Nu såg jag dock i första inlägget att trådstartaren inte efterfrågade just Volvomotorer,
läste lite snabbt. Fick för mig detta när alla satt och föreslog Volvomotorer, för det kan ju omöjligen vara det första man tänker på när man snackar om bästa alternativen av alla motorer i världen

Dåå var det en helt annan sak, glöm bort Volvo om du nu inte MÅSTE ha det.
Gjutjärnsblock är jävligt osexigt och T5 är bara stor utan anledning.
Vad har en T5 för pulver?
Honda K20... K20A2 med 200hk och K20Z4 med 198hk är väl vanligast i europa,
men i Japan finns dem med upp till 260hk.
Helt plötsligt känns till exempel B234 med 159hk på 2.3 liter med 0.2 liter mer bränsleförbrukning per mil
väldigt dålig rent utsagt i jämförelse.
Skillnaden är dock priset. Priset är inte det dubbla,
utan man får lägga till en nolla på B234ans priser för att handla K20.
Fruktansvärt mycket billigare i andra länder dock, England brukar vara billigare,
dem kan även ha JDM motorerna hemma istället för halvmesyrerna som levererades till europa.
Och Hondamotorer sitter åt andra hållet mot vanliga tvärställda motorer så dem går åt "fel" håll,
om man nu inte micklar ner dem i en annan bil åt samma håll.
Detta beror dock på vad du vill ha för bil. Om du vill ha en originalbil eller ett hemmabygge.
För 10 tusen finns det andra trevliga Hondamotorer som gör jobbet mycket väl.
B18 till exempel som jag tror någon gav på förslag.
Vill du ha fram eller bakhjulsdrift?
Du äger ju en E30 vilken är väldigt trevliga bilar, huruvida vettigt det är att "slakta" en 318i kan debatteras,
men med en 318is motor från en krockad E36 (billigt, nyare bilar = lägre mil) kanske i en 316 så..
Någon gav KR på förslag alternativt 2.0L, visst, det funkar, men man får trimma med huvudet.
KR är billiga men 139hk är rätt långt ifrån 200hk. 2.0L ABF eller 9A (Passat, Golf Mk3, Seat) har 150hk istället,
men kostar många tusen mera. Borra/stroka isåfall en KR.
Golf 2 är billiga chassin som det finns delar till ingen ände till och duger fint vid backrace!