hitta delar till dem och för att det finns mycket kunskap om dem här i Sverige. Nästan så att lokala ICA-handlaren har trimkammar...
Faktum är dock att det ändå är en jävligt ineffektiv motor. Det största problemet är topparnas dåliga utformning. Går att rätta till en del genom att porta, men det blir ändå inga imponerande siffror. Vilket förstås inte är jättekonstigt med tanke på att det är grejer som i grund och botten utvecklades på 70-talet. Till Svensson-bilar!

Är det effekt och körbarhet man är ute efter är det bättre att leta efter något av nyare modell från kontinentala Europa eller Japan.
Senast redigerat av schnauz (6 oktober 2012)

1 507 Inlägg
6 oktober 2012
Alex-s skrev:
Tuggummimannen skrev:
Köp en "sunkvolvo" b230, portad planad 531 topp och en folkracekam med över 300 grader duration, ex-grenrör och chippade boxar så har du 200 hk. Jag portar 531 toppar för 2500 spänn

Mvh
/T

ehm nu lugnar vi ner oss lite här.. extraktor, kam, chip och portning ger inte 70hk på en volvofyra

Kammen i en b230f är enormt snäll, byter du till 531 topp och en hyffsad kam, säg 280 duration och 12,5mm lyft har du runt 150-160 hk. Har portat en del toppar till folkracebilar som lämnat runt 200hk med 303graderskam (13,3mm lyft, 108grader nockvinkel och 5,8mm tdc lyft), alltså det värsta som går att slipa på orginalkammen, detta tillsammans med 1mm större ventiler, mirafrästa ventilsäten, fria andningsväger, etc.

Det är jävligt knivigt att komma närmare 100hk/l utan att byta till hk-kolvar, men runt 200hk kan man plocka ut...
Tro mig om du vill cool

Mvh
/T

49 Inlägg
7 oktober 2012
Jo man kan ju alltid diskutera huruvida stenålder en b230 maskin är, underdelen designades från början till att bli ett dieselblock vilket de senare kanske insåg var lite dumt då allt väger bly i motorn men tål en satans massa effekt (bortsett från lågfriktionsmotorerna på 80 talet) men ett FK eller sent FT block med oljekylda kolvar, stora veven, stora stakarna, BCP topp med bra flöde i å lite större ventiler så har du ett bra "ämne" hållbarhetsmässigt, sen är väll allt upp till dig hur kunnig du är på att trimma? RC-motorerna har välldigt mycket effekt.

Avstängd
1 714 Inlägg
7 oktober 2012
Tiger1978 skrev:
Volvo 340, byta block till b230 en vässad topp, kam, sprut och extraktor så är du klar.. Lådan sitter ju bak så viktfördelningen är ju guld

Många intressanta förslag.

Detta är ju en sak, Volvo 340.. ja, om det är en 2.0L drivlina.
Köper du tillexempel en 1.7L bil så hjälper inte viktfördelningen när du rasat kardanen med 150hk.

B230 är långt ifrån bästa alternativet i Volvostallet. vad har dem som mest som sugis, 136hk?

B234 med 159hk skulle jag säga är en bra grundmotor om man nu bara ser till Volvo.

Vad som gör att du får ut hästar på en sugmotor är inte Webrar på vilken motor som helst,
det är inte en motor med överladd där man "hänger på" effekt,
utan man får gröpa så långt in man kan.

Slagvolym och fyrventilsteknik är A och O när vi pratar sugtrim.
Det ena kompenserar det andra men har man både och så hjälper det ju nämnvärt.

Efter detta så är det kamaxeltider, tändning och flöden som spelar roll.
Hur man får i bränsle-luft blandning i motorn och vad motorn gör med den.

Självklart ska allting lira tillsammans så man får planera varenda del av motorn på samma gång.

Det är såna här saker som Honda och Cosworth gör så jäkla bra..

Eller då även en Hemi med sina 7 liter slagvolym, där behöver man inte tänka lika mycket på ventilerna roll
Senast redigerat av Emilius (7 oktober 2012)

Avstängd
1 714 Inlägg
7 oktober 2012
Nu såg jag dock i första inlägget att trådstartaren inte efterfrågade just Volvomotorer,
läste lite snabbt. Fick för mig detta när alla satt och föreslog Volvomotorer, för det kan ju omöjligen vara det första man tänker på när man snackar om bästa alternativen av alla motorer i världen roll

Dåå var det en helt annan sak, glöm bort Volvo om du nu inte MÅSTE ha det.
Gjutjärnsblock är jävligt osexigt och T5 är bara stor utan anledning.

Vad har en T5 för pulver?

Honda K20... K20A2 med 200hk och K20Z4 med 198hk är väl vanligast i europa,
men i Japan finns dem med upp till 260hk.

Helt plötsligt känns till exempel B234 med 159hk på 2.3 liter med 0.2 liter mer bränsleförbrukning per mil
väldigt dålig rent utsagt i jämförelse.

Skillnaden är dock priset. Priset är inte det dubbla,
utan man får lägga till en nolla på B234ans priser för att handla K20.
Fruktansvärt mycket billigare i andra länder dock, England brukar vara billigare,
dem kan även ha JDM motorerna hemma istället för halvmesyrerna som levererades till europa.

Och Hondamotorer sitter åt andra hållet mot vanliga tvärställda motorer så dem går åt "fel" håll,
om man nu inte micklar ner dem i en annan bil åt samma håll.

Detta beror dock på vad du vill ha för bil. Om du vill ha en originalbil eller ett hemmabygge.

För 10 tusen finns det andra trevliga Hondamotorer som gör jobbet mycket väl.
B18 till exempel som jag tror någon gav på förslag.

Vill du ha fram eller bakhjulsdrift?
Du äger ju en E30 vilken är väldigt trevliga bilar, huruvida vettigt det är att "slakta" en 318i kan debatteras,
men med en 318is motor från en krockad E36 (billigt, nyare bilar = lägre mil) kanske i en 316 så..

Någon gav KR på förslag alternativt 2.0L, visst, det funkar, men man får trimma med huvudet.
KR är billiga men 139hk är rätt långt ifrån 200hk. 2.0L ABF eller 9A (Passat, Golf Mk3, Seat) har 150hk istället,
men kostar många tusen mera. Borra/stroka isåfall en KR.

Golf 2 är billiga chassin som det finns delar till ingen ände till och duger fint vid backrace!
Senast redigerat av Emilius (7 oktober 2012)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
7 oktober 2012
Min gamla 350 v8 i blazern har ju 220 hk original, andra kolvar eller toppar så kompressionen höjs och man är över 300 hk utan problem. Ser man sen till att balansera upp allt ordentligt i en sån så har man ganska mycket effekt att tjäna bara där. Billigt är det med både motorer och delar. Det är ju visserligen en tung pjäs så det går ju åt lite bil att ha den i. Varvar inte så mycket heller, men det behövs inte...

Vill man ner lite i motorstorlek så vill jag framhäva opels 2l motorer, den i min kadett (c20xe) är rejält pigg och håller gör den med. Original tål dom att köras konstant på 6800 rpm, varvstopp ligger på 7000. Dom är visserligen bara på 150 hk original och lite dåligt bottenvrid men ett par nya trimkammar och chip botar effektivt den svagheten. Att opels motorstyrsystem dessutom ger näst intill oslagbar bränsleekonomi får man väl se som en bonus...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 oktober 2012
Redan i de första inläggen så nämns Hondamotorerna som har galet stor potential och framförallt är det som gör den så billig att trimma det enorma utbudet av eftermarknadsprylar. Till och med ur den gamla D16z5 (non vtec) har man plockat 180hk. Ur en B16 vet jag inte vad det finns för övre gräns, förutom just de 20.000 som nämns.

Däremot vet jag inte hur avancerat det här är?
Senast redigerat av caromania (7 oktober 2012)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 062 Inlägg
7 oktober 2012
En Volvo 360 med Volvos B234 motor och trimmad efter bästa förmåga kan väl bara bli lajjbans och samtidigt ruskigt billigt?
Då går budgeten ihop också smile

M.V.H.

Bonntrimmare
620 Inlägg
7 oktober 2012
köp en mauell bmw 540 så har du lika mycket pulver som i en 100 000kr´s volvo sug motor

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

Avstängd
1 714 Inlägg
7 oktober 2012
D_Carlsson skrev:
köp en mauell bmw 540 så har du lika mycket pulver som i en 100 000kr´s volvo sug motor

286hk.

1600kg va?

Och sen så har vi Volvo 360 på 1030kg. med exemplet B234 som ovan så är det 159hk.

Jag tror skillnaden är marginell om ens BMWn kör ifrån 360n i det läget.

Sedan så är 360n totalt värdelös i kurvor med BLADFJÄDRAR.

Men det enda intresset på garaget verkar ju vara hästkrafter så spela roll egentligen..

Sen så har vi dem ännu snabbare bilarna. Golf 2 med 200hk 16v motor. 950kg är inga problem att banta ner dem till, ännu mindre är mycket möjligt.

Honda Civic EG hatch väger väl 980kg original redan?

För övrigt tror jag både BMW 540i och Volvo 360 står sig jävligt dåligt i tävlingssammanhang utan kraftiga modifikationer, BMWn lite bättre i hjulupphängningar men det är ett skepp, ingen ide att ens ta den på backrace.

Bonntrimmare
620 Inlägg
8 oktober 2012
Jag har faktiskt fått spö med min 540 av en 360 med 16v motor som var rejält sugtrimmad dvs långt över TS budget
Men ska man ha en liten lätt bakhjulsdrivnen kaross så hade jag nog hellre kollat på en mb 190 Toyota corolla eller e30 före just en daf.
Senast redigerat av D_Carlsson (8 oktober 2012)

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
8 oktober 2012
Lägger röst för c20xe. Finns otroligt mycket gammla delar från när dessa körts i rally att få tag på. Inge större problem att plocka en 200 sughästar med byte av kammar och chippning.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Avstängd
1 714 Inlägg
8 oktober 2012
D_Carlsson skrev:
Jag har faktiskt fått spö med min 540 av en 360 med 16v motor som var rejält sugtrimmad dvs långt över TS budget
Men ska man ha en liten lätt bakhjulsdrivnen kaross så hade jag nog hellre kollat på en mb 190 Toyota corolla eller e30 före just en daf.

Vad rolig du var nu wink

Det är bara 340 som har DAF-anor, 360 har Volvomotor, Volvodrivlina osv.

Men ja, E30 är ett vettigare alternativ än 360. Om man nu inte tänkt bygga om i all evighet,
då spelar det mindre roll.

Då gäller det dock att få i en liten lätt motor.

M42 har ju som sagt "bara" 142hk (iallafall på papper, ryktas om mer) men är nog trimvänlig till trots.

Bonntrimmare
620 Inlägg
8 oktober 2012
Emilius skrev:
D_Carlsson skrev:

Vad rolig du var nu wink

Men ja, E30 är ett vettigare alternativ än 360. Om man nu inte tänkt bygga om i all evighet,

M42 har ju som sagt "bara" 142hk (iallafall på papper, ryktas om mer) men är nog trimvänlig till trots.

Ja eller om han ska ha e30 köper han en m3 motor tex en S50B32 då har han 321 driftsäkra hästar.
Det bästa är ju att börja med en motor med så stor motorvolym från börja som möjligt...

Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

Avstängd
1 714 Inlägg
8 oktober 2012
D_Carlsson skrev:
Emilius skrev:
D_Carlsson skrev:

Vad rolig du var nu wink

Ja eller om han ska ha e30 köper han en m3 motor tex en S50B32 då har han 321 driftsäkra hästar.
Det bästa är ju att börja med en motor med så stor motorvolym från börja som möjligt...

Jaa, en M3 motor och en E30 kaross kan man nog få för under 30 tusen wink

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
8 oktober 2012
Hästkrafter är inte allt, tänk på vikten... Där har Honda sin stora fördel... Runt 1000Kg och till och med nere på 8xxKg beroende på kaross.

Har själv ca: 220Hk i min med milda kamaxlar och lagom komp på 12.2:1 + E85. Men då kör jag på Hondas B16a2 motor med 2.0L motorblocket från Honda CR-V (97-01) (8000Rpm)

Visst kostar det en slant, men vill du undvika trim så är det väl någon original stark BMW motor som kan vara något.

Med 300sugisar och en lätt Honda så kan du köra 10or på strippen wink
Senast redigerat av supersupra87 (8 oktober 2012)

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

Sök