3892
Sök

Saab 9-3 -99 trasig insugsluft temperatur sensor

443 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
Hejsan

Köpte en Saab 9-3 från -99(med en t5 alltså) häromdagen som motorlampan lös på. Efter felsökning har jag nu kommit fram till att det är insugsluft temperatur sensorn(IAT) som har gett upp. Jag har sökt lite överallt på internet efter en sån, men kan inte hitta någon, varken begagnad på bildelsbasen eller på sidor som skruvat, speedparts osv.

Är det någon som vet vart man kan få tag på en sådan sensor?

2 763 Inlägg
23 september 2012
reeLay skrev:
Hejsan

Köpte en Saab 9-3 från -99(med en t5 alltså) häromdagen som motorlampan lös på. Efter felsökning har jag nu kommit fram till att det är insugsluft temperatur sensorn(IAT) som har gett upp. Jag har sökt lite överallt på internet efter en sån, men kan inte hitta någon, varken begagnad på bildelsbasen eller på sidor som skruvat, speedparts osv.

IAT:n sitter väl i LMM:en?

Volvo - For Life

443 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
BOLIN_ skrev:
reeLay skrev:
Hejsan

T5an har ingen LMM, utan har två olika sensorer presiv vid sprutet, en som mäter lyfttryck och en som mäter temperatur istället

2 763 Inlägg
23 september 2012
reeLay skrev:
BOLIN_ skrev:
reeLay skrev:
Hejsan

T5an har ingen LMM, utan har två olika sensorer presiv vid sprutet, en som mäter lyfttryck och en som mäter temperatur istället

Okej, använder den MAP-sensor istället?

Volvo - For Life

443 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
Ja, en map-sensor och en iat-sensor

2 763 Inlägg
23 september 2012
reeLay skrev:
Ja, en map-sensor och en iat-sensor

Okej!

Volvo - For Life

Saab älskare!
4 597 Inlägg
23 september 2012
Ring skroten, åk till skroten, blocket där någon säljer en 9-3/900 i delar wink

443 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
Funkiee skrev:

Har ingen skrot i närheten, vet faktiskt inte vart närmaste är.
Har inte hittat något på blocket.
Det mystiska är att jag inte hittar någon på bildelsbasen

2 763 Inlägg
23 september 2012
reeLay skrev:
Funkiee skrev:

Närmaste bilskroten är väl Storsunds bildemontering utanför Älvsbyn skulle jag tro!

Volvo - For Life

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
23 september 2012
reeLay skrev:
Funkiee skrev:

Skrotarna vet knappt vad det är för något, och således döper dom den till lite allt möjligt såsom LMM, tempgivare okänd etc. Så skruva loss din givare och slå på delens artikelnummer så får du upp begagnade givare även på skrotar. Annars är det som sagt bara leta på blocket efter en 9000/900/9-3 med T5....de delar ju samma givare.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
23 september 2012
kan ha en eller 2 liggandes, är det tempsensorn i toppen vi pratar om? http://static1.apwcontent.com/images/pr … 162BOS.JPG

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
23 september 2012
Funkiee skrev:
kan ha en eller 2 liggandes, är det tempsensorn i toppen vi pratar om? http://static1.apwcontent.com/images/pr … 162BOS.JPG

Kolla artikelnumret. Tempgivaren sitter inte i toppen, utan sitter skruvad i tryckröret som ansluter på spjällhuset. Är sensorn skruvad i toppen så är det väl motortempgivaren?

Artikelnumret han skall ha är 9174442

Saab älskare!
4 597 Inlägg
23 september 2012
får kolla på de jag har sen då, kom på nu att iat ser lika dan ut som den till vattentempen på vissa bilar! har några tryckrör, så ska se vad som sitter på dessa!

443 Inlägg
24 september 2012
Trådstartare
Precis, den sitter på tryckröret precis innan spjällhuset.
Ska ta och ringa ett par skrotar idag. Hittar inga saabar i närheten på blocket.

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
24 september 2012
reeLay skrev:
Ska ta och ringa ett par skrotar idag. Hittar inga saabar i närheten på blocket.

Har du hört talas om Posten? Dom där givarna kostar inte mer än 20-30kr att skicka då in på www.laga.se www.bildelsbasen.se och kika på blocket i hela landet.

443 Inlägg
24 september 2012
Trådstartare
Echonator skrev:
reeLay skrev:

Har du hört talas om Posten? Dom där givarna kostar inte mer än 20-30kr att skicka då in på www.laga.se www.bildelsbasen.se och kika på blocket i hela landet.

När det gäller att hitta en på blocket vill jag helst ha hela bilen, har lite andra delar som behövs bytas ut.
Posten är ju ett måste när man bor i arjeplog

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
24 september 2012
reeLay skrev:
Posten är ju ett måste när man bor i arjeplog

Hehe, helt klart big_smile

Lycka till med letandet iaf smile

Saab älskare!
4 597 Inlägg
24 september 2012
ska se om jag hinner kolla nu på lunchen

443 Inlägg
24 september 2012
Trådstartare
Funkiee skrev:
ska se om jag hinner kolla nu på lunchen

Har beställt en från skroten i uppsala nu så det är lungt!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
24 september 2012
Okej, vad gav du?

Sök