Behöver lite svar ang ms sprut m.m. bmw m42 motor

norges02
20 september 2012 · 61 Inlägg

nu börjar jag fan bli trött på att inget händer, har lagt ut samma tråd på div andra för flera dagar sen och går inte få ett enda svar någonstans, hoppas någon här kan svara på i alla fall nån av frågorna.

klistrar in inlägget från andra forumet

lite funderingar Ang maskinen till gat/ban bygget.


kopierar inlägg från annat forum då de tydligen var svårt att få nåt svar, tror ju då bättre om det här forumet (vore ju införsel inte första gången).


ska ha m42 16v sugmotorn i min 1602a och har lite funderingar.

håller på att montera nedanstående som version 1 av motorn en sommar medans man sparar på sej lite invändiga delar tills någon kommande vinter.

ms sprut
bredbandslambda
e85
s50 separata spjäll

men vilka spridare?
gärna moderna med bra spridning.

sen undrar jag om denna funkar, eller ska det vara en progressiv (om de var så det hette)
http://www.blocket.se/goteborg/OUTLET__ … =3&w=3

vad ska det vara för värden på bb-lambda vid tomgång med de ovan? och bränsletryck, ska det vara som org?

bilen blir ju väldigt mycket race av och har ett org m20 228mm svänghjul som ska på men för att få riktigt bra respons på motorn, hur mycket rekommenderas att lätta detta?

org 325 tryckplatta och 6pucks sinterlamell borde väl räcka väldigt långt med sugmotor och ändå vara körbart på gata?

och när jag kör sprutet på motorn, vad gör jag då med detta uttag? bara pluggas?
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182446/182446-436112ce46d6c304015e00238e29b15c_tn.jpg


fyller på med flera frågor eftersom då jag inte minns alla just nu.

Senast redigerat av norges02 (20 september 2012)

BMW E30 325 (1989)
Chevrolet Nova "Widowmaker" (1970)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
20 september 2012 · 3 585 Inlägg

Orginal spridare å btr på en orginal sugmotor!

Org bränsletryck vore väll bra?

AFR 14.7 på tomgång. Över det är snålt under är fett

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
BMW E46 320D Touring "Dragbil" (2000)
BMW E36 M50B30 Turbo "Team Disaster Racing" (1992)
Opel Ascona A "BMW Motor" (1975)
norges02
20 september 2012 · 61 Inlägg

org spridare med e85 är väl inte riktigt rätt? är de inte typ 35% större än org vid e85 konvertering?


org btr eller ställ btr spelar väl ingen roll så länge trycket är rätt?smile

Chevrolet Nova "Widowmaker" (1970)
BMW E30 325 (1989)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
20 september 2012 · 3 585 Inlägg

norges02 skrev:
org spridare med e85 är väl inte riktigt rätt? är de inte typ 35% större än org vid e85 konvertering?


org btr eller ställ btr spelar väl ingen roll så länge trycket är rätt?smile

Missade de där med e85. Ursäktar

Org eller ställbar spelar STOR roll när man kollar på någon som kostar 399kr

Själv åker jag 680cc spridare å org btr och bilen går som en klocka!


Förövrigt så kan du ha både linjär eller progresiv eftersom att du kör ett programerbart styrsystem

Senast redigerat av ToTTeN (20 september 2012)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
norges02
20 september 2012 · 61 Inlägg

ToTTeN skrev:

norges02 skrev:
org spridare med e85 är väl inte riktigt rätt? är de inte typ 35% större än org vid e85 konvertering?


org btr eller ställ btr spelar väl ingen roll så länge trycket är rätt?smile

Missade de där med e85. Ursäktar

Org eller ställbar spelar STOR roll när man kollar på någon som kostar 399kr

Själv åker jag 680cc spridare å org btr och bilen går som en klocka!


Förövrigt så kan du ha både linjär eller progresiv eftersom att du kör ett programerbart styrsystem

hehe lugnt. har hört talas om att nyare moderna spridare ska ge finare spridning = bättre förbränning, men som sagt. vilka?:o


ah okej, känner dom som kört me sån btr som jag länkade och dom har funkat bra iallfall:)

Chevrolet Nova "Widowmaker" (1970)
BMW E30 325 (1989)
norges02
20 september 2012 · 61 Inlägg

ingen som kan svara ang de övre givar hålet mot kamaxeln, hur jag ska göra med den nu när jag ska köra sprut och bara har givare på veven?

Chevrolet Nova "Widowmaker" (1970)
BMW E30 325 (1989)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
20 september 2012 · 3 585 Inlägg

norges02 skrev:
ingen som kan svara ang de övre givar hålet mot kamaxeln, hur jag ska göra med den nu när jag ska köra sprut och bara har givare på veven?

plugga eller låt givaren sitta kvar? Vad e problemet?

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
norges02
20 september 2012 · 61 Inlägg

måste ju fråga eftersom jag inte vet vad den givaren har haft för uppgift för motorn funktion och ville vara säker på att de är bara plugga och köra utan att något skulle gå galt.

men då pluggar jag den helt enkelt.

BMW E30 325 (1989)
Chevrolet Nova "Widowmaker" (1970)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
20 september 2012 · 3 585 Inlägg

norges02 skrev:
måste ju fråga eftersom jag inte vet vad den givaren har haft för uppgift för motorn funktion och ville vara säker på att de är bara plugga och köra utan att något skulle gå galt.

men då pluggar jag den helt enkelt.

Är väll kamm givaren skule jag tro!. Har för mig att den sitter där på dem.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
robert___j
20 september 2012 · 449 Inlägg

köp ingen sån billig skit regulator du får bara problem... titta på www.spriddare.com efter spridare

Full Fart Spar Tid!!!
Volvo 965 (1995)
robert___j
20 september 2012 · 449 Inlägg

givetvis www.spridare.com

Full Fart Spar Tid!!!
Volvo 965 (1995)
norges02
20 september 2012 · 61 Inlägg

robert___j skrev:
köp ingen sån billig skit regulator du får bara problem... titta på www.spriddare.com efter spridare

okej, kan du rekommendera någon annan? är så långt ifrån märkesbög de går på såna grejer så tex ppf o nuke grejer som kostar 3gånger mer än de är värt går inte hem hos mej, köper gärna en no name produkt som faktiskt är värd sitt pris, jag betalar hellre rätt pengar för funktion och inte 2/3 delar mer bara för ett namn:).

spridartipset var bra, ser ju ut att vara överkomliga priser me, tackar för det big_smile

Chevrolet Nova "Widowmaker" (1970)
BMW E30 325 (1989)
AndreasPlars
20 september 2012 · 1 062 Inlägg

Och varför ska man byta bränsletrycksregulatorn vid såhär pass mild trimmning?

M.V.H.

Saab 900i (1989)
norges02
20 september 2012 · 61 Inlägg

AndreasPlars skrev:
Och varför ska man byta bränsletrycksregulatorn vid såhär pass mild trimmning?

M.V.H.

för att jag jag har bara lite småtrim på just nu som fas 1 kan man säga, när bilen  sen är klar och man har testköra och ser så allt funkar grett så kommer motorn lyftas ur under en vinter och borras, dieselvev, slipa om kammarna, plana toppen till ganska hög komp, ännu bättre extraktor rör än de som sitter org. större ventiler, portad topp, superlätt svänghjul och superbalanserad igenom hela motorn för att tåla mycket varv.

visst kanske inte ens då behöver en ställbar men jag gillar att ha stenhård koll på mina motorer så när jag sätter din en ställbar btr, ja då får jag två saker i en. 1 den är ställbar OM det skulle behövas och 2  jag kan se på mätaren exakt va bränsletryck motorn har:)

Senast redigerat av norges02 (21 september 2012)

BMW E30 325 (1989)
Chevrolet Nova "Widowmaker" (1970)
robert___j
21 september 2012 · 449 Inlägg

http://www.misab.se/tryckregulator.php dom här tycker jag är väldigt bra och jag tror typ nummer 394 passar på din fuel rail... ja ska fundera vidare under dagen på andra regulatorer men den här sorten rekomenderar jag varmt

Full Fart Spar Tid!!!
Volvo 965 (1995)
Rojpen
21 september 2012 · 2 230 Inlägg

Malpassi funkar kalas smile jätte lätt att ställa kör den själv på min, fick dock köpa klockan separat men men.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Janneutanb
21 september 2012 · 7 272 Inlägg

Ska du göra mappningen själv?

Senast redigerat av Brains (21 september 2012)

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
21 september 2012 · 3 585 Inlägg

norges02 skrev:

AndreasPlars skrev:
Och varför ska man byta bränsletrycksregulatorn vid såhär pass mild trimmning?

M.V.H.

för att jag jag har bara lite småtrim på just nu som fas 1 kan man säga, när bilen  sen är klar och man har testköra och ser så allt funkar grett så kommer motorn lyftas ur under en vinter och borras, dieselvev, slipa om kammarna, plana toppen till ganska hög komp, ännu bättre extraktor rör än de som sitter org. större ventiler, portad topp, superlätt svänghjul och superbalanserad igenom hela motorn för att tåla mycket varv.

visst kanske inte ens då behöver en ställbar men jag gillar att ha stenhård koll på mina motorer så när jag sätter din en ställbar btr, ja då får jag två saker i en. 1 den är ställbar OM det skulle behövas och 2  jag kan se på mätaren exakt va bränsletryck motorn har:)

Vill du bara ha koll på soppa trycket så sätt en tryckmätare. Vad är det mer du vill ha koll på med en ställbar btr?
Gissa varför nuke kostar pengar å folk köper de. Jo de funkar!..

Mapasil är väll vettig annars men inte den dyngan du länkar till.

Du är inte ens i närheten av att behöva ha en ställbar btr. Det behöver man byta när inte soppa systemet orkar hålla trycket nere när man kör för många/stora pumpar.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Rojpen
21 september 2012 · 2 230 Inlägg

ang spridare så räkna med ca 35% större än vad original är. sen en Bredbandslambda för att se att den inte går snålt osv, men tyckte det stod att du redan köpt en sådan. så om har du 330cc org så blir det ca 450cc med E85(bara ett exempel)

Senast redigerat av Rojpen (21 september 2012)

så kan det vara då det inte blev som det skulle
AndreasPlars
22 september 2012 · 1 062 Inlägg

Klarar man av att mappa ett sprut så behöver man ingen ställbar BTR. Waste of Money!
Varför ska man ändra bränsletrycket? Bränsle/VE/Lambda justerar man ju i huvudbränslematrisen.

En std Bosch regulator lämplig för det flöde bränslepumpen levererar räcker alla gånger.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang